הרב פרץ והרב קרים
הרב פרץ והרב קריםPhoto by Diana Hananshvili/Ministery of Defense

בעוד התקשורת הישראלית הסיטה את הדיון אודות מהות דבריו של הרב יגאל לוינשטיין אל סוגיית היחס ללהט"בים כ'סוטים' והתעלמה מהתוכן של הדברים המבטא ביקורת על יחסו של הצבא לחיילים שומרי מצוות עד כדי קושי של ממש לשרת בצה"ל, ביקשנו ביומן ערוץ 7 לחזור אל הסוגיה הקשה העולה מהדברים.

במסגרת זו שוחחנו עם הרב ד"ר פיני איזק, יו"ר עמותת לה"ב (לחיזוק היהדות בצה"ל, ש"כ), המרכז עוד ועוד תלונות של חיילים בעת האחרונה המבטאים קושי של ממש לשרת כאשר המערכת מונעת מהם צרכי דת אלמנטאריים.

"העמותה קיימת מאז 1999. החלטנו לצאת בפרסום רשמי כדי שחיילים או הוריהם שמכירים בעיות בצבא יפנו ונוכל לטפל כמידת יכולתנו כפי שהיה עד כה. אדגיש שהייתה לי זכות גדולה לשרת תחת פיקודיהם של הרב גורן הרב פירון והרב נבון, כך שאני מכיר את הרבנות הצבאית לפני ולפנים".

"כל מה שהתרחש בתקופה ההיא היה יחסית על מי מנוחות. היו בעיות, אבל לא בממדים המפלצתיים שזה מתרחש היום. יש כסאח על הנושא הדתי".

דוגמא לכך מוצא הרב איזק בכך שקצין שלישות כותב בטופס בו הוא שולל את בקשתו של חייל להשאיר את זקנו כי חייל יכול להיות חייל דתי בלי זקן. "היום מתרחשת תופעה איומה ביותר נגד הציבור הדתי בצבא. חיילים דתיים מתקשים לשמור על אורח חיים דתי".

"אמנם אפשר לטעון שיש כשרות וכו', אבל גם בנושא ציוד דת מקצצים בתקציב, בטענה 'שיביאו מהבית'. אפשר להגיד גם על טבעוניים וצמחוניים שיביאו מהבית, אבל את זה אומרים על הדתיים ולא על מגזרים אחרים".

"יש היום בעיה קשה ביותר לטפל בבעיות שמתעוררות ולחיילים קשה לקיים אורח דתי בצבא", אומר הרב איזק וכשהוא מתבקש לשים את האצבע על הבעיה המרכזית הוא אומר כי "הבעיה העיקרית שכעת כולם מתמקדים בה והיא נקודת המבחן לציבור הציוני דתי היא בעיית הזקנים".

הרב איזק מספר על פנייה ישירה לרמטכ"ל בנושא הזקנים - ומעיר כי בחר לדלג מעל דובר צה"ל כי עד היום נענה בחיטים על שאלות של שעורים - ותשובות מפולפלות במקום מענה ישיר.

"הבעיה הקריטית היום היא הבעיה של הזקן. אם כי, אותו חייל שהביא נקניק חזיר לבסיס, זו הרי שערורייה שאין כדוגמתה, וכל אבירי החופש טענו למה העמידו אותו לדין למרות שהוא עבר על החוק הצה"לי וזו התנהגות שלא הולמת חייל. זה היה מותר לעשות?".

"דוגמא נוספת - ביחידת מודיעין פתחו מטבח ללא היתר והכשר מהרבנות הצבאית. את זה מותר לעשות? איפה דו"צ? איפה הרמטכ"ל? זה רק חלק מהבעיות", אומר הרב איזק וכשהוא נשאל מה מקור הבעיה הוא מעריך כי המטרה היא לגמד ואולי גם לסגור את הרבנות הצבאית.

"בסך הכול לא השתנה הרבה ברבנות הצבאית. מה שהשתנה הוא המעורבות של הרבנות עם החיילים, מדברים איתם ונוטעים בהם אהבת התורה ואהבת ישראל".

הרב איזק ממשיך ומספר על מפגש עם האלוף במיל' שייקה גביש, מפגש בו העלו ז'כרונות ובין השאר שוחחו על פקודת המבצע שלו לששת הימים, פקודה שהסתיימה במילים 'ויהי ה' עמכם'. "ברור לכולם שהיום אסור לכתוב את זה", אומר הרב איזק ומציין כי גביש עצמו הסביר שבחר במילים הללו כדי שיאחדו את כולם מבלי להתלהם בנוסח 'נכה בהם' וכו'.

"הוא סיפר זאת בהתרפקות. אי אפשר להגיד על אדם כזה דבר, הוא אדם ללא כוונות זרות. הוא הרגיש שהוא מביא לאחדות והיום לא ניתן לכתוב כך".

"היום יטיילו עם חיילים בסדרת חינוך בכנסיות ומסגדים אבל כשיגיעו לכותל המערבי יגידו שיש חצי שעה להתארגן ולהתפלל. דוגמא נוספת – צוערים של בה"ד 1 יצאו לסיור באזור שכם. הגיע מדריך שעמד בכל התקנים והסביר על ההיסטוריה של שכם. צוער אחד אמר שיש שם גם את קבר יוסף והמדריך אמר שהוא לא נכנס לפוליטיקה".

על פעילות העמותה שלו מספר הרב איזק כי "פעמיים מנענו את העברת הרבנות הצבאית לאכ"א. עשינו רעש גדול ומנענו זאת. להערכתי זו המגמה, שהרבנות תהיה כפופה לאכ"א".

על דברי הרב לוינשטיין הוא אומר כי "הרב לוינשטיין זעק מכאב ואמר את האמת, והבעיה היא שאצלנו בציונות הדתית עוצמים עיניים ומדברים ממלכתית וחושבים שזה יציל אותם. אנחנו בקרן, ותיקי הרבנות הצבאית, בקשר עם רבנים צבאיים צעירים יותר במילואים ונצא לפעילות יחד".

"רבנים צבאיים במיל נפגשו עם חברי כנסת וניסו לבקש עזרה אבל קיבלו תשובה שלא רוצים להצטייר כמפלגה דתית", אומר הרב איזק ומספר כי בתקופתו "היה לנו את המפד"ל ככלי עזר. זבולון המר ז"ל היה מרים טלפונים ומטפל ועוזר, וכך גם אורלב וסלומיאנסקי שהבינו את המשמעות של הדברים".