תיקון 190
תיקון 190צילום: שאטרסטוק

לאחר כמה שנים בהן קופות הגמל נדחקו לשוליים ונזנחו על ידי הציבור, ניכרת מאז 2015 עלייה בהפקדות לגמל.

ברקע – תיקון 190 לפקודת מס הכנסה שמאפשר הפקדת כספים לקופת גמל ומשיכתם באופן חד פעמי, כתשלום הוני, אחרי גיל 60

תיקון 190 לפקודת מס הכנסה הוא בין התקנות המעניינות שהשפיעו על קופות הגמל בשנים האחרונות. כדי להבין את משמעות התיקון יש לראות אותו כצעד נוסף בשורה ארוכה של צעדי רפורמה בתחום הפנסיה שהחלו עוד בשנות ה-90, בישראל ובעולם כולו, במטרה להתמודד עם ההשלכות הכלכליות של העלייה בתוחלת החיים בעולם המערבי.

ברקע המיידי לתיקון 190 שנכנס לתוקף ב-2012, עומד תיקון לחוק הפיקוח על השירותים הפיננסיים שהתקבל בשנת 2008. התיקון מ-2008 ביטל את האפשרות למשיכת כספים מקופת גמל בצורה הונית (בתשלום חד פעמי) והגביל את משיכת הכספים מהקופות למשיכה בצורת קצבה בלבד. בעזרת התיקון ביקש המחוקק להבטיח שכל המוצרים הפנסיוניים ובכלל זה קופות הגמל, ישמשו קודם כל כדי להבטיח רובד קצבה בסיסי לחוסכים.

התוצאה בפועל הייתה שקופות הגמל נזנחו על ידי רוב החוסכים ושוק קופות הגמל נחלש. אך תיקון 190 שהתקבל ב-2012 שינה את התמונה. התיקון הוא ככל הנראה המקור לעלייה בהפקדות לקופות הגמל ב-2015, ובחודשים הראשונים של 2016, ולפי הערכות הביא להפקדות חד פעמיות בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקל בקופות הגמל במהלך 2015.

באופן כללי תיקון 190 נועד להתאים את הוראות המיסוי בנוגע לקצבאות למדיניות שבאה לידי ביטוי בחוק הפיקוח על קופות גמל, כאשר ברקע מוסיף לעמוד הרצון לעודד את האזרחים לחסוך לגיל מבוגר על ידי הטבות מס. השינוי המהותי ביותר שהביא עימו התיקון הוא פתיחת האפשרות להפקיד סכום כסף בכל קופת גמל, כך שעם ההגעה לגיל הפרישה יוכל החוסך לבחור האם לקבל את הכסף שהופקד כקצבה או למשוך את הכספים באופן חד פעמי, בדרך של היוון קצבה מוכרת.

בדרך זו התיקון מאפשר למשקיעים שצברו חסכונות פרטיים במסלולים אחרים (שאינם פנסיה) "להכניס" את הסכום שחסכו אל המערכת הפנסיונית, ולהנות מהיתרונות של ניהול כספם בקופת גמל. וכל זאת מבלי שיצטרכו להתחייב מראש להשתמש בחיסכון שלהם בדרך של קבלת קצבה.

בהתאם למדיניות של עידוד חיסכון לגיל הפרישה, הוראות תיקון 190 מאפשרות למשוך את הכספים שהופקדו בקופת הגמל ללא קנס רק החל מגיל 60, ובתנאי שבעל החיסכון מראה שהוא מקבל ממקור אחר קצבה חודשית העונה להגדרה של פנסיה מזערית – שגובהה עומד כיום על כ-4,400 ש"ח בחודש. עבור חלק מהחוסכים המסלול הזה עשוי להביא עימו יתרונות לא מבוטלים.

בשונה מאפיקים אחרים, חיסכון בקופת גמל מביא עימו פטור מתשלום מס רווחי הון במכירת נייר, בקבלת דיווידנד או בקבלת ריבית מאיגרת חוב. לצד זאת, תיקון 190 קובע שתשלום המס במקרה של החלטה על משיכת הכספים מקופת הגמל יעמוד על 15% מס נומינלי ממרכיב הרווח, וזאת בשונה מ-25% מס ריאלי ממרכיב הרווח כפי שנהוג בשוק. בסביבת אינפלציה נמוכה מאוד המאפיינת את השוק היום מדובר בהטבה משמעותית. זאת ועוד, החוסכים במסלול הזה נהנים למעשה מהטבה כפולה: דחיית תשלום מס עד לרגע משיכת הכספים וגובה מס מופחת בעת המשיכה. מי שיבחר לקבל את הכספים כקצבה יהנה מפטור מלא ממס רווחי הון.

יתרונות נוספים מהם נהנים משקיעים בקופות גמל הם ריבוי אפיקי השקעה הכולל אפשרות לחשיפה לניירות ערך בכל העולם והשקעה בנכסים לא סחירים; מגוון רחב של מסלולי השקעה ואפשרות לעבור בין מסלולים ללא תשלום מס רווחי הון; ודמי ניהול נמוכים יחסית בהשוואה לאפיקי השקעה אחרים.

לצד כל אלה, החיסכון בקופת גמל במסלול של תיקון 190 מאפשר תכנון העברה בין-דורית בתנאים נוחים. החוסך קובע בעצמו ולפי העדפתו מי יהיו המוטבים לרשת את הכספים שצבר בקופת הגמל. אם נפטר לפני גיל 75 המוטבים יוכלו למשוך את הכסף מבלי לשלם מס כלל. אם נפטר אחרי גיל 75 המוטבים "נכנסים לנעליו" ויכולים לבחור אם למשוך את מלוא הסכום ולשלם 15% מס על מרכיב הרווח הנומינלי או לקבל את הכספים כקצבה בפטור ממס רווחי הון.

העברת חיסכון לקופת גמל בהתאם לתיקון אינה מתאימה לכל אחד, ומחייבת מטבע הדברים ייעוץ פנסיוני, כך שההחלטה תעשה כחלק מתכנון פנסיוני מקיף שיקח בחשבון את כלל הצרכים של החוסכים. בקווים כלליים זו השקעה שמתאימה יותר לחוסכים מבוגרים שצברו סכום משמעותי, המתקרבים לגיל 60 (שלא יאלצו לחכות שנים עד לאפשרות למשוך את הכספים), ובטוחים שיהנו מקצבה העונה להגדרת הקצבה המזערית.

תיקון 190 ייעוץ פנסיוני
תיקון 190 ייעוץ פנסיוניצילום: שאטרסטוק

עבור כלל האוכלוסייה שתיקון 190 פחות מתאים לה, הודיע משרד האוצר בתחילת 2016 על החלטה לקדם מוצר חיסכון חדש – קופות גמל להשקעה שאינן חיסכון פנסיוני, ומאפשרות לחוסכים לפדות את החיסכון בכל עת. החוסכים במסלול הזה יהנו מדחיית אירוע מס למועד פדיון הקופה, ומי שידחה את הפדיון עד לגיל הפרישה ויבחר למשוך אותו כקצבה חודשית יקבל פטור ממס רווחי הון. הצעת החוק שתאפשר הקמת קופות כאלה אושרה במאי בועדת הכספים לקריאה שנייה ושלישית.

בהמשך לצעדים קודמים, גם הצעד הזה של האוצר נועד לעודד את הציבור לחסוך באופן עצמאי לקראת הפרישה. נותר רק לחכות ולראות כיצד תשפיע החקיקה החדשה, במידה ותתקבל, על שוק קופות הגמל.