הניתוח המורכב
הניתוח המורכבצילום: דוברות

השבוע בוצע במרכז הרפואי הלל יפה ניתוח שכמותו בוצעו מעטים עד כה בארץ – ניתוח לכריתת צוואר הרחם, ושימור הרחם במטופלת עם סרטן צוואר הרחם.

הניתוח, נעשה באישה כבת 30, אשר לקתה בסרטן צוואר הרחם, ואשר עבורה, הניתוח מציע אפשרות אמיתית להחלמה ולשימור פוריות. בניתוח זה מבוצעת כריתה מלאה של צוואר הרחם וחיבור של גוף הרחם ישירות לנרתיק וכן מבוצעת כריתה מלאה של בלוטות לימפה אגניות.

לטובת הניתוח, הוזמן פרופ' לזלו אונגר, רופא בעל שם עולמי מבודפשט הונגריה, הנחשב למומחה בשיטת ניתוח זו, שהיא מורכבת וייחודית. לניתוח היה שותף הצוות הבכיר של מחלקת נשים - ד"ר אילן ברוכים, מנהל הגינקולוגיה והיחידה לגינקו-אונקולוגיה של המרכז הרפואי הלל יפה, ויו"ר האיגוד הישראלי לגינקולוגיה אונקולוגית, וד"ר שמואל אנדרמן – כירורג גינקולוגי בכיר.

"ניתוח לכריתת צוואר הרחם הינו פרוצדורה שאינה שכיחה עבור נשים שלקו בסרטן צוואר הרחם", כך על פי ד"ר אילן ברוכים.

היארעות סרטן צוואר הרחם נמוכה יחסית בארץ, כאשר יש כ 200 חולות חדשות בשנה. הטיפול המקובל בנשים עם סרטן צוואר הרחם כולל כריתה רחבה של הרחם עם בלוטות לימפה או קרינה וכימותרפיה. כמובן שלאחר טיפולים אלה לא ניתן להרות. לכן, הפרוצדורה שביצענו מוצעת רק לנשים עם סרטן צוואר הרחם בשלב מוקדם עם גידול קטן (פחות מ- 2 ס"מ) המעוניינות בשימור פריון. מכאן, שמדובר בניתוח נדיר יחסית בארץ.

"מעבר לעובדה שדרושה בביצוע הניתוח מומחיות רבה", מסביר ד"ר ברוכים, "הרי שמעטות הן הנשים שעשויות להיות מועמדות מתאימות לביצוע. הניסיון בארץ בניתוח זה הוא מוגבל, כאשר, כאשר במרבית הניתוחים שבוצעו עד כה בארץ הוזמן פרופ' אונגר לסייע. מבחינתנו, ביצוע הניתוח אצלנו, הוא חשוב גם לשם למידת הטכניקה והאפשרות שנוכל , לבצע בעתיד בעצמנו, אבל גם, אם לא בעיקר, להציע למטופלות הבאות בשערינו אופציה ניתוחית בעלת שיעור תופעות לוואי ושיעורי החלמה מצוינים".

האישה שנותחה השבוע ב"הלל יפה", הינה צעירה שלה אותר סרטן צוואר הרחם בשלב מוקדם יחסית בעת בדיקה שנעשתה במרפאה בקהילה. היא הופנתה ליחידה לגינקו- אונקולוגית של המרכז הרפואי הלל יפה להמשך בירור וטיפול.

לאחר בירור מעמיק, שכלל ביופסיה של צוואר הרחם והדמיות, האבחנה אומתה. מכיוון שהיא הביעה בפני ד"ר ברוכים את רצונה בשימור פריון והריון עתידי, הרי שהאופציה של ביצוע הניתוח לכריתת צוואר הרחם, הייתה האופציה המתאימה ביותר עבורה.

"בעבר, בכדי לאפשר החלמה מסרטן צוואר הרחם, בעיקר בשלבים מוקדמים, היה מקובל לבצע כריתה רחבה של הרחם עם צוואר הרחם", מציין ד"ר ברוכים. "בשנים האחרונות החלו הרופאים לעשות שימוש בטכניקה ניתוחית מורכבת בה מבצעים כריתה של צוואר הרחם וחיבור של גוף הרחם ישירות עם הנרתיק. באופן כזה משמרים את הרחם ואישה שעברה את הניתוח יכולה להרות. לציין כי הלידה תהיה בניתוח קיסרי".

כאמור, הניסיון בניתוחים כגון אלו מוגבל בארץ ונעשה במקרים מעטים. גם בעולם הוא נעשה, לרוב, במרכזים רפואיים גדולים בלבד. פרופ' לזלו אונגר נחשב לכירורג המוביל בעולם לניתוח זה, ומספר מרכזיים רפואיים בארץ כבר עשו שימוש בשירותיו.

היחידה לגינקו- אונקולוגיה החלה לפעול במרכז הרפואי הלל יפה לפני כשנתיים במסגרת מחלקת נשים ויולדות. היא מספקת מענה בכל תחומי הטיפול הנדרשים בתחום האונקולוגי על רקע גינקולוגי ועובדת בשיתוף היחידה האונקולוגית של המרכז הרפואי וכן בשילוב מומחים מתחומים שונים, בהתאם לצורך.

"ביחידה חשוב לנו לאפשר לנשים פתרונות מיטביים למחלתן", מסכם ד"ר ברוכים. "אני, האחות המתאמת מימי גלמן וכל הצוות שלנו פעלנו כיחידה מגובשת, כמו גם ההנהלה, שנרתמו מיד להבאתו של פרופ' אונגר לארץ לביצוע ההליך. עניין זה הוא, מבחינתי, אפיק נוסף שמאפשר לנו ליצור מסגרת אחידה, תומכת ומקצועית, לכל מי שנדרשת לכך".