עולים חדשים במעברת בית ליד, 1950
עולים חדשים במעברת בית ליד, 1950צילום: SEYMOUR KATCOFF, לע"מ

ד"ר משה נחום, נשיא הפדרציה העולמית של יהודי תימן ומי שהיה ממובילי המאבק לחקירת אמת סביב פרשת ילדי תימן סבור כי יש פרטים בפרשה הכואבת ההיא שאין לפתוח אותם גם היום בפני הציבור הרחב, על מנת שלא להבאיש את ריחה של מדינת ישראל בעולם.

בראיון ליומן ערוץ 7 אומר ד"ר נחום כי פתיחת התיקים בפני המשפחות המבקשות לדעת מה אירע ליקיריהן היא חובה שכן מדובר בזכות המוקנית להורים שילדיהם נגנבו מהם, אך עם זאת פתיחת התיקים העוסקים בניסויים רפואיים שנערכו בילדים ובנשים של יוצאי תימן תהיה טעות קשה.

"זה יגרום לכאוס, אם חלילה תצא כתבה מכוערת לעולם הלא יהודי יעשו מאיתנו נאצים. היו משפחות שגנבו מהם נשים וילדים, ילדים קברו את אמותיהם ואני יכול להביא מקרים של עשרות נשים שנלקחו לניסויים והדבר הוכח", אומר ד"ר נחום ומספר על ראיונות שבוצעו על ידי העיתונאית יהודית יחזקאלי.

"יהודית יחזקאלי נסעה איתי לעשר משפחות היא ראיינה אותם. ילד אחד שביקש לדעת מה קרה לאימא שלו קיבל מכות בתחנת המשטרה עד שהפך נכה. האבא והילד קברו את האם כשהם חבולים ממכות. הם חפרו את הקבר. האב פותח את התכריכים ורואה שאין לאם עיניים ואין חלקים פנימיים אלא סמרטוטים.

"הוא סיים את חייו בתוך חמישה חודשים והילד גדל גלמוד יתום משני הוריו עם עוד ארבע אחיות קטנות. שהעולם יראה שעשינו ניסויים באחים שלנו? צריך קצת אחריות".

להערכתו של ד"ר נחום "המדינה לא תודה במעשים כאלה כל עוד בני המשפחות חיים. כאשר לוקחים לאדם את אשתו כאשר הוא חולה. הוא קם ממיטתו והולך ממחנה הקליטה בעין שמר ליד פרדס חנה לתל אביב ברגל. הוא מגיע לכנסת ישראל בהרברט סמואל בתל אביב וצועק 'בן גוריון גנבו את אשתי והילד'.

"קראו לו יוסף עראסי. הוא לא ראה את אשתו והילד עד מותו. ראיינו אותו ל'שבעה ימים' ועוד כמה משפחות כמו משפחת תנחום מרעננה, עובדיה מלחי מאליכין, משפחת כוכבי מאליכין, גנבו להם נשים שנעלמו כלא היו".

לדבריו של ד"ר נחום בעוד את פרשת הניסויים יש להצניע את פרשת חטיפת הילדים ניתן לחשוף שכן חטיפת ילדים הייתה מקובלת בכמה וכמה מקומות בעולם, והדברים ידועים עוד מימי ירמיה הנביא שהתריע על כך לפני חורבן בית המקדש הראשון. "על גניבת הילדים נאמר "בערה באש חמתי בערה ואין מכבה"", הוא מזכיר.

באשר לגורלם של הארכיונים המספרים את סיפור חטיפת הילדים הוא מעריך כי אלה לא הושמדו, שלא כפי שנטען על ידי גורמים שונים.

"גנבו להוריי ולכל העולים מתימן ספרים שנאספו במשך מאות שנים. בגרמניה ראיתי סידור מיוחד כתוב אשורית. שאלתי את המדריכה במוזיאון 'מאיפה הגיע אליכם הספר הזה?' היא אמרה 'מישראל'. שאלתי 'כמה עלה?' והיא ענתה 'רבע מיליון דולר'. זה רק סידור אחד שנמצא במינכן ונרכש מישראל. לכל הרוחות, גנבתם לתימנים ספרי קודש, תכשיטים, ילדים ובניתם מדינה על חשבונם".

ממשיך ד"ר נחום ומספר על קרן אור קרני, "אישה בת 54, שרואה את הסבל של ההורים שלה בני ה-88 ו-81, סבל מהכאבים ממחלת הגזזת. את כל הכספים שלה היא ביזבזה כדי להקל על הכאב שלהם. מגיע להם פיצויים, מגיע לעדה הזו פיצויים. בניתם מדינה על חשבון התימנים. גנבתם אלפי ילדים.

"בשעתו הייתי המתווך בין ראש הממשלה המנוח רבין לרב עוזי משולם. לקח לי חודשיים עד שניצחתי בבג"ץ שהגשתי. רבין אמר לי 'ניצחת. אני מציע לך חמישים מיליון דולר ונסגור עניין'. אמרתי לו 'אתה לא מתבייש? זה מה ששווה העדה התימנית? כל מה שגנבתם זה חמישים מיליון דולר. זה שווה מיליארדים. קנינו נשק אוהלים ובנינו מדינה מהכסף הזה וזה מה שאתה מציע? אני לא רוצה כסף מכספי המדינה. תן לנו פיצוי. תן לי להקים שני בתי אבות בדרום ובצפון כדי שהתימנים יסיימו שם את חייהם, והפיצוי ילך למשפחות נזקקות וכדי שהילדים ילכו ללמוד בהשכלה גבוהה'".

באשר לצורך להסתיר את פרשת הניסויים נשאל ד"ר נחום אם המשפחות יסכימו לכך, והוא משיב: "לא תהיה להם ברירה. אם כבודם וחיי ילדיהם רצויים להם הייתי אומר שאת הנעשה אין להשיב. פתיחת המסמכים רצוי מאוד וכמה שיותר מהר.

"ראש הממשלה ושרת המשפטים, שניהם אנשים נפלאים, אבל לא יתנו להם לפתוח. כדאי שהממשלה תשב איתנו בשקט, לסכם ולשלם פיצויים", הוא אומר ומזכיר תקדימים בינלאומיים של פיצוי ממשלתי לאוכלוסיות שונות.

"ממשלות משקרות איך שנוח להן. הממסד יציב ועומד על רגליו וממשלות עולות ויורדות. אוסטרליה פיצתה שש מאות אלף אוברג'ינים על שהתעללו בהם ועשו בהם ניסויים ובנו אותם מחדש. קנדה בנתה את האינדיאנים והאסקימוסים. מה הבושה לעשות זאת גם כאן?".