הרבנות הראשית. ארכיון
הרבנות הראשית. ארכיוןצילום: פלאש 90

מענה לביקורת בבג"ץ. הרבנות הראשית לישראל מתכננת להפריט את מערך הכשרות, ולאפשר לגופי השגחה פרטיים להשתלב בשוק, כך דווח הבוקר (ראשון) בגלי צה"ל.

המרכיב העיקרי של התכנית, הנבחנת בימים אלו ברבנות הראשית, הוא הפיכת הרבנות לרגולטור בלבד בתחום הכשרות, בשונה מהמצב הנוכחי שבו היא גם מעניקה את תעודות הכשרות וגם אוכפת את הסטנדרטים ואת קיום החוק.

הסיבה למהלך היא הערותיהם של שופטי בג"ץ בפסק הדין שהתקבל לאחרונה, אשר קבעו כי הרבנות הראשית והרבנויות המקומיות מחזיקים בבלעדיות מוחלטת בתחום הכשרות.

פסק הדין כלל כאמור בצד ההחלטה הנוחה לרבנות ביקורת חריפה על בעיותיו של מערך הכשרות, ובראשן בעיית ניגוד העניינים של המשגיחים שמקבלים את שכרם במרבית המקרים מבעלי העסקים עליהם הם משגיחים.

את הוועדה לבחינת החלופות במערך הכשרות מינה הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו ושותפים בה מנכ"ל הרבנות משה דגן והיועץ המשפטי של הרבנות עורך הדין הראל גולדברג כלומר, מדובר בהצעה שבגיבושה מעורבים בכירי הרבנות הראשית.

המרכיבים העיקריים של ההצעה הם בעלי מאפיינים דומים להצעות רפורמה שהועלו בעבר ובתוכן הצעת פורום קהלת, הצעת תנועת נאמני תורה ועבודה והצעות נוספות שעלו בנושא.

מהרבנות נמסר בתגובה "עלו מספר הצעות לשיפור מערך הכשרות. אחת מההצעות שנדונה היא הענקת רישיונות לגכ״פ (גופי כשרות פרטיים) שיפעילו את המשגיחים בבתי העסק והרבנות תנהל מערך פיקוח על הגכ"פים הן ברמת בתי העסק והן ברמת המטה. לפי ההצעה, הרבנות הראשית תהיה מוסמכת, להטיל עיצום כספי על גכ"פ בגין הפרת תנאי הרישיון, להסיר תעודות כשרות מבתי עסק ואף לבטל רישיון לגכ"פ בהתאם לעניין. יודגש כי הנושא עדיין בדיונים פנימיים".

ברבנות מדגישים כי מדובר בהצעה ראשונית מאוד שעלתה במהלך דיון לבחינת חלופות בנושא. "ההצעה עלתה יחד עם עוד חלופות רבות נוספות וכלל לא ברור איזו חלופה תיבחר לבסוף", נמסר.