יואב קיש
יואב קישצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ועדת הכנסת בראשות ח"כ יואב קיש (הליכוד) החלה היום (שלישי) לדון בהצעת חוק "ערוץ הכנסת" שתגדיר מחדש את מהותו ותפקידיו של ערוץ הכנסת - ערוץ 99.

הרקע לדיון המחודש בחוק הוא העבודה שהרישיון לשידור בערוץ הכנסת, שנתנה המועצה לחברת החדשות הישראלית בע"מ (חברת החדשות של ערוץ 2) עתיד לפקוע ב-4 בנובמבר 2016.

בדיון נסקרו מסקנות הועדה הציבורית בראשות השופטת (בדימוס) שרה פריש. הוועדה הציבורית הגישה את המלצותיה ליושב ראש הכנסת בפברואר האחרון ולאחר בחינת ההמלצות, החליט יושב ראש הכנסת לאמץ את עיקרן.

שרה פריש תיארה את עבודת הוועדה ואמרה, "בדיונים הופיעו עשרות רבות של אישים שונים ומגוונים. נעשתה כאן עבודת עומק כדי להבין את כל הנושא והוצגו עמדות שונות ומגוונות שכל אחת מהן תרמה לוועדה.

''לא מצאנו ליקויים או בעיות בהתנהלות הערוץ", הדגישה, ''הערוץ התנהל באופן מסויים וחשבנו שבעידן הנוכחי לאחר עשר שנים יש מקום לשינויים שיתאימו לעידן החדש. היו מחלוקות לאורך הדרך אבל בסופו של דבר הגענו למסקנות שמשקפות את דעת הרוב''.

לדברי השופטת בדימוס, הוועדה הציבורית סברה שיש להגדיל את היקף התכנים הפרלמנטרים. ''ערוץ הכנסת הוא ערוץ ייחודי ויש לשמר את עצמאותו העיתונאית אך יחד עם זאת, לזכור שהוא ערוץ של הכנסת, יש לו מטרה ברורה ולשם כך הוא גם ממומן מכספי ציבור.

''מטרתו היא להנגיש את הכנסת לציבור כפי שהיא לטוב ולרע, הוא לא צריך לשבח ולהלל אבל צריך לשמר את כבוד המוסד כמוסד בלי שיפגע הסיקור העובדתי. פעלנו לאיזון ראוי בין שקיפות לבין מכובדות המוסד. חיזקנו את מעמד הכנסת כאישות ומצד שני נתנו אפשרות לסקר את כל המתרחש לרבות כל מה שנאמר''.

פריש התייחסה ל"סעיף הביזוי" בהצעת החוק שאוסר לשדר בערוץ הכנסת כל פרט שמבזה את הכנסת או את חברי הכנסת. ''דיברנו על מניעת ביזוי הכנסת, כמובן שאין בהוראה הזו כדי לפגוע בחופש העיתונאי של ערוץ. כל ההמלצות שלנו קיבלו ביטוי בהצעת החוק שמונחת בפני הוועדה", טענה.

יו"ר הוועדה ח"כ יואב קיש הדגיש כי ''סעיף הביזוי'' לא קם בגלל הערוץ הנוכחי. ''אנחנו יוצאים למכרז חדש, לא יודעים מי יהיה הזכיין החדש ומה שאנחנו בונים היום הוא כלפי זכיין חדש, יכול להיות שזה הזכיין הנוכחי ויכול להיות שלא.

"בסעיף הביזוי אנחנו לא מדברים על ביקורת כלפיי חברי כנסת. אף אחד לא רוצה לראות ערוץ כנסת שמבזה את הכנסת. הרעש נוצר כי הסעיף הוא מאוד כוללני ואפשר לפרש אותו בכל מיני דרכים. לכן ניסיתי לפרוט אותו לתתי סעיפים. אם החשש שיש פה ניסיון להשתקה, נדון בכך וננסה לפרק את המוקש הזה".

תמי רווה, יו"ר דירקטוריון חברת החדשות של ערוץ 2, אמרה בדיון ''אם יש לנו מוצר שהוא מוצר טוב מאוד, אז למה לשנות? אז נכון שיש את האינטרנט ויכול להיות שצריך לשדר יותר דיונים מהוועדות אבל בכך אפשר היה לסיים את המלאכה ולא היה צריך להוסיף דברים שהם רק מזיקים לעניין.

"אני מדברת על דברים כמו סעיף הביזוי, שלא הייתה אפילו תלונה אחת על ביזוי אז למה צריך להכניס סעיף כזה? "יש גם תכניות נהדרות שלא כולן בזיקה ישירה לעבודת הכנסת. יכול להיות שיגידו לנו שעניינים פוליטיים הם לא שייכים לעבודת הכנסת שמתמקדת בחקיקה. התוכניות של היום הן תכניות מאוד טובות", קבעה.

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) תקף, ''השינויים שאתם מבקשים לעשות הם לא אחראיים. כשהשופטת אמרה שזה ערוץ של הכנסת, זה לא ערוץ של הכנסת זה ערוץ של הציבור. לא הבנתם מה ההבדל בין שידור ממלכתי לשידור ציבורי, לגישתכם זה שידור ממלכתי בעוד שזה אמור להיות שידור ציבורי".

אבי וייס, מנכ"ל חדשות ערוץ 2, הדגיש ''אנחנו מאוד מודאגים מהמלצות ועדת פריש בלי קשר לעובדה מי יזכה במכרז. יש לי חילוקי דעות עד כמה עבודת הוועדה הייתה עמוקה. צריך להתכתב עם קהל היעד וזה אומר עם הצופים. לעשות סקרים, קבוצות מיקוד, לעשות מחקר עומק על קהל צופי ערוץ הכנסת, ועל כאלה שאינם צופי ערוץ הכנסת, זה השלב הראשון שבו ועדה כזו צריכה להתחיל לצעוד ואת זה לא עשיתם''.

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) תקפה את סעיף הביזוי ואמרה כי הוא ''בולשוויקי סטאליניסטי. מעבר לסעיף עצמו הוא משקף את תפיסת האתיקה הבסיסית והבנת עולם התקשורת של הוועדה. ברגע שאתה נותן כלי שלא קיים בשום גוף תקשורתי או מדינתי אחר זה כלי בולשוויקי. אני יצאתי נחרדת אחרי שהעדתי בפני הוועדה, נשאלתי שאלות שהעידו על בורות גמורה בחומר''.

אורי פז, מנכ"ל ערוץ הכנסת, העיד כי ''בשנה האחרונה הרגשתי בפעם הראשונה אחרי 11 שנים שהחל לחץ עלי ומנסים להתערב לי בתכנים, ונאלצתי להדוף את הלחצים האלה. הרגשתי שיש מתאם בין מה שעברתי לבין מה שמופיע בהצעת החוק.

"הערוץ הופך בהצעת החוק הזו לערוץ מטעם. יש לנו למעלה מ-20 תכניות, הצעת החוק הזו מציעה שתוכן המשדרים הנוספים יהיו שכל השידורים יהיו 'בזיקה לעבודת הכנסת' בניגוד להצעה המקורית שדיברה גם על העשרה, וזה מרוקן את ערוץ הכנסת מתכניו שלפי ההצעה הזו אני יכול לעסוק רק בוועדות ובמליאה. איך אפשר להפריד בין פוליטיקה לפרלמנט? ערוץ הכנסת הוא חלון הראווה של הדמוקרטיה והחלון הזה פשוט נסגר לנגד עינינו".

היועצת המשפטית עו"ד אתי בנדלר הגיבה, "יש לפרש את המונח 'זיקה לעבודת הכנסת' במובן הרחב ביותר''.

בסיום הדיון אמרה השופטת בדימוס שרה פריש, ''נאמרים כאן דברים שהם שקר וכזב. אף אחד לא קיבל שום הוראות או בקשות למסקנות. להגיד שאנחנו בורים זו בושה וחרפה''.

לסיכומו של הדיון הודיע יו"ר הועדה, ח"כ יואב קיש, כי בפגישות הקרובות תדון הועדה בנושאי המחלוקת העיקריים כמו סעיף הביזוי''. נושא השינוי בהרכב המועצה ידון בפגישה הבאה בה ננסה לגשר על המחלוקות ככלל, על מנת להגיע להסכמות בוועדה''.