פרופ עוזי ארד
פרופ עוזי ארדצילום: אסף שילה\ישראל סאן.

האם הקבינט היה שותף בהסכם-הפיוס עם טורקיה, או שהוא גובש כשהשרים אינם שותפים בו?!

מהדיון היום (שלישי) בוועדה לביקורת המדינה עולה חשש כבד – כמו מהתבטאויות לא-מעט מהשרים, כי "החלטות הקבינט מתקבלות בהטלת-מטבע", - כפי שהגדירה זאת יו"ר הוועדה ח"כ קארין אלהרר.

אלהרר הוסיפה, "כבר בעבר התגלה כי הממשלה מתעלמת לחלוטין מהמטה לביטחון לאומי (מל"ל), המתכלל את החלטות והכנות הממשלה, הצבא וגופי המודיעין. רבים שבים ומתריעים כי הקבינט לא באמת מעודכן בהחלטות ובמשמעותן".

"בעצם, מדינת ישראל, באמצעות נציגיה, חתמה על הסכם-הפיוס עם טורקיה – ורק לאחר החתימה נערך דיון מעמיק בקבינט. החלטות מתקבלות, ללא מידע, לא חלופות, וללא קיומו של החוק", טענה אלהרר.

תא"ל (במיל') יוסי ביינהורן, מנהל חטיבת הביטחון במשרד מבקר המדינה, הוסיף כי המל"ל אמור להכין את דיוני הקבינט, בחומר רקע, משמעות והשלכות, ומבקר המדינה בדק פעילות זו וחשף שורה אורכה של ליקויים, חוסר שיתוף-פעולה בין מערכת הביטחון למל"ל, חוסר הצגת חלופות ע"י המטה, חוסר-יוזמה ועוד.

ח"כ עופר שלח (יש עתיד) הזהיר, "הקבינט והמל"ל מודרים שוב ושוב, נעלמים ונאלמים, והם לא היו מעורבים כלל בגיבוש ההסכם, למרות שהוא היה מונח על הפרק כארבע שנים. לראש הממשלה הזה אין שום כוונה לקיים את חוק המל"ל, ושום כוונה לשתף את הקבינט בהחלטות גורליות.

''הקבינט הוא גוף מוחלש על ידי נתניהו, והדרך שבה החליטו על ההסכם עם טורקיה היא המשך ישיר של הכשלים בהחלטות לפני שש שנים על המשט, ומעידה שנתניהו לא למד ולא מיישם״.

לדברי ח"כ אייל בן ראובן (המחנה הציוני) "הכנת הרקע המל"ל חיוני לאיזון הממשלה מול מערכת הביטחון, ואילו מדינת ישראל מתקיימת כבר זמן ממושך מאוד ללא שר חוץ וללא ראש מטה לביטחון לאומי.

עוזי ארד, ראש המל"ל לשעבר, התריע כי ללא המטה ופעולתו, מערכת הביטחון תשטה בממשלה, וכי בפועל חוק המל"ל לא מתבצע. "סירבתי להשתתף בדיון על המשט, בגלל שראש הממשלה מנע דיון רציני. הדיון היה מאולתר ומשרד החוץ לא השתתף בו. ביקשנו במשך חודשים דיון על המשט וראש הממשלה סירב לכנס אותו. גם בנושא האיראני, כפי שהעיד מאיר דגן, הקבינט נוטרל - בניגוד לחוק", אמר.

היועץ המשפטי למל"ל, גיל אבריאל, טען כי רק ראש המל"ל בפועל, יעקב נגל, הנמצא בחו"ל, יוכל לענות על התנהלות ומעורבות המטה בהסכם עם טורקיה, ואילו עופר שלח השיב לו כי התנייה של מענה באדם אחד בלבד – מעידה כי המטה לא היה מעורב.