קצין חינוך ראשי מנסה לשנות את ערכי צה"ל ובכך מביא לפגיעה בכושר הלחימה - כך טוען הרב יגאל לוינשטיין, מראשי המכינה הקדם-צבאית בעלי, בדברים יוצאי דופן בחומרתם שהשמיע ב'כנס ציון וירושלים' שהתקיים השבוע בבירה.

עוד טען הרב כי נעשה ניסיון למנוע את קידומם של חיילים דתיים בעלי השקפה דתית לאומית ברורה, וקרא להתפכח מהתפיסה שהחיילים הדתיים הם "חביבי הצבא".

בהרצאתו טען הרב לוינשטיין כי קצין חינוך ראשי, תת אלוף אבנר פז-צוק, פועל להפסיק את השפעת הרבנות הצבאית על התכנים הערכיים בצה"ל, בין היתר על ידי סגירת הענף לתודעה יהודית, והעברת התכנים הערכיים-חינוכיים לשליטתו הבלעדית. במקביל מנסה תת אלוף פז-צוק לקבוע ערכים חדשים בצה"ל, ובהם פלורליזם ורב תרבותיות, יחס לאחר ולשונה בדגש על בעלי נטיות הפוכות, והבנה כי אין אמת אחת ואין צודק במלחמות.

לדברי הרב לוינשטיין, סגן אלוף במילואים, הערכים החדשים מביאים לפגיעה של ממש בלחימה ולסיכון חיי החיילים: "לוחם לא יכול להילחם אם הוא לא בטוח שהוא מאה אחוז צודק והשני רשע גמור. מתרחשת תופעה של דה לגיטימציה של לחימה. ערך החיים של הצד השני, מה שקרוי חפים מפשע, הולך ועולה, עד כדי סכנה לחיילים שלנו". הרב לוינשטיין הביא כדוגמה את משלחת 'עדים במדים' שבמסגרתה יוצאים כל שנה קציני צה"ל לפולין. לדבריו, אחת משתי מטרות המסע היא לחנך את הקצינים שלא יהפכו ל"רוצחים כמו הנאצים". הרב סיפר בבדיחות כי אמר לתלמידיו, שאולי כדאי שבחורים מוכשרים יתגייסו לפרקליטות הצבאית, כי ממילא הם אלה שקובעים לאן לירות.

הרב לוינשטיין טען עוד כי קצין חינוך ראשי פועל "לסמן חיילים ובעיקר קצינים דתיים בעלי השקפה של בית מדרשנו. כל קצין יודע היום שאם יפתח את פיו - הוא יסומן". לדבריו, בכיר בצה"ל אמר לו: "אנחנו אוהבים את המוטיבציה שלכם, אנחנו לא סובלים את הדעות שלכם". הרב הוסיף: "פעם היינו חביבי הצבא, היום אנחנו מְסַכנים. היום חוששים מהמוטיבציה, מהרגש הלאומי והחיבור לדת". לדברי הרב, בהרצאה לקצינים בכירים ביותר נטען כי הסכנה הגדולה ביותר למדינת ישראל כיום היא נוער הגבעות.

ערך נוסף שלמענו פועל קצין חינוך ראשי הוא זכויות הפרט, ובמיוחד בנושא הדרת נשים: "בצה"ל מוכנים לשלם במחיר אובדן חיילים מעולים, ובלבד שלא יפגעו בשילוב נשים". הרב לוינשטיין ציין את סגנית קצין חינוך ראשי, אלוף משנה יעל הס, רפורמית מוצהרת הפועלת נמרצות לחינוך לפלורליזם.

הרב לוינשטיין היה מחברי 'הוועדה לשילוב הראוי', שמטרתה הייתה בין השאר ליצור תודעה יהודית משותפת לרבנות ולחיל החינוך. לטענתו, בוועדה ניסו להשליט את דעותיו של קצין חינוך ראשי, וכשהרב גילה שהוא עלה תאנה - פרש ממנה. לדבריו, אנו עדים ל"תהליכים לשינוי זהותה של המדינה במובן החמור ביותר - הלאומיות הפכה לדבר שלילי, הקריאה בשם ה' היא שלילית, אין צודק וטועה בסכסוך הישראלי-פלשתיני, ובצבא יש לזה השלכות קשות, כי בסוף יש חיילים שצריכים להיות נחושים בצדקת דרכם".

הרב קרא בכנס לחנך לזקיפות קומה הלכתית בצבא: "לא לריב עם אף אחד, אבל אסור שתהיה כניעה תרבותית". הרב הדגיש כי יש לעשות זאת תוך מוכנות לשלם מחיר על עמידה על עקרונות. "סגירת תודעה יהודית זו הזדמנות לכולנו לפתח את רוח התודעה היהודית בכל הישיבות ובכל בתי המדרש בארץ. נמלא את הצבא בגדודי מאמינים", סיכם.

לבצע פקודות, לא לפגוע בזהות

בריאיון מיוחד ל'בשבע' הסביר הרב לוינשטיין כי הוא לא מרגיש שהדברים בהכרח מובילים להתנגשות: "אני לא יודע מה יהיה, זה לא בידינו, אבל צריך לשים את הדברים על השולחן. אי אפשר לגרום לאדם לאבד את תרבותו וזהותו. צריך לבצע את כל הפקודות ככתבן וכלשונן, אבל למה אדם צריך לשנות את אמונתו ותרבותו?".

האם הדברים הם בעידוד הרמטכ"ל או רק ברמת קצין חינוך ראשי?

"אני לא יודע. אני יודע שהוא (קצין חינוך ראשי – א"ש) מוביל את זה, אני דיברתי איתו דברים ברורים, אלו ערכים שהוא מאמין בהם ומוביל אותם. היום לא נשמע קול אחר אחרי שהפסיקו את הפעילות של תודעה יהודית. היום האוטוריטה היחידה לכל הערכים של הצבא זה קצין חינוך ראשי".

בנוגע לסערה סביב מינויו של הרב איל קרים לתפקיד הרב הצבאי הראשי, מסכים הרב לוינשטיין כי במצב הנוכחי הרב קרים בעצם לא יכול להביע את דעותיו בחופשיות בצה"ל.

אז איך הרב קרים יזקוף קומה בצבא, כדברי הרב?

"צריך לשאול אותו, הוא צריך להתמודד עם זה. טובת צה"ל לנגד עיניי, רוח צה"ל לנגד עיניי, טובתה של המדינה לנגד עיניי. אני חושב שמחובתי להזהיר מדברים שעלולים לפגוע בצבא, במדינה, ובכל דבר שעלול לסכן את חיינו פה בארץ".

לכנס ציון וירושלים, שהיה מיועד לרבנים ומחנכים, הגיעו מאות משתתפים. את הכנס יזמו ארגונים העוסקים בחיזוק צביונה היהודי של מדינת ישראל, בהם מרכז ליב"ה, 'דרך אמונה' וארגון חותם, והוא עסק בהשפעת הרפורמה על זהותה של המדינה. השתתפו בו הרבנים הראשיים לישראל, וכן שורה ארוכה של ראשי ישיבות ורבני ערים וקהילות, בהם הרב יעקב אריאל, הרב שמואל אליהו, הרב שלמה אבינר וראש הישיבה יוניברסיטי שהגיע מארצות הברית - הרב צבי שכטר.

חבר מרכז ליב"ה, הרב אבנר פורת, הסביר ל'בשבע' כי מטרת הכנס הייתה "ליידע את המחנכים ולהעיר אותם למאבק הגדול שיש היום על הזהות היהודית של המדינה. שלל ארגונים, לא רק הרפורמים, באים להפריד בצורה ברורה בין הדת והמדינה ולחלן את מדינת ישראל". לדבריו, הרבנים והמחנכים יכולים להשפיע: "קודם כול שמנהיגי הציבור יכירו את המציאות, יהיו ערים למה שקורה, ויראו את התמונה הכוללת. דבר שני, לכל אותם מנהיגים ורבנים יש השפעה. אין לנו את הכסף, את יחסי הציבור הגדולים, את כלי התקשורת שעומדים איתנו, אז אנחנו מלמטה, מתוך הציבור, מנסים לעזור לציבור להתרומם ולהכיר את המציאות".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לדברי הרב לוינשטיין: "מיום הקמתו פועל צה"ל כגוף ממלכתי שבו משרתים מפקדים וחיילים מכלל גוני ושכבות האוכלוסייה כאשר כולם ביחד, כתף אל כתף, לוקחים חלק בהגנה ובשמירה על אזרחי ישראל. קידומם של משרתי צה"ל מתבצע בהתאם לאיכות ומקצועיות המשרתים בתחומם, ללא כל התייחסות לדת ולמגזר.

"מסע 'עדים במדים' הנו אחת מהתכניות החינוכיות הייחודיות בתחום זה המיועדות למפקדים ולו שתי מטרות מרכזיות משולבות - הנחלת זיכרון השואה וחיזוק הכשירות הערכית בקרב מפקדי צה"ל. התנהלות מפקדים מבחינה מוסרית וערכית הוא אחד מבין נושאים מגוונים שנידונים במהלך המסע, ולא מבוצעת כל השוואה בין תקופת השואה לקורותינו היום".