בצמרת התורמים. בטקס הסיום. הרב מייטליס
בצמרת התורמים. בטקס הסיום. הרב מייטליסצילום: ישיבות בני עקיבא

ישיבת בני עקיבא השומרון הוכרזה מצטיינת בתחום "הבגרות החברתית". במקביל להכרזה קיבלה השנה הישיבה תעודת הצטיינות של החמ"ד.

על התרומה החברתית של תלמידי תיכון בכלל ושל תלמידי הישיבה בפרט שוחחנו עם ראש הישיבה, הרב יעקב מייטליס המספר: "אחוז גבוה של תלמידים נרתמו לתכנית הזו. בשמחה מתנדבים ועושים פעולות חסד בקהילה. חשוב לומר שהם לא היו מחויבים. קפצנו על העגלה הזו בשמחה כי ידענו שתלמידנו בעניין, וזה חשוב להם, וברוך ה' כשמונים אחוז מהתלמידים היו זכאים לתעודות הבגרות החברתית הזו".

מספר הרב מייטליס כי במסיבת סיום השנה של כיתה י"ב הוקדש פרק נכבד לזכאים לבגרות החברתית תוך ציון סיפורים מיוחדים, "מקדישים לזה הרבה זמן מתוך גישה שעולם חסד ייבנה".

ואם נדמה שהתרומה החברתית הזו מתרחשת בדור שעליו מקובל לקונן ולהגדיר אותו כדור נהנתני, דור מסכים, הרי שהרב מייטליס לא ממהר "להכפיש" את הדור. "אני לא אוהב את הקטרוגים. לפעמים צריך לומר 'טול קורה מבין עיניך'. הרבה פעמים המבוגרים מחככים ידיים על הדור. המבוגרים צריכים גם הם לשאול אם הם מתנדבים ותורמים. לא להפיל הכול על הנוער. יש נוער בכמות גדולה שמאוד מבינים את עניין הקהילה והחסד והעזרה לזולת. תמיד צריך לתקן ולהיות טובים יותר אבל אני לא מקבל את התלונות על הנוער".

בדבריו מציין הרב מייטליס שהדברים עולים ומתגלים גם בציבור שאינו שומר מצוות. "בוודאי שיש גם שם. אמנם באחוזים קטנים יותר. אם אנחנו עמדנו על 75 או 80 אחוזים, בממלכתי היו חמישים או ארבעים אחוזים שגם הם התנדבו".

"חשוב לציין שהזכאות היא לא רק על ההתנדבות, אלא גם על עבודה מסכמת שהיו צריכים להגיש, ויש כאלה שלא הגישו מסיבות שונות אבל גם הם התנדבו. לכן לדעתי מדובר באחוזים גבוהים יותר, גם בחינוך הממלכתי".

"צריך להיזהר בכלל מלקטרג על עם ישראל. נביאי ישראל נענשו על כך. יש ברוך ה' נערים ונערות טובים גם אם לפעמים צריכים תיקון". את הביקורת שמוטחת במיוחד בנוער שאינו שומר מצוות ומסיבות סיום התיכון ששם לא ממהר הרב מייטליס לכוון רק כלפי חוץ ואומר כי הוא אמנם אינו יודע מה קורה במסיבות הללו, אך גם בתיכוני הציונות הדתית יש מה לשפר, וכדוגמא הוא מזכיר את מסיבות פורים שלא תמיד הכי מולחות וערכיות, כהגדרתו, "גם לנו יש מה לתקן".

על הפעילות עצמה שהובילה לקיטלוגה של הישיבה שלו כפסגת ההתנדבות מספר הרב מייטליס: "אנחנו מדברים על בחורים שהחל מכיתה י' התנדבו מספר שעות נכבד בקהילה ובמקומות אחרים כמו גם בישיבה – חונכויות וכו'. מדבור בהתנדבויות שבועיות באופן קבוע ולא רק בנקודות שיא. ההתמדה חשובה. יש אצלנו ילדים עם קשיים רגשיים, לימודיים, חברתיים וכו' ונער בכיתה י' נפגש עם ילד כזה כדי ליצור לו מעגל של חברים, הוא כחבר בוגר עוזר לו להיכנס לחברה, מחזק את הביטחון העצמי, הוא נותן לו עזרה לימודית. כך גם עזרה בכיתות החינוך המיוחד למורים בחונכויות שונות, יציאה איתם לטיול כי למורה קצת קשה, וגם מדובר במדריכים מיוחדים בארגוני חסד ותנועות נוער, סיוע לקשישים וכן הלאה בקשת מאוד רחבה של עשייה".

ומה באשר לעתיד? היכן תבוא תעודת הבגרות החברתית לידי ביטוי. הרב מייטליס מבהיר ראשית כי "עצם ההשתתפות היא כבר חשובה", ובהתאם היחס לו קיבל האפיק החברתי באירוע סוף השנה. אך עם זאת הוא מציין כי "אומרים שלאחר מכן במוסדות אקדמאיים בפקולטות מסוימות יתנו לזה משקל. כך אומרים, אבל אני עדיין לא יודע אם זה קורה כי זה עדיין חדש. הבוגרים הראשונים עדיין בצבא". לזאת ראוי להזכיר כי ביחידות מיוחדות בצה"ל נבחנת רמת המעורבות החברתית והתרומה של המועמד לשירות, ובהתאם היחס אליו בוועדות הקבלה השונות. נראה כי לתעודות המדוברות ערך גם בזירה זו.