גרמניה. יהודים רוצים בחזרה את אזרחותם
גרמניה. יהודים רוצים בחזרה את אזרחותםצילום: ערוץ 7

צאצאי ניצולי שואה שנמלטו מגרמניה לבריטניה עם עליית המשטר הנאצי, מבקשים כעת לקבל חזרה את אזרחותם הגרמנית בעקבות יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי.

ההחלטה של אזרחי בריטניה לפרוש מהאיחוד האירופי, הביאה יהודים רבים שאבותיהם נמלטו מגרמניה לבריטניה מיד עם עליית השלטון הנאצי - לפנות כעת לשלטונות גרמניה ולבקש חזרה את אזרחותם הגרמנית.

על פי החוק הגרמני כל אזרח שנאלץ להימלט מהמדינה בעקבות עליית הרייך השלישי - יוכל לקבל חזרה את אזרחותו הגרמנית.

"אזרחים גרמנים לשעבר שבין התאריכים 30 בינואר 1933 עד 8 במאי 1945 איבדו את אזרחותם מסיבות פוליטיות, גזעניות או דתיות וצאצאיהם, יוכלו על פי בקשתם לקבל את אזרחותם הגרמנית בחזרה" נכתב בחוק הגרמני.

מאז פורסמו תוצאות משאל העם שקבע כי בריטניה תפרוש מהאיחוד האירופי - קיבלה שגרירות גרמניה בלונדון פניות רבות של צאצאיהם של ניצולי שואה שנמלטו מגרמניה בשנות השלושים של המאה הקודמת - שביקשו לברר את זכאותם לקבל חזרה את האזרחות הגרמנית שנשללה מהוריהם.

רחל האוזמן, המתגוררת בלונדון ועובדת בבנק בתחום ההשקעות, סיפרה ל"אינדפנדנט" הבריטי כי "מה שקרה במשאל העם הולך להיות רע עבור תחומי הייצור והשירותים הפיננסיים. אני לא רואה שום סימנים של אופטימיות. הרבה עסקים, בעיקר בתחום השירותים הפיננסיים, יזיזו את פעילותם אל מחוץ לאיחוד האירופי".

היא הוסיפה, "המשפחה שלי ואני מזועזעים מעליית הגזענות. אני לא חושבת שכיהודים נהיה מוגנים מכך. אני מכירה זוג שהוטרד ברחובות לונדון בשבוע שעבר לאחר שדיברו הולנדית. זה מראה את הכיוון אליו בריטניה הולכת".

בעוד בשנים שחלפו ביקשו בריטים בודדים אזרחות גרמנית, מאז תוצאות משאל העם נמסר מהשגרירות הגרמנית בלונדון על מאות פניות, רבות מהן של יהודים שאבותיהם נמלטו מאימת הנאצים בגרמניה, שביקשו לברר את זכאותם לקבל אזרחות גרמנית.

הקהילה היהודית בבריטניה הצביעה ברוב גדול נגד יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי. על פי סקר שערך עיתון ה"ג'ואיש כרוניקל" הבריטי 59 אחוזים מיהודי בריטניה הביעו מורת רוח מתוצאות משאל העם, בעוד 28.3 אחוזים דווקא שמחו מההחלטה לפרוש מהאיחוד האירופי.