מסתננים
מסתנניםפלאש90

בבית כנסת ישן בלב שכונת נווה שאנן שהפכה זה מכבר למעוזם של המסתננים מסודן ואריתריאה, הקימה קבוצת בחורים בית מדרש במגמה לחדש את זהותה היהודית של השכונה אותה נוטשים יהודים רבים בשנים האחרונות.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר רב הישיבה שהוקמה במקום, הרב אחיעד אטינגר, על המיזם ההולך ומתרחב וזוכה לגיבוי ותמיכה מצד תושבי האזור, שומרי מצוות ושאינם כאלה.

"הקמנו בתקופה האחרונה בית מדרש שחרט על דגלו התמדה על תורה. אור התורה הוא אור אדיר שמטיב עם העולם", מספר הרב אטינגר ומוסיף כי בחלק מהזמן פועלים הלומדים גם בקרב האוכלוסיה היהודית, על מנת לגבש אותה ולחזקה.

בית הכנסת הישן, בן כשמונים שנה, נמצא ברחוב יסוד המעלה, ובו, מספר הרב אטינגר, התפללו בעבר אדמו"רים וצדיקים. בית הכנסת ששימש ניצולי שואה ואנשי העדה האשכנזים בדרום העיר ננטש כמעט לחלוטין עד להגעתה של קבוצת הלומדים.

"השאיפה שלנו היא להפוך אותו למעין בית מדרש עם תרומה לאוכלוסיה. יש כאן מתחם יפה שדרכו אנחנו רוצים להאיר את השכונה".

"בית הכנסת עבר כמה גלגולים מאז תקופת המנדט, היו בו ניצולי שואה, בני העדה האשכנזית שהיו בעלי המקום ואנחנו מחזירים עטרה ליושנה", הוא מציין ומספר על מציאות שכונתית עגומה שבה מי שיכול עוזב או משכיר את ביתו למסתננים, ומי שנאלץ להישאר חושש לצאת מהבית בשעות הערב.

במציאות שכזו "מה שניתן לעשות זה רק עשייה חיובית, ליצור קשר עם האוכלוסייה, לתת להם הוויי חברתי. יש כאן נוער שמפוזר בשכונה הגדולה, לגבש אותם, לתת פעילות חברתית, חברותות עם הנוער ולהביא זוגות צעירים שירצו לגור כאן בשכונה ולתת ביטחון פסיכולוגי".

הרב אטינגר מפתיע ומספר על זוגות שהאידיאל שבחידוש פניה היהודיים של השכונה מושך אותם והם מגיעים למקום כדי להתגורר בו ולהתערות באווירה היהודית המתחדשת.

"יש בעם ישראל זוגות שהאידיאל חרוט על דגלם, גם לא חובשי כיפה, ואנחנו מחפשים את הצדיקים הללו לחיזוק השכונה. זה נותן לוותיקי השכונה ידיעה שעוד ועוד משפחות באות. נותנים להם הוויי וגיבוש".

"כבר כמה שנים טובות אני גר בדרום תל אביב, אני בקשר עם האוכלוסיה באזור ועל כל גווניה רוצים לחזק את המקום, גם ללא כיפה וגם מהצד השמאלי של המפה", הוא אומר ועל היכולת ליצור מיזם משותף לבעלי דעות שונות כל כך מוסיף הרב אטינגר ואומר כי "המטרה שלנו היא עשייה חיובית, לא נגד אף אחד אלא להרבות אור. להביא זוגות ולייצר עשייה חיובית של חיזוק ואין מי שיתנגד לעשייה חיובית עם נוער, שיח על מורשת ישראל, בלי ניסיון להחזיר בתשובה. להרבה אנשים כואב המצב בדרום תל אביב".