לונדון
לונדוןפלאש 90

ד״ר נתן ארידן, מומחה לפוליטיקה בריטית, איש החוג לפוליטיקה ותקשורת במכללה האקדמית הדסה, מעריך כי בניגוד לסוקרים ולסקרים בבריטניה תוצאות המשאל שיתקיים מחר יותירו את הממלכה במסגרת האיחוד האירופי.

ד"ר ארידן מזכיר בהקשר זה את כישלונותיהם של סוקרים גם בארץ וגם בעולם בתקופה האחרונה, ובכללם גם סוקרים בריטיים שהעריכו לפני הבחירות האחרונות שם כי השמרנים לא יזכו ברוב ואף לא יוכלו להקים קואליציה, קביעה שהתבדתה ביום שלאחר הבחירות.

"רוב הבריטים רוצים להישאר באיחוד האירופי בגלל הנושא הכלכלי", אומר ד"ר ארידן המציין כי אמנם נמאס לאזרח הבריטי מהבירוקרטיה שלה גורמת מעורבות האיחוד האירופי בכל פרט ופרט של חייהם, כמו גם מההגירה החופשית שאינה ממוקדת דווקא באפיק המוסלמי אלא בעצם היכולת של אזרחי הונגריה או כל מדינה אחרת להגר ולמצוא משרות ועבודות בממלכה, אך השיקול המרכזי שיניע אותם מאחורי פרגוד הקלפי הוא השיקול הכלכלי.

"בכל שנה הבריטי מרגיש שהריבונות הבריטית נלקחת ממנו", הוא אומר ומיד מוסיף: "מה שיכריע בהצבעה זה הכיס. באופן רגשי רוב האנשים רוצים לצאת מהאיחוד האירופי, אבל אנשים מפחדים מהמחיר שזה יעלה להם בסוף החודש במשכורת. לא מעניין אותם לדעת שניתן לחסוך כמה מיליארדים שיחזרו בעתיד כשהם דואגים למה שיקרה מחר".

לנוכח קביעה זו הוא שב ומעריך כי "ברגע האחרון אנשים ילכו להצביע, אם בכלל ילכו לקלפיות, והתוצאה תהיה להישאר באיחוד".

באשר להשלכות רצח חברת הפרלמנט השמרנית ג'ו קוקס לרוח ההצבעה אומר ד"ר ארידן כי קשה להעריך את הדברים, אך ניתן לשער שגם אם אצל מי שבטוח בעמדתו לא יהיה שינוי הרי ש"אלה שהתלבטו כן או לא יאמרו שלזכרה יצביעו נגד היציאה מהאיחוד.

עוד מוסיף ארידן ומציין כי למצביעים ברורה גם ההשלכה באשר לעתידו של ראש הממשלה, דיויד קמרון. להערכתו במידה ועמדתו המצדדת בהישארות באיחוד האירופי לא תתקבל הוא יראה בכך אי אמון בו עצמו ובתוך 24 שעות יתפטר מתפקידו.

ארידן מעיר כי קמרון העניק לשרי ממשלתו חופש הצבעה והתנגדות לעמדתו נשמעת מפי שרים זוטרים יחסית, בה בשעה ששרי האוצר והביטחון תומכים בעמדתו ומתנגדים ליציאה מהאיחוד.

באשר לתהליך שאותו תעבור בריטניה במידה ותחליט לצאת מהאיחוד, אומר ד"ר ארידן כי מדובר בתהליך שיימשך לאורך שנים שכן הכלכלה האירופית וזו הבריטית כרוכות זו בזו ויהיה עליהן לשאת ולתת אודות הפרטים המעשיים של העזיבה. זאת בעיקר לנוכח העובדה שמדובר בתקדים שלא ברור אם עד כה שקלו ברצינות כיצד ניתן לבצעו.