החתימה על ההצהרה
החתימה על ההצהרהצילום: חיים צח, לע"מ

ראש מערך הסייבר הלאומי, ד"ר אביתר מתניה וראש הרשות הלאומית להגנת הסייבר, בוקי כרמלי, חתמו על הצהרה משותפת בנושא שיתוף פעולה אופרטיבי בתחום הגנת הסייבר בין ישראל לארצות הברית.

החתימה נעשתה במעמד סגן השר להגנת המולדת, אלחנדרו מיורקס וסגניתו סוזאן ספולדינג.

ההצהרה מבטאת את חיוניותו של שילוב הכוחות בין מדינות לטובת התמודדות אפקטיבית עם האיומים המשותפים המתפתחים במרחב הסייבר - ובפרט את המחויבות של ממשלות ישראל וארה"ב להרחיב ולהעמיק את שיתוף הפעולה ביניהן בתחום הגנת הסייבר שהולך ונבנה בשנים האחרונות.

ההצהרה מתייחסת למאמצים מרכזיים של שתי המדינות בהיבטי ניהול אירועי סייבר, הגנת הסייבר על תשתיות קריטיות, בניית שותפויות עם המגזר הפרטי וכן מחקר ופיתוח של טכנולוגיות ופתרונות חדשניים.

דגש מיוחד ניתן בהצהרה לכינון של מנגנונים ותהליכים בין הרשות הלאומית להגנת הסייבר לבין מקביליה במחלקה לביטחון המולדת (Department of Homeland Security), שיאפשרו שיתוף בזמן אמת של מידע בעל ערך הגנתי אופרטיבי.

בתוך כך ובהתאם למקומה כמובילה עולמית בתחום, ישראל תהיה מהראשונות בעולם להצטרף ליוזמת ה-Automated Indicator Sharing של ה-DHS, שנועדה לייצר פלטפורמה אוטומטית בין ממשלות וחברות לשיתוף מידע מהיר ויעיל המאפשר מניעה או טיפול בתקיפות סייבר.

המשלחת הבכירה של ה-DHS השתתפה באירועי כנס הסייבר הבינלאומי השישי המתקיים באוניברסיטת ת"א, בהשתתפות נציגי ממשל, תעשייה ואקדמיה מהעולם. אתמול בפתיחת הכנס תיאר ראש מערך הסייבר הלאומי, ד"ר אביתר מתניה, כיצד לפני כחמש שנים חלה תפנית בתפיסה של איום הסייבר וההיערכות הנדרשת אליו - ומאז מדינות נוספות הצטרפו לעיסוק בשאלות מורכבות של אסטרטגיה ומדיניות הנובעות מאתגר מורכב ומשתנה זה.

ד"ר מתניה הסביר כי כעת, ובהסתכלות על חמש השנים הבאות, ניכר כיצד הרעיונות והתפיסות שהתפתחו עד כה הופכים בהדרגה למעשים ולפתרונות ממשיים, ומדינת ישראל נמצאת בקדמת מאמץ זה, הן בחדשנות והן בהגנה. "ישראל תמשיך לעשות כל שביכולתה כדי להמשיך להוביל במאמץ המשותף להגנת הסייבר".

ראש הרשות הלאומית להגנת הסייבר, בוקי כרמלי, הציג הבוקר בכנס את תפיסת הפעולה הכוללת של הרשות לטובת הגנה לאומית במרחב הסייבר, שנחשבת לאחת המתקדמות.

כרמלי הסביר כי המטרה היא לשמור על חופש השימוש בטכנולוגיה ללא חשש מאיומי סייבר, באמצעות מתן מענה הגנתי אמין ושלם לפרטיותם של אזרחים ועסקיהם של חברות.