ארדואן
ארדואןצילום: Umit Bektas | reuters

המזרחן ד"ר מרדכי קידר מברך על ההסכם בין ישראל לטורקיה, "חידוש היחסים עם טורקיה ללא הסרת המצור על עזה, זה הרווח האסטרטגי הגדול ביותר", הוא אומר בשיחה עם ערוץ 7.

"בזכות טקטיקה נכונה של משא ומתן קיבלנו פיוס עם מעצמה אזורית, למרות ששילמנו מחיר גדול בנושא הגופות והנעדרים החיים. לטורקיה וישראל יש היום אינטרסים זהים בעיקר בחזית מול הטרור של מדינת האיסלאם ומול התגברות הכוחות האיראנים בעירק, סוריה ולבנון", מסביר קידר.

לדבריו זו הפעם הראשונה שארדואן מכיר בישראל, "מבחינת האיסלאם הפוליטי ליהודים אין זכות למדינה והם צריכים לחיות תחת האיסלאם. עד כה ארדואן היה יכול לטעון שהיחסים עם ישראל הם המשך של מדיניות של ממשלות קודמות. אבל עכשיו הוא בעצמו זה שחידש את הקשרים עם ישראל".

בראיון מעריך קידר שהתחממות היחסים בין ישראל לרוסיה, דחפה את ארדואן להתפייסות עם ישראל, "ההסתבכות שלו עם רוסיה, כשהם הפילו מטוס רוסי, זה יצר משבר לא קטן, יש להם גבול משותף והרוסים הפסיקו לספק לו גז.

''על רקע כל זה ההתקרבות בין מוסקבה לישראל העמידה אותו עוד יותר בפינה, הוא הבין שהוא לא יכול להרשות לעצמו שישראל תזכה לתמיכה בינלאומית והוא ימשיך להישאר הידיד האחרון של עזה".

לקידר אין ספק שההסכם עם ישראל הוא מכה לחמאס, "הם מרגישים שהוא תקע להם סכין בגב כי הוא חידש את היחסים איתנו בלי שישראל תסיר את המצור. אני לא מניח שהם ידברו על כך, כי הם צריכים כרגע למזער נזקים, הם מסכנים מידי, עניים מידי ולחוצים מידי והם לא ירצו להחציף פנים מול ארדואן שהוא אדם לא צפוי".

את הביקורת על ההסכם בנושא סעיף החזרת גופות החיילים רואה קידר כמוגזמת מעט, "נראה לי שיש כאן קצת היתממות. המדינה הכמעט יחידה בעולם שיש לה אפשרות להפעיל מנופי לחץ על החמאס, זו ישראל.

"אנחנו מעבירים כל יום מזון דלק תרופות וחומרי בנייה לעזה ואנחנו עושים זאת מבלי שאנחנו מקבלים בחזרה גופות, אז למה אנחנו לא עושים זאת בעצמנו?".