נתניהו במסיבת העיתונאים בה הציג את הסכם הפיוס
נתניהו במסיבת העיתונאים בה הציג את הסכם הפיוסצילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ
ארגון שורת הדין המייצג קרבנות טרור בבתי משפט בארץ ובעולם, הגיש היום (ד') עתירה לבג"ץ בשם המשפחות השכולות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי הקבינט בגין ההסכם עם טורקיה שמאפשר לחמאס להמשיך ולפעול משטח המדינה.

בעתירה נטען כי ההסכם מאפשר לחמאס לשמר מטה רשמי שלו בשטח טורקיה, ומונע את גירוש מנהיגי החמאס מאדמתה ו/או מיצוי הדין עימם.

''בכך נמנע ההסכם מלתת התייחסות אפקטיבית לקשר ההדוק שמקיימת טורקיה עם ארגון הטרור חמאס, אשר שם לו למטרה לרצוח את אזרחי מדינת ישראל על בסיס קבוע בעשרות השנים האחרונות, ולתמיכת טורקיה בארגון זה", נכתב.

עוד נטען בעתירה כי "ההסכם מחמיץ לחלוטין את ההזדמנות שנתגלגלה לישראל עתה להגביל במעט את פעילות הטרור הרצחנית אשר מתוכננת ומונהגת מאדמת טורקיה, ולעשות צדק עם קורבנות הטרור.

''ההסכם מתעלם בדבר ההשלכות הביטחוניות, ההרתעתיות, והאנושיות של כל אלו, באופן בלתי סביר ובלתי מתקבל על הדעת''.

"כדי להשקיט את הרוחות מהכניעה המוחלטת של ההסכם לטרור, מבהירים בממשלת ישראל, כי טורקיה התחייבה שלא לאפשר פעילות צבאית של ארגון החמאס בשטחה, ואילו המפקדה שתישאר הינה ההנהגה הפוליטית של הארגון בלבד. ואולם, ההפרדה בין מעשי הפיגועים של החמאס – בין פעילות הזרוע הצבאית שלו, שלא תורשה לפעול על אדמת טורקיה, לבין היחסים שמנהלת ממשלת טורקיה עם נציגי חמאס – הידועים כזרוע המדינית של החמאס, משוללת כל בסיס עובדתי ומשפטי, מנוגדת למוסכמות עבר, ובלתי סבירה לחלוטין", צויין בעתירה.

כאמור, במסגרת ההסדר הסכימה טורקיה לאסור על החמאס לתכנן פיגועים משטחה נגד ישראל. עם זאת, חמאס מורשה להמשיך את פעילותו באיסטנבול וטורקיה אף תמשיך ותקיים יחסים דיפלומטיים עם ארגון הטרור.

כזכור עוד באותו היום בו התחייבה טורקיה לאסור על החמאס ביצוע פיגועים משטחה, דווח כי נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, קיים פגישה מתוקשרת עם מנהיג החמאס חאלד משעל, באיסטנבול, בה הבהיר כי לא תהיה להסכם עם ישראל כל השלכה כלפי יחסי טורקיה וחמאס, והם ישארו כמקודם.

בעתירה נכתב בתקיפות, ''כשיחלוף הזמן לא ניתן יהיה להשיב את הגלגל אחורנית; הואיל ומדובר בעניינים היורדים לשורש מדיניותה הבטחונית של מדינת ישראל; הרי שעניינה של עתירה זו דחוף ביותר, ומתבקש צו על תנאי ודיון דחוף בעתירה".

רותי חסנו
רותי חסנוצילום: אלירן אהרון

העותרים הינם קורבנות טרור ובני משפחותיהם, אשר נפגעו בפיגועי טרור שבוצעו על ידי ארגוני הטרור ושמותיהם:

בין העותרים: דבורה גונן, אמו של דני גונן הי"ד (25) מן העיר לוד, שנרצח בין היישוב דולב ובין הכפר הערבי דיר איבזיע לפני כשנה על ידי מחבל שירה לעברו למעלה מעשרה כדורים. הרוצח הושיט ידו לעבר הרכב בו נסעו דני וחברו כמי שנזקק לעזרתם, החברים עצרו על מנת לעזור למי ששניות אחר כך הפך לרוצח של דני הי"ד.

עותרת נוספת היא רותי חסנו, אלמנתו של אברהם אשר חסנו הי"ד (54) מן הישוב קריית ארבע, שנרצח בהר חברון בצומת עין פואר על ידי מחבל ביום 20.10.2015. אברהם חסנו עצר בצד הדרך עקב יידוי אבנים מסיבי של פורעים ערבים, ונדרס על ידי משאית שנמלטה מהמקום לכיוון הכפר דהריה.

חסנו הותיר אחריו את אשתו רותי, שבעה ילדים ושבעה נכדים. הוא עבד כמנהל המטבח בישיבה התיכונית עתניאל.

דבורה גונן
דבורה גונןצילום: חזקי עזרא

יו"ר ארגון שורת הדין, עו"ד ניצנה דרשן לייטנר, אמרה כי ההסכם שנחתם עם טורקיה הינו הסכם פשרה שאינו מתקבל על הדעת. ''ועל כן על שרי הקבינט וראש הממשלה להתנגד לכל הסכם פיוס עם טורקיה שאיננו כולל סגירה של כל פעילות החמאס בטורקיה וגירוש מנהיגיו מעל אדמתה.

''עליהם להתנגד לכל הסכם אשר אינו כולל הפסקת תמיכה טורקית – פוליטית וכספית – בארגון החמאס. בלא עמידה על תנאים אלו, חתימה על הסכם עם טורקיה תמסד יותר את פעילותם של ארגוני הטרור ותעצים את ההכרה בהם''.

לדברי דרשן-לייטנר, ללא עמידה על תנאים אלו ישראל תשלח מסר לכל מדינות העולם לפיו היא מוכנה להיות בקשרים ויחסים עם מדינות המארחות ארגוני טרור רצחניים בשטחם, תומכות בהם ומממנות אותם.

''אישור הסכם שכזה פוגע בחוסנה של מדינת ישראל, פוגע בקורבנות הטרור ששילמו מחיר יקר, ומשיג אחורנית את עקרונות המלחמה בטרור שגובשו לאור ניסיון רב שנים ועתיר דמים, לפיו אין לעשות אבחנה בין הזרוע הצבאית לזרוע המדינית של ארגון טרור''.

היא הדגישה כי הסכם שכזה שולח מסר לפיו מדינת ישראל מוכנה להתפשר ולקיים מגעים גם עם מדינות שתומכות בריש גלי בארגוני טרור הפועלים להשמדתה. ''דברים אלה אינם סבירים באורח קיצוני, ועל כן אין לתת להם יד".