מוטיבציה לימודית בחופש הגדול?

החופש הגדול מתקרב לאמצעו והורים רבים מחפשים לילדיהם את הנתיב הנכון בין חופש לעצמאות, בין לימודים למשימות חופש אתגריות.

שמעון כהן , י"ג בתמוז תשע"ו

אילוסטרציה
אילוסטרציה
צילום: SerrNovik | iStock



טוען....

בעוד קצת פחות מחודש וחצי מתחילה שנת לימודים חדשה. זמן טוב לבכיינות של הורים על ההתמודדות עם נוכחות הילדים בבית לאורך היום כולו, אבל גם זמן טוב להיערכות לקראת השנה החדשה, היערכות לכניסה מועילה ונכונה יותר לשנת הלימודים הבאה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו על הסוגיה וההתמודדות עם עדי כהן-לוי, מנכ"לית עמותת 'דרייב' העוסקת במתן כלים יישומיים לבני נוער וצעירים למימוש הפוטנציאל הגלום בהם.

לדבריה הבסיס ליצירת מוטיבציה היא "לתת לילדים מטרה כלשהי לקום אליה בבוקר, החל ממשימות קטנות דרך תכנון אמיתי לקראת השנה הבאה". תכנון שכזה, היא מפרטת, מובנה על הידע שיש גם להורים וגם לילדים על התחומים שבהם הילד מצליח יותר והתחומים שפחות, ובאלה נדרשות משימות שיקרבו את הילד ליעד שהוא מבין שעליו להציב לעצמו, קרי הצלחה לימודית.

משימות שכאלה יכולות לבוא לידי ביטוי בלימוד עצמי, בקורס לימודי או בלימוד משותף עם חברים. איך מגיעים לביצוע משימות שכאלה בתקופה בה ילדים מחפשים את החופש ונרתעים מכל מה שמריח לימוד? לדברי כהן-לוי יצירת מוטיבציה מובנית על 'פרס או קנס'. התחייבות של ילד לבצע משימה שתקדם אותו לימודית תניב תגובת פרס מצידם של ההורים, ופרס שכזה יכול להיות מימון יציאה לבילוי, הזמנת חברים לבילוי משותף בבית ועוד.

בהקשר זה היא מעירה כי שילובם של חברים משמעותי וחשוב ביותר להתפתחותו של ילד, מפתחת בו אתגרים חברתיים ומציבה אותו במקום ראוי חברתית. "ילד במצב סיכון הוא ילד שאין לו את מי לשתף וילד שאין לו למה לקום בבוקר. זה חשוב יותר מאוצר מילים באנגלית או לקרוא ספרים".

באשר לקריאה, כהן-לוי מודעת לקושי להושיב ילדים בדור הנוכחי מול ספרים לנוכח הפיתויים שמסביב, והיא ממליצה לאתגר את הילד עם קריאה בתחומים המעניינים אותו, גם אם מדובר בקריאה על כדורגל, גם זו קריאה המצטברת למכלול הנדרש.

ממשיכה כהן-לוי וממליצה על יצירת דף יחד עם הילד ובו חלוקה לחוזקות ולחולשות שלו. היכרות עם החוזקות מאפשר להורים לדרבן את הילד להפעיל חוזקה כזו או אחרת במקומות בהם הוא חלש, להדגיש חוזקה המפצה על חולשה כהתמדה שהוכחה בעולם הכדורגל ויכולה להוות כלי בעולם הלימוד ולפצות על חולשה של ילד שאינו שומר על סדר בחדרו.

לדבריה הנתונים שיצטברו על דף החוזקות והחולשות יוכלו לשמש את ההורים כדי למקסם את הפוטנציאל של הילד ומנגד לזהות קשיים כמו תחושות קשות בבית הספר או בסביבה החברתית והסיבות להן. זאת בדרך למציאת מענה ופתרון למצוקה כזו או אחרת.

לקראת סוף הדברים נשאלה כהן-לוי אם כעת, פחות מחודש וחצי לפני תחילת שנת הלימודים הבאה זה לא מעט מאוחר מדי לפעולות עליהן היא ממליצה. כהן-לוי משיבה בשלילה וקובעת כי דווקא לאחר תקופה ראשונה של חופש גדול שבה ניתנה לילד יד חופשית לבחור את בחירותיו ולנהוג כהבנתו, ניתן כעת, לקראת ראשית שנת הלימודים להבהיר לו שזו העת לפתוח בהצבת גבולות ומדיניות. זאת מבלי לבקר את התקופה החופשית יותר אלא להכיר בערכה כמפתחת חופש ועצמאות מחשבה ופעולה.