חפירות, אילוסטרציה
חפירות, אילוסטרציהצילום: באדיבות רשות העתיקות

קבוצה בינלאומית של ארכיאולוגים חשפה חלק ממתחם שכלל את בית הכנסת הגדול של וילנה, שנהרס בידי הסובייטים אחרי מלחמת העולם השנייה.

החפירות חשפו קומה תת-קרקעית של בניין שהיה חלק ממתחם אשר כלל את בית הכנסת הגדול. קבוצת הארכיאולוגים כללה מומחים מבריטניה, קנדה, ישראל וליטא – כך מסר לסוכנות JTA מנהל מוזיאון יהודי המעורב בחפירות.

האיש – מרקאס זינגריס, מנהל המוזיאון הממשלתי ע"ש הגאון מווילנה, אמר כי "אנחנו עדיין לא יודעים מה בדיוק התגלה" והסביר כי הממצאים יעברו בדיקות מדעיות.

המתחם שימש בעבר כמרכז של אחת הקהילות היהודיות הגדולות והחשובות ביותר במזרח אירופה. הוא שימש גם כבסיס-האם של הרב אליהו בן שלמה זלמן מהמאה ה-18, הידוע כגאון מווילנה.

הסובייטים קברו

המתחם ובית הכנסת ספגו נזק במלחמת העולם ה-2 ונהרסו ע"י הסובייטים בשנות ה-50. הם נקברו תחת הר של אדמה, שעליו נבנה בית ספר.

בית הכנסת הגדול של וילנה היה אחד המבנים הקהילתיים היהודיים הגדולים ביותר בעיר שהכילה כל כך הרבה יהודים עד שנודעה בכינוי "ירושלים של ליטא".

ואולם, לדברי זינגריס, "הגאון מווילנה לא התפלל בבית הכנסת הגדול, אלא באחד מבתי הכנסת הקטנים יותר מסביב לבית הכנסת העיקרי".

כשגרמניה כבשה את וילנה ב-1941, היו בעיר כ-100,000 יהודים, שהיוו כמחצית מאוכלוסייתה. החיילים הגרמנים ומשתפי פעולה מקומיים רצחו 95% מהאוכלוסייה היהודית בתחום שכלול היום בשטח ליטא.

''מאוד מרגש''

הארכיאולוגים, בראשות פרופסור ריצ'ארד פרוינד מאוניברסיטת הארטפורד, השתמשה בטכניקת סקר גאו-פיזית שאיפרה להם לזהות עצמים מתחת לפני הרחוב מבלי לפגוע בתשתיות, משרה סוכנות החדשות הבלטית.

המבנים שנחשפו עד כה הם ככל הנראה גרמי מדרגות המובילים לקומות תת-קרקעיות.

עמית בלאיטה, תושב וילנה החבר באיגוד האירופי של סטודנטים יהודיים, למד בבית הספר הממוקם בסמוך לשטח החפירות. "ההורים שלי סיפרו לי שבית הספר שלי ממוקם מעל בית הכנסת אבל אף אחד לא ידע איפה בדיוק", אמר בלאיטה בן ה-23. " לראות אותו סוף סוף".