נתניהו חותם על הסכמים עם נשיא פרגוואי
נתניהו חותם על הסכמים עם נשיא פרגוואיצילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד בצהריים (שלישי) בלשכתו עם נשיא פרגוואי הורסיו קרטס שהגיע לביקור ישראל.

תחילה נועדו שני האישים לפגישה מצומצמת בארבע עיניים ובהמשך התקיימה פגישה מורחבת עם המשלחת של הנשיא שכללה שרים בכירים מארצו.

במהלך הפגישה המצומצמת חתמו ראש הממשלה והנשיא האורח שורה של הסכמים לשיתופי פעולה בין המדינות - בין היתר בנושאי חירום ובעניינים משפטיים.

נתניהו אמר לאורחו, "זה ביקורו הראשון של נשיא פרגוואי בישראל. הדבר משקף משהו עמוק מאוד, לא רק את השותפות ההולכת ומתחזקת בין שתי מדינותינו, אלא גם ידידותך האישית כלפי מדינת ישראל וגם שורשים עמוקים יותר, קווי דמיון מסוימים בהיסטוריה שלנו – מדינות קטנות המוקפות במספר רב של מדינות גדולות, לא תמיד בתנאים הכי ידידותיים, עם תקווה להגיע לעתיד של שלום, ביטחון ושגשוג באזורנו".

"אני מבקש גם להביע את הוקרתי על עמדתך האמיצה והנחרצת לצידה של האמת, האמת על מדינת ישראל, בנסיבות לא פשוטות. ידידים נבחנים בשעות קשות, ואתה ידיד גדול. אנו מעריכים אותך ומקבלים אותך בברכה. תודה, חבר", הוסיף נתניהו.

ראש הממשלה אמר כי "בישראל איננו לוקחים את חברינו כמובן מאליו. להפך, אנו מחויבים לעבוד איתם כדי שכולנו נהיה חזקים יותר, בטוחים יותר ומשגשגים יותר. אנו כבר פועלים למימוש היעדים הללו. אנו גם מעוניינים, כפי שאמרתי לך כרגע, להרחיב את יחסינו עם מדינות אמריקה הלטינית. אתה מהווה עוגן של ידידות שם, ואנו מצפים לדון עמך באפשרויות להגברת שיתוף הפעולה עם כל מדינות אמריקה הלטינית, שאנו רואים בה יבשת בעלת עתיד גדול".

נשיא פרגוואי הורסיו קרטס הזכיר שב-1947 הצביע פרגוואי בעד הקמתה של מדינת ישראל ודיבר גם על זיכרון הימים הקשים של העם היהודי.

"איש אינו רוצה להיזכר בזה, אבל אני חושב שזה מאוד חשוב שאתה תמיד זוכר את השואה שעברתם וגם פרגוואי עברה שואה משלה. איבדנו כמעט את כל האוכלוסייה שלנו במלחמה שנקראה "הברית המשולשת" עם שכננו. אבל אני לא רוצה להיות מדינה שזכורה בזכות ההצבעה או בגלל שעברנו שואה. אני רוצה לראות התקרבות משמעותית בין שתי מדינותינו כיוון שאנו חולקים עקרונות וערכים".

"אני שמח מאוד להיות פה. מדובר בביקור היסטורי כיוון שזאת הפעם הראשונה שנשיא מגיע, אבל אני חושב שאנחנו צריכים להתבייש בזה שאנחנו כל כך קרובים, כמו משפחה - ואף על פי כן זה הביקור הראשון. ולכן יש לנו שתי אפשרויות – אפשר להסתכל אחורה ולבכות את העובדה שאיבדנו זמן רב, או שאפשר להסתכל קדימה ולפצות על הזמן הזה", אמר האורח.

הוא סיכם, "אני רוצה שתדע שישראל נמצאת בלבם של כל תושבי פרגוואי. אנחנו אוהבים אתכם מאוד. אתה חייב לדעת זאת. כפי שאמרתי לאנשים מסוימים, ישראל גדולה יותר ממה שחושבים. חלק ממנה הוא בפרגוואי".