לגלות כל יום דימוי חדש
לגלות כל יום דימוי חדשצילום: שאטרסטוק

כשהולכים לרופא ומתלוננים על כאב, נענים לא אחת בשאלה מה רמת הכאב מאחת עד עשר.

גם בתחומים אחרים אנחנו נוטות לדרג את הרגשתנו על ציר לינארי, כשהמדד הוא כמות. אנחנו מאושרים יותר או פחות, רגועים מאוד או כמעט שלא, בחרדה רבה או מועטה.

לכימות הרגשות נלוות בעיות רבות, אך דומה שבשדה הקשר בין בני הזוג זהו נושא קריטי.

מדד הקשר כמבחן לעוצמת רגשות אהבה, משיכה או שמחה, מביא למצבים רבים שבהם בני זוג מרגישים שהם אינם קשורים זה לזה. במקרים קיצוניים הדבר מוביל לבחינת שאלת עצם הקשר והמשכו, אך גם במקרים קלים יותר הוא יכול להוביל לתחושות קשות.

הרי בחיי היומיום ישנן התמודדויות רבות, והפיכת כל אי-הבנה, כעס או תסכול למדד של בעייתיות בקשר הופכת אותו למושא שאיננו בר-השגה. אפילו כאשר הקשר זורם על מי מנוחות יש תנודות במצבי הרוח ובעוצמת הרגשות. שינויים הורמונליים, מעברי תקופות והגיל שמתקדם יכולים להוביל לשינויים בתחושת העוצמה של האהבה, ואם אין לכך מודעות יכולה להיווצר מהר מאוד תחושה של ניכור.

אז מה כן? עלינו להחליף את המודל. במקום לשאול את עצמנו עד כמה אנחנו קשורים זה לזה, עלינו לברר מהו סוג הקשר שבו אנחנו נתונים כרגע.

דימויים מתחלפים

האהבה איננה תדר קבוע שאפשר רק להנמיך או להגביה את עוצמת הווליום שלו. אהבה היא אחת ממגוון תחושות של קרבה בין בני זוג: אהבה, אחווה, שלום ורעות. האם יש לנו מודעות למגוון העצום הזה? מהו ההבדל בין אהבה לאחווה? ובמה שונה השלום מן הרעות?

ייתכן שיש כרגע בעיה של שלום בית בביתכם, אך אולי בכל זאת אתם ממשיכים לתפקד ברעות חברית? כמובן, אם אתם חיים ביחד רק כידידים ואינכם חווים מעת לעת גם אהבה בוערת, יש ממד חשוב שאיננו בא לידי ביטוי.

באופן דומה אפשר לבחון גם את הימים השונים במעגל הטהרה. במקום לדבר על ימי ריחוק וקרבה, אפשר לדבר על ימים של קרבה נפשית וימים של קרבה נפשית ופיזית כאחד. ייתכן שתוכלו לראות את עצמכם בימי הנידות כאח ואחות, ובימי הטהרה לגלות את חוויית הדוד והרעיה.

בשיר השירים מכנה הדוד את הרעיה "אחותי, רעייתי, יונתי, תמתי". מטריית הכינויים הללו משקפת סוגים שונים של קשר. יש קשרים רגשיים וקשרים שכליים, חיבורים של עשייה משותפת וזיקה של עצם הנשמה האחדותית.

היפתחות למגוון האפשרויות בקשר מאפשרת לחוש תמיד בסוג של אחדותיות, בלא תלות בעוצמה הרגשית, במשיכה הגופנית או אפילו בנוכחות משותפת. טעימה ממגוון האפשרויות של הקשר עוזרת בתקופות קשות לגלות מה בכל זאת מאחד, ומאידך בתקופות טובות דוחפת לגילוי רבדים ומרחבים חדשים בקשר.

נסו כעת לבחון אם אכן אתם מודדים את הקשר ביניכם באופן כמותי. אם כן, נסו לתאר באופן כלשהו את איכות הקשר הקיים ביניכם כרגע. כתרגיל אולי תרצו ליצור תרשים, כמו זה של הפרצופונים עם השאלה "איך אתה מרגיש היום?". במקום פרצופים בודדים, תוכלו ליצור סמיילים משותפים, אשר מביאים לידי ביטוי מגוון רחב של איכויות חיבור.

במקורות מצויים דימויים רבים מאוד לקשר בין איש לאישה: אח ואחות, דוד ורעיה, זוג תאומים, לביא ולביאה, תמר ותמרה ועוד. בוודאי תוכלו להוסיף עליהם עוד דימויים רבים, ולגלות בכל יום דימוי לקשר החדש שאתם נתונים בו.

פורסם ב''פנימה''

לרכישת מנוי