תוקף. הרצוג
תוקף. הרצוגצילום: תומר נויברג, פלאש 90

ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, תוקף הבוקר (חמישי) את ההצעה שמקדם ח"כ יואב קיש, אשר תאסור על ח"כים לעתור לבג"ץ נגד החלטות פוליטיות.

הרצוג מציין, "זכות העמידה בפני בג"ץ קיימת לחכים כבר עשרות שנים. הניסיון לפגוע בה הוא אקדח שנתניהו מצמיד לרקה של מערכות האכיפה והמשפט ומקרב את ישראל לקיצו של האיזון הדמוקרטי העדין הקיים בחברה הישראלית".

לדבריו, "ההתערבות הבוטה בעבודת רשויות החוק, הלחץ על בכירים בפרקליטות, הנסיונות להשתלט על אמצעי התקשורת וכעת הקמפיין לניטרול בית המשפט הוא קמפיין מתוכנן ומאורגן למעבר למשטר כמעט מלוכני".

"הליכוד חותר לצמצום זכות העמידה בבג"ץ", מוסיף הרצוג, "זה מתחיל עם ח"כים, אחר כך חקיקה, לוחמים בשחיתות, ארגוני זכויות אזרח, איכות השלטון ועובדים. ישאר רק בית הדין של ההתאחדות לכדורגל".

יו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ מרב מיכאלי, הצטרפה למתקפה, "כנראה שח"כ קיש קרא את ספר האזרחות של בנט ולכן הוא מתבלבל במושג דמוקרטיה. הניסיון להגביל את חירויות חברות וחברי הכנסת היא עוד ביטוי לרוח המפקד לפיה כל ניסיון לשמור על הדמוקרטיה מתפרש כניסיון להפיכה".

לדבריה, "זכות העתירה לבג"ץ היא זכות חוקתית שיש לח"כ כמו לכל אזרחיות ואזרחי ישראל. היום מגבילים את הח"כים מלעתור לבג"ץ, מחר זה יהיה נגד כל שאר הציבור. אנחנו נאבק ביוזמה החמורה הזאת בכל הכח".

ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) תוקפת אף היא את היוזמה, "פוטין זה כאן! ביבי למד דבר או שניים מביקוריו התכופים אצל פוטין, הרי מדובר בהצעה של שלטון שמנסה להשתיק כל ביקורת, שלטון שלא רוצה הפרעות".

לדבריה, "במקום איזונים ובלמים יש לנו קואליציה שאיבדה את הבלמים ושאם לא נעצור את השתוללותה נתדרדר כולנו לתהום אפלה של משטר שהדמוקרטיה בעבורו היא לא יותר מכסות חסרת תוכן ממשי. בג"ץ הנו כלי נוסף וחשוב המסייע לחברי הכנסת להגן על המיעוטים והחלשים במדינה. זה כבר לא משעשע ולא עוד אנקדוטה, זה כבר לא נקודתי, זה הנהגת משטר אימה".