הרב יעקב אריאל
הרב יעקב אריאלשלומי שלמוני

חיילים דתיים רבים מוצאים עצמם נבוכים בטקסים ובאירועים בהם נשמעת שירת נשים.

בספר שו"ת חדש בהוצאת 'מכון התורה והארץ', מפרסם הרב יעקב אריאל, רבה של רמת גן ונשיא מכון התורה והארץ את עמדתו בסוגיה, וזאת במסגרת תשובה המתייחסת לנוכחות של אזרחים וחיילים בשירת נשים בטקסי זיכרון לחללי צה"ל.

בנוגע למצב זה פוסק הרב אריאל שאין חובה לפרוש מן המקום, ואם מדובר בבן תורה רצוי מאוד שישקיע את עצמו בנושא תורני ולא להקשיב לקולה של הזמרת.

אולם בנוגע לשירת נשים במחנה צבא אומר הרב אריאל כי המצב שונה, שכן "קדושת מחנה ישראל יש לה ערך מוסף והיה ראוי שיתייחסו למחנה צבאי כמו לבית כנסת.

"לשמחתנו יש חיילים המעוניינים לקדש את מחניהם לכתחילה ולא לסמוך על היתר שבדיעבד, והיה ראוי לפחות, להתחשב ברגשותיהם של החיילים המעוניינים לשמור על רמת קדושתם ולא לאלצם לשמוע זמרת", מציג הרב אריאל את הבעיה.

הרב אריאל מדגיש כי חיוב החיילים להישאר באירועי שירת נשים "זו כפיה מצפונית לא ראויה", והוא מביע תמיהה האם "אין לצבא נושאים בוערים יותר, שיש לאכוף עליהם משמעת צבאית חמורה, מאשר אירוע לא חיוני כגון דא?...".

למעשה דן הרב אריאל בעמדת אחד הרבנים שאמר כי פקודה שכזו מחייבת מסירות נפש כי דינה כגזרת שמד.

הרב אריאל עצמו מסתייג ומציב את השאלה "האם כוונת הצבא באמת להעביר על דת, כפי שנראה לכאורה, או שמא הלחץ של הנשים שלא תודרנה מהפעילות הצבאית השוטפת על כל גווניה, היא הגורם לפקודה מוזרה זו?", ואז ניתן להגדיר את העניין כ"הנאת עצמן" ואין חובה למסור על כך את הנפש".

הרב אריאל תוקף את גיוס הנשים ליחידות הקרביות ומדגיש כי עצם הלחץ של נשים להיות מעורבות בכל יחידה צבאית, "הוא עצמו מנוגד לגישת ההלכה, ופוגע בקדושת המחנה. קדושת המחנה מתבטאת בנושאים רבים, למשל שירותן של חיילות ביחידות קרביות מעורבות חמור הרבה יותר מנוכחות פסיבית בשירת נשים".

לדבריו יש לבחון האם לפתוח חזית בתחום שירת הנשים שכן "יש הישגים מסוימים בנושא השילוב הראוי, ופתיחת חזית נוספת בתחום שירתן של נשים מצריך שיקול דעת, האם הדבר יחזק את קדושת המחנה בתחומים אחרים, או שמא תפשת מרובה לא תפשת? אולי יש ללכת בקידוש המחנה קמעא קמעא", שואל הרב אריאל, "ודווקא עוד חייל דתי ועוד קצין בן תורה הם שישפרו את המצב, יותר מהדרת החיילים הדתיים משירות צבאי". לסיכום אומר הרב כי "הדבר מחייב שיקול דעת רחב וסייעתא דשמיא גדולה".

דבריו של הרב מופיעים בספר שו"ת חדש שהוציא מכון התורה והארץ. מדובר בכרך שישי בסדרת "באוהלה של תורה" ובו שאלות ותשובות מפי נשיא המכון ורב העיר רמת גן הרב יעקב אריאל.

בספר מופיעות עשרות תשובות מפורטות בנושאי "אבן העזר" ו"חושן משפט" בנושאים אקטואליים המחברים את התורה וההלכה למציאות המודרנית.

בשאלות עוסק הרב אריאל גם בנושאים מורכבים ורגישים החל מנישואי גבר ואשה בעלי נטיות הפוכות, נוכחות גברים בשירת נשים, אם פונדקאית, הסכם קדם נישואין, מעמדה ההלכתי של הוצאה לפועל, המצב הביטחוני ועוד.