אילוסטרציה
אילוסטרציהIstock

בימים אלו חזרה לדיון בכנסת הצעת חוק 'הורים וילדיהם' אשר נפלה בסבב הקודם במליאת הכנסת.

אחד הנושאים המרכזיים בהצעת החוק הוא שינוי מהותי של 'שפת השיח' בדיני משפחה כאשר התמקדות השיח היא ב'זכויות הילד' במקום המוקד של 'טובת הילד'.

במחלקה לענייני חברה ורווחה בארגון חותם מביעים התנגדות חריפה לנוסח הצעת החוק ושלחו השבוע דף עמדה לח"כים בו הם מפרטים את הסכנה שבשיח שכזה למעמד המשפחה.

"הצעת החוק בחרה בשפת שיח מרחיקת לכת ומשנה סדרי בראשית, המשתיתה את יחסי ההורים וילדיהם על 'שיח הזכויות', הקובע כי לכל מה שהוגדר כ'זכויות אדם' ישנו מעמד של עליונות נורמטיבית הגוברת על כל עיקרון אחר", אומרים בארגון.

"העמדת זכויות הילד במקום כל כך מרכזי הינה בעייתית ביותר שכן הצעת החוק תביא בהדרגה לשינוי השיח הפנים משפחתי, ולהעמדתו על 'שיח זכויות', בו כל אחד עומד בעצמו על זכויותיו מול בני המשפחה האחרים, במקום לטפח 'שיח אחווה', בו כל פרט תופס את עצמו כחלק אורגני של המשפחה השותף באחריות על כל חלקיה. שינוי תודעתי זה עלול להאיץ תהליכים תרבותיים המביאים לפירוק התא המשפחתי בכללו", כך לדברי אנשי חותם.

הם גם מבהירים כי המושג 'אחריות הורית', שהוא ראוי ונכון כשלעצמו, מתפרש בחוק במובן מצומצם ביותר, כ'חובת ההורים לממש את זכויות ילדיהם' ופוטר אותם מן האחריות לדאוג לטובת ילדיהם במובן היותר רחב.

בחותם מתייחסים גם לאפשרות שילדים יוכלו לתבוע את הוריהם על "הפרת זכויותיהם" כפי שהועלה בהצעת החוק.

"תודעה זו, ככל שתחלחל אצל הילדים, עלולה לפגוע פגיעה חמורה נוספת בסמכות ההורית, ומתוך כך – בטובת הילדים. ישנה בעייתיות רבה בהעמדת המוסר החברתי על 'שיח הזכויות' כגורם בלעדי. שיח זה, מעצם טיבו, הוא בעל אופי משפטי, פורמליסטי, כוחני ומנוכר. אף שהצעת החוק מעלה את האופציה של יישוב חילוקי דעות בעזרת התערבות מקצועית או גישור, הרי שבפועל, החוק המוצע מחזק את המגמה לפנות לבתי המשפט דווקא במרחב הרגיש ביותר: המשפחה".

בארגון רואים בהצעת חוק הורים וילדיהם, המשך למהפכה החוקתית שביצע השופט אהרון ברק, באופן שפירש את חוק יסוד 'כבוד האדם וחירותו' כחוק שבכוחו לבטל חוקים אחרים של הכנסת, ולהשליט את האקטיביזם השיפוטי על סוגיות רגישות בחברה הישראלית.

"הצעת 'חוק הורים וילדיהם' מרחיקת לכת ביותר עד כדי שינוי סדרי בראשית. יש בה הקצנה חריפה בתפיסת 'זכויות הילד', ומתוך כך היא עלולה לפגוע במרקם העדין של המשפחה בישראל ושל החברה הישראלית כולה"