תיכננו פיגועים. מחבלים פלסטינים
תיכננו פיגועים. מחבלים פלסטיניםצילום: רויטרס

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, בהמלצת שירות הביטחון הכללי, חתם היום (שני) על צו המכריז על ארגון 'אלחראכ אלשבאבי' (תנועת הצעירים) כהתאחדות בלתי מותרת בישראל, זאת בהתאם לתקנות ההגנה לשעת חירום.

מלשכתו נמסר כי ההחלטה התקבלה לאחר שהצטבר מידע רב ומשמעותי, המלמד כי הארגון פועל בהכוונת חיזבאללה ואיראן במטרה לבצע פיגועים נגד ישראלים, -וכן להצית גל אלימות מצד תושבי הרשות הפלסטינית ומזרח ירושלים כלפי ישראל והרשות הפלסטינית.

מהמידע שנאסף בשב"כ עלה כי הארגון פועל במסווה של התארגנות צעירים, שנועדה להביא לשינוי המצב ביו"ש ובירושלים באמצעים אזרחיים.

בפועל, מדובר בהתארגנות טרור שבראשה עומדים שני פעילי אופוזיציה לרשות הפלסטינית, מניר שפיק סלים עסלי, המתגורר בלבנון וחלמי עטיה מחמד בלביסי, המתגורר בירדן - הפועלים בשליחותם ובמימונם של חיזבאללה ואיראן. בשנתיים האחרונות העבירו השניים מאות אלפי שקלים לקידום מטרות הארגון ולמימון פעילות טרור.

בשנה החולפת ביצעו פעילי הארגון מספר רב של פיגועי השלכת בקבוקי-תבערה ומטענים מאולתרים נגד ישראלים. הפיגועים התרחשו במוקדים שונים, לרבות בכביש 443, בחברון ובירושלים. בנוסף, חברי הארגון ניסו לפגוע בתשתיות חשמל ובתשתיות הרכבת הקלה בירושלים, וכן יזמו הפרות סדר אלימות בהר הבית.

באפריל 2016 עצרו מנגנוני הביטחון הפלסטיניים חולייה של הארגון שפעלה באזור רמאללה כשברשותה אמצעי לחימה מגוונים שכללו רימונים, רובים, אקדחים ותחמושת רבה.

בראש החוליה, שתכננה לפגוע בישראלים, עמד באסל מחמוד אבראהים אלאערג', מראשי הארגון באיו"ש ואחראי על הזרוע הצבאית. אלערג' נפגש עם אנשי חיזבאללה וראשי הארגון בחו"ל.

במקביל למעצר החוליה ברמאללה נעצרו על ידי שירות הביטחון סוחרי אמצעי לחימה אשר סיפקו לחוליה את כלי הנשק.

מחבל נוסף שנחקר בשב"כ הוא חאזם שוכרי עבד אלגני אלקואסמה שמונה כאחראי על אזור חברון מטעם הארגון, ופעל בהנחית ראשי הארגון בחו"ל לשם קידום פיגועי השלכת בקבוקי-תבערה ומטענים באמצעות גיוס צעירים ומימון פעילותם.

בחקירתו של אלקואסמה עלה מידע על מפגשים שקיים עם הנהגת הארגון בלבנון - בהם הונחו הפעילים לבצע פעילות טרור כנגד ישראל ולפגוע באזרחים בירושלים, לרבות פגיעה בתשתיות אזרחיות, כגון תשתית החשמל והרכבת הקלה.

במפגשים נדונו מטרותיו הנוספות של הארגון, ובהן הפלת שלטונו של אבו מאזן ומיטוט הרשות הפלסטינית - במסווה של מחאה אזרחית רחבה.

בחקירות שנערכו על ידי שב"כ ומשטרת ישראל עלה כי בשנים 2016-2015 יצאו ללבנון ולתוניס משלחות של צעירים מירושלים ומיו"ש, וטענו כי השתתפו בכנסים בענייני זכויות אדם ותקשורת. בפועל, כנסים אלו שימשו לקיום מפגשים עם ראשי הארגון - וכן עם שליחים איראנים ופעילי חיזבאללה.

בחודשים האחרונים, כחלק ממאמצי שירות הביטחון הכללי לסיכול פעילות הארגון, נעצרו לחקירה פעילים רבים בארגון - ובהם בכירי הארגון בירושלים וברמאללה וכן פעילים נוספים ברחבי יהודה ושומרון. בנוסף הוצאו צווי מעצר והגבלה מינהליים כנגד פעילים אחרים בארגון.