מליאת הכנסת
מליאת הכנסתצילום: דוברות הכנסת

ארבעת ראשי קבוצת הידידות הפרלמנטרית ישראל-גרמניה בבונדסטאג פנו לח"כ נחמן שי, יו"ר קבוצת הידידות ישראל-גרמניה בכנסת והביעו דאגה רבה לקראת העברת חוק העמותות בכנסת.

במכתבם כתבו, "אנו חוששים כי החקיקה תפגע עמוקות בדמוקרטיה ובמוניטין של מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית. אנו מודאגים כי אחת ההשלכות של חקיקה זו תחשוף פעילים בעמותות להטרדות ולאלימות וכבר מקבלים דיווחים מדאיגים כי כך קורה".

עוד הוסיפו הכותבים, המייצגים את ארבע המפלגות הגדולות בבונדסטאג, "לאף מדינה מערבית אחרת אין חקיקה דומה. חקיקה מסוג זה קיימת במדינות כמו טורקיה, מצרים ורוסיה. ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, אינה שייכת לרשימה זו".

במכתב הציעו הפרלמנטרים הגרמנים מפגש משותף לשתי קבוצות הידידות במטרה להסביר את הנוהג של הפרלמנט הגרמני לתמוך בעמותות ברחבי העולם.

בתגובה למכתב אמר ח"כ שי, "חוק העמותות של שרת המשפטים מעקר מתוכן את המונח 'יהודית ודמוקרטית'. בעולם עוקבים בדאגה בזמן שהדמוקרטיה הישראלית מתפוררת מבפנים. חקיקה מסוג זה, הפוגעת בחופש הביטוי וחופש ההתאגדות, רק מחזקת את מבקרינו, ומרחיקה מאיתנו גם את ידידנו הגדולים ביותר. יש למנוע את העברת החוק".