דונלד טראמפ
דונלד טראמפצילום: מייק סטון, רויטרס

דיוויד פרידמן, יועצו לענייני ישראל של המועמד הרפובליקbי לנשיאות ארה"ב דונלד טראמפ, מעריך כי אם טראמפ יחליף את אובמה בבית הלבן, הוא יתמוך בהחלת ריבונות על חלקים ביהודה ושומרון.

בראיון לברק רביד ב"הארץ" אומר פרידמן כי טראמפ לא יאמץ את העמדה לפיה מדינה פלסטינית היא אינטרס לאומי עבור ארה"ב, בה החזיקו שני הנשיאים הקודמים, ג'ורג' בוש וברק אובמה.

טראמפ גם אינו מודאג מהאפשרות של מדינה דו-לאומית. "אף אחד לא יודע כמה פלסטינים גרים שם בכלל", אומר יועצו.

פרידמן, יהודי אמריקאי בן 57, מלווה את טראמפ כבר 15 שנה. על היחלשותו של טראמפ בסקרים האחרונים הוא מגיב "אנחנו לא בהידרדרות, הכל בסדר".

"הסקרים מאוד נזילים ואין להם הרבה משמעות בשלב הזה. אנשים שמנתחים את הסקרים אומרים לנו שהמצב די מאוזן עכשיו. יש הרבה עבודה לעשות, אבל הסקרים לא מפילים את רוחנו".

פרידמן נשאל האם טראמפ תומך בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית, והשיב "התשובה היא – לא בלי הסכמתה של ישראל. זהו נושא שישראל צריכה לעסוק בו לבדה, כיוון שהיא זו שתצטרך לשאת בהשלכות. הגישה שלו כלפי ישראל היא שזו דמוקרטיה חזקה. הישראלים הם אלה שצריכים לקבל את ההחלטה אם לוותר על חלק מהשטח כדי ליצור מדינה פלסטינית או לא.

"אם ישראל לא רוצה לעשות זאת, אז טראמפ לא חושב שהם צריכים לעשות זאת. זו הבחירה שלהם... הוא לא סבור שהקמת מדינה פלסטינית עצמאית צריכה להיות עניין מחייב עבור ארה"ב".

"אם הישראלים יחליטו שהם צריכים לעשות זאת (להקים מדינה פלסטינית) כדי לחזק את ביטחונם לטווח הארוך – דבר שלגביו יש לנו ספקות רבות – אנחנו נכבד את ההחלטה שלהם... אם הנסיבות ישתנו ותהיה סיבה לאופטימיות אז נהדר, אבל העובדות הנוכחיות לא הופכות את זה (הקמת מדינה פלסטינית) להכרח עבור ארה"ב".

לדברי פרידמן ישראל צריכה להמשיך ולבנות ביהודה ושומרון כיוון שאין כל סיבה לא לעשות כן. "הישראלים לא צריכים להמתין עוד דור עד שהפלסטינים יהיו יותר מציאותיים בציפיותיהם ופחות עוינים במוטיבציות שלהם", הוא אומר, "העמדה של טראמפ הינה שאנחנו צריכים להתעסק עם המציאות ולא עם תקוות ומשאלות".

יועצו של טראמפ מעריך שלמועמד הרפובליקני אין כל בעיה עם סיפוח של חלקים ביהודה ושומרון, לפחות אלו שיישארו לכל הדעות בידי ישראל. ''אני לא חושב שתהיה לו בעיה עם זה, אבל הוא יצפה מישראל להמשיך ולחתור לשלום. אין לו ספק שישראל רוצה שלום".