מחלבת המאירי
מחלבת המאיריצילום: פנימה

בצפת, הצופה ממרומי פסגה, מוקפת בחומה של הרי הגליל ושמי התכלת, חברו להם יחד החן והנסתר שהפכוה לאחת הערים הקסומות בישראל. בין סמטאות העיר העתיקה לנוף הרי מירון וקברי צדיקים, נמצאת מחלבת המאירי.

המחלבה קיימת כבר יותר מ‑170 שנה, ועוברת מאב לבן כבר שישה דורות. היא שוכנת במבנה עתיק ומרשים, שביסודותיו זורם מעיין שנשפך לכיוון נחל עמוד.

מחלבת המאירי צפת היא המחלבה הראשונה בארץ. היא הוקמה על ידי מאיר ארזוני (לימים השתנה שם המשפחה להמאירי), הדור הראשון של המשפחה שהגיע מפרס הרחוקה בשנת 1840, מיד לאחר רעידת האדמה הקטלנית שאירעה בצפת בשנת 1837.

הדור הראשון למשפחת המאירי קבע בצוואתו שני כללים שמשתמרים לגבי הבית עד עצם היום הזה. הכלל הראשון הוא שהבית תמיד יעבור בירושה רק לבן אחד, זה אשר יישא את השם שלומי או מאיר בדורו. כך הועבר הבית ממאיר לבנו שלומי, ואחר כך לבנו מאיר, לסבא שלמה המאירי ז"ל, ולבנו מאיר המאירי שעתיד להעביר את הבית לאח הבכור שלומי. הכלל השני הוא שהבית אינו ניתן לא למכירה ולא להשכרה.

למאיר המאירי יש תשעה אחים ואחיות, ותמיד שואלים איך אותו יתר האחים מסכמים לוותר על ירושת הבית והמחלבה. מאיר משיב שכנראה שהאחים יודעים היטב שהבית הוא יותר מעמסה מאשר נכס, ושמחים שבדורם לא קראו להם מאיר או שלומי.

ואולם, עד לפני שלוש שנים חשב מאיר כי זהו סוף השושלת, מכיוון שלבנו הבכור שלומי יש מגבלה פיזית מילדות ואין ביכולתו להמשיך להחזיק את הבית ולייצר גבינות. אך לפני כשלוש שנים החליט הבן הצעיר יניב כי הוא עוזב את עבודתו כרואה חשבון במרכז הארץ יחד עם אשתו ובתו - וחוזר לצפון לעזור בעסק המשפחתי. כך ממשיכה המחלבה במסורת המשפחתית.

מקור השם גבינה צפתית

משנת 1840 ועד היום מייצרת מחלבת המאירי גבינות שמקורן בחלב צאן בלבד, ובשנים האחרונות עברו לייצר בה גבינות מחלב כבשים. במחלבה מייצרים בעיקר שני סוגי גבינות: בולגרית וצפתית.

הגבינה הבולגרית עוברת תהליך שימור של כשנה לפני הוצאתה למכירה. הבולגרית של המאירי נמכרת רק במעדניות גורמה ברחבי הארץ, ונחשבת לאיכותית ביותר.

זה המקום לציין כי השם "גבינה צפתית" יצא ממחלבת המאירי. הדור הראשון של המשפחה קרא לגבינה על שם העיר צפת - והשאר היסטוריה. מחלבות אחרות העתיקו את השם גבינה צפתית, אבל המקור נמצא במחלבת המאירי בצפת.

ביקור במחלבה

קבוצות שמגיעות לביקור במחלבה לא יכולות שלא להתרשם מהמבנה המדהים, הבנוי בארבעה מפלסים של אבנים קטנות שנאספו אבן לאבן מסמטאות העיר העתיקה שנהרסה ברעש הגדול.

אירוח הקבוצה ישלב סיפורים מרתקים על צפת בתש"ח ושושלת הדורות לבית המאירי, על מקור השם גבינה צפתית ועל הסודות הכמוסים ביותר בהכנת הגבינות.

במהלך הסיור יוקרן חזיון אורקולי הממחיש יום ייצור במחלבה, ולסיום יינתנו למבקרים טעימות מגבינות המחלבה. כמובן, ניתן יהיה לרכוש במקום ממבחר הגבינות.

פורסם ב''פנימה''

לרכישת מנוי