שקד וארדן בפגישה עם בכירי פייסבוק
שקד וארדן בפגישה עם בכירי פייסבוקצילום: דוברות

שרת המשפטים איילת שקד והשר לביטחון פנים גלעד ארדן הודיעו היום (רביעי) כי יפעלו לחקיקת חוק להסרת תכנים פוגעניים מרשתות חברתיות כחלק מהמלחמה בהסתה לטרור ואלימות.

בנוסף, יעסוק החוק בחסימת גישה לתכנים אסורים ומסרי הסתה לטרור והסרתם המוחלטת, בדומה לחוקים דומים הקיימים במדינות כמו אוסטרליה וצרפת.

השרים הנחו את מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה ואת יחידת הסייבר במשטרה לרכז את הטיפול בהסרת תכנים פוגעניים מסוגים שונים כגון עידוד ביצוע פעולות טרור, שיימינג, העלבת עובדי ציבור ולשון הרע.

במקרה של פרסום תוכן אסור, יפנה משרד המשפטים לרשתות החברתיות השונות ואתרי האינטרנט, כמו פייסבוק וגוגל, יידע אותם ויתריע בפניהם כי התוכן מפר את הוראות חוק העונשין בישראל ומהווה גם הפרה של תנאי השימוש בהם.

השרה שקד והשר ארדן יגישו בקרוב הצעת חוק המחייבת הסרת תכני טרור ותכנים אסורים נוספים המסכנים באופן ממשי את ביטחון המדינה, הציבור או אדם פרטי.

לפי הצעת החוק המתגבשת יוכל בית המשפט לחייב בצו כל גורם בשרשרת פרסום התוכן להסיר את התוכן האסור. נוכח הפגיעה הפוטנציאלית בחופש הביטוי, צווים להסרת תכנים יינתנו במשורה, במקרים קיצוניים ויופנו כלפי התוכן הפוגעני בלבד.

כזכור, הצעת חוק הגבלת שימוש במקום לשם מניעת ביצוע עבירות, שעברה בקריאה ראשונה, מורה לספקיות אינטרנט להגביל גישה לכתובות אינטרנט הכוללות תכנים של מכירת סמים, הימורים ותכנים פדופילים.

הבוקר נועדו השרים שקד וארדן עם בכירים בחברת פייסבוק העולמית, ונדונו נושאים המטרידים את גורמי אכיפת החוק, בראשם שימוש בפייסבוק לצורך הנעת פעילות טרור. השרים הדגישו כי בגל הטרור האחרון, נמצא קשר ישיר בין הסתה ברשת לבין ביצוע פעולות הטרור המכונות 'טרור היחידים'.

בפגישה נדונו גם פרסומים פוגעניים מסוגים נוספים כגון שיימינג ובריונות רשת, פגיעות כלפי עובדי ציבור שונים כדוגמת שוטרים, שופטים ועובדים סוציאליים, המעסיקים את המשרד לביטחון פנים ומשרד המשפטים, ובגינן הקימה שרת המשפטים את ועדת ארבל לבחינת דרכי ההתמודדות עם תופעות אלו.

בנוסף השרים ביקשו מהנהלת פייסבוק לפעול להסרת תכנים מסיתים תוך פרק זמן קצר של עד 24 שעות, כפי שפייסבוק פועלת כיום במדינות האיחוד האירופי. השרים ובכירי פייסבוק דנו בקידום האינטרס המשותף לכל הגורמים לשמירה על שיח בטוח ברשת לצד הצורך בהבטחת שיח חופשי.

"גופי הטרור וארגונים פוגעניים עושים שימוש פסול בזירת האינטרנט. על מנת לבלום את ההתפשטות יש לפעול במהירות וביעילות ולעדכן את החקיקה הקיימת לאתגרים המקוונים החדשים העומדים בפנינו", אמרה שקד.

לדבריה, מדינות מערביות רבות כבר השכילו להבין שהנושא דורש היערכות וחקיקה ייחודית. ''אנו מבקשים ליישר עימן קו. ישראל נמצאת בחזית המאבק העולמי בטרור וככזו היא לא יכולה להישאר מאחור בחקיקה נגד תכנים פוגעניים".

השר לביטחון פנים גלעד ארדן סיפר כי הנחה את משטרת ישראל למקד מאמץ באיתור תכנים מסיתים ברשתות החברתיות אשר מעודדים טרור ואלימות. לדבריו האינטרנט והרשתות החברתיות הפכו לבמה המרכזית להסתה לטרור ומדובר באתגר אדיר שמעסיק מדינות רבות.

''כפי שחברות האינטרנט יודעות הכל על הגולשים ומרוויחות מיליארדי דולרים ממכירת פרסום שמוכוון אליהם, עליהן לייצר מנגנון יעיל שיאתר ויסיר תכנים מסיתים מהרשת. אנו נעשה הכל לקדם במהירות את החקיקה שתאפשר להוציא צווים להסרת תכנים מסיתים'', הבטיח ארדן.