אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: istock

חברת מועצת העיר ברמינגהם (Birmingham) במדינת אלבמה שבארה"ב התלוננה בשבוע שעבר כי יהודי איים עליה עם אקדח בגלל התנגדותה למימון אתר זיכרון לשואה מכספי העירייה.

בתלונה שהגישה למשטרה ביום שלישי שעבר, טענה חברת המועצה, שילה טייסון, כי ב-9 ביולי, כאשר עמדה לעזוב את גן החיות של ברמינגהם, נצמדה מכונית לא מוכרת אל מכוניתה והנהג אמר לה, תוך שילוב קללות: "אני אירה לך כדור במוח בגלל שדיברת על אבותי היהודים".

סוכנות הידיעות JTA דיווחה כי לפי התלונה, טייסון נמלטה במהירות במכוניתה כאשר האיש נטל בידו אקדח והתחיל להטות את גופו לכיוון החלון.

טייסון גם הראתה מיילים מאיימים שקיבלה, לדבריה, וסיפרה על שיחות טלפון מאיימות שהופנו אליה.

בחודש יוני מתחה טייסון ביקורת על תוכנית העירייה להוציא $45,000 בכדי לסייע בהקמת גינת זיכרון לשואה בסמוך לאתר זיכרון לכבוד קורבנות פיגועי הענק של 11 בספטמבר, 2001.

אתר הזיכרון – שאת הקמתו מוביל "מרכז ברמינגהם לחינוך אודות השואה" – ממומן ברובו מגורמים פרטיים.

ה"אלבמה מדיה גרופ" מסרה כי טייסון כעסה על כך שהעירייה מפנה כספים לאתר הזיכרון לאחר שדחתה את בקשתה של טייסון למימון שיפוצו של בית הקברות של קהילת השחורים במקום, הידוע בשם "שאדו לון סמטרי". בבית קברות זה, שאדמתו נקנתה בסוף המאה ה-19, קבור בין היתר סבי סבה של מישל אובמה, הגברת הראשונה של ארה"ב.

'מת זה מת'

"מת זה מת", קבעה טייסון בהתרסה ביוני, כשביקשה לדעת "מה ההבדל" בין הנצחת זכר השואה להנצחת האנשים שנקברו בבית העלמין. "זה נועד לאנשים מתים", אמרה. "האנשים שהם מעלים את זכרונם נפטרו, לא ככה?" היא אף טענה שמדובר בבית העלמין העתיק ביותר בעולם, מה שכמובן אינו נכון.

טייסון טענה מאוחר יותר שדבריה הוצגו בצורה לא מדייקת. בפייסבוק כתבה: "הטענה שלי, עם זאת, נותרת בעינה. כיצד ומדוע אנו בוחרים את מה נזכור – את אתר הזיכרון 'שאדו לון', או את אתר הזיכרון לשואה? אני תומכת בשניהם".

"שיהיה ברור", הוסיפה. "אני תומכת בשימוש בכספי ציבור לאנדרטת השואה. אולם אצביע בעד הקצאתם רק לאחר שנקבל הנחיות ברורות לגבי החוק הרלוונטי למימון אתרי זיכרון".

טייסון היא שחורה וניתן לקשור בין תלונתה לבין המתח הגואה בימים אלה בין שחורים ללבנים בארה"ב. ברמינגהם שבדרום ארה"ב היתה מוקד מרכזי של תנועת השחורים בשנות ה-60.