תוקף. הרצוג
תוקף. הרצוגפלאש 90

ראש האופוזיציה, יצחק הרצוג, נאם אחר הצהריים (שלישי) במסגרת הדיון בכנסת במלאת עשור למלחמת לבנון השניה, והזכיר את ההתרחשויות בישיבת הקבינט בה הוחלט לצאת למלחמה.

"לעולם לא אשכח את ישיבת הממשלה המיוחדת שהתכנסה בדחיפות במוצאי ה-12 ביולי 2006 בלשכת ראש הממשלה בקריה בתל אביב", ציין הרצוג.

"מה שניקר בי עת נכנסתי לחדר הישיבות הייתה המחשבה שהעורף כלל אינו מדמיין שייתכן שהלילה תחל מלחמה", סיפר הרצוג, "בפתח הדיון הבעתי את תחושותיי על כך שיש להכין את העורף לאפשרות של מלחמה. בחלוף עשור שנים אין ספק שהעורף הוא עדיין החזית העיקרית בזירת המערכה החדשה".

"121 חיילים ו-49 אזרחים גבתה מאיתנו מלחמת לבנון השנייה, אשר החלה בחטיפתם של אודי גולדווסר ואלדד רגב זיכרם לברכה. מחיר יקר וכואב שצורב גם בחלוף עשור. תמורתו היא קיומנו כאן. תמורתו היא עשור של שקט בגבול לבנון וחיזבאללה מורתע. אך עדיין, יקר וקשה מחיר האובדן", הוסיף.

לדבריו, "במבט לאחור, כאשר המזרח התיכון משתנה מול עינינו ולאחר סבבי קרבות בחזיתות נוספות, בפרט בדרום הארץ, ניכרת ההרתעה אשר הושגה במלחמת לבנון השנייה. ידו של חיזבאללה על ההדק אינה קלה כבעבר. יודע הוא, כי נכונים אנו לגבות ממנו מחיר כבד על כל ניסיון לפגוע בריבונותנו, באזרחנו ובחיילינו".

"ההרתעה בגבול הצפון הושגה בזכות כוחו של צה"ל, בזכות גבורתם של חייליו בסדיר ובמילואים, אשר לחמו באומץ ובהקרבה ולא פחות מכך, בזכות גבורתם ועמידתם האיתנה של מאות אלפי אזרחי ישראל בעורף – שהפך חזית", הדגיש הרצוג.

"צבא ההגנה לישראל יודע להתמודד מול כל אויב, בכל זירה", קבע הרצוג והתייחס במרומז לאירועי התקופה האחרונה, "אך צה"ל אינו יכול ואסור שיתמודד עם אלו הפוגעים בו מבית. צה"ל הוא צבא העם ולא אויב העם. הוא אינו יריב של דרג מקבלי ההחלטות, אינו מאיים על השלטון אלא מגן על המדינה ואל למקבלי ההחלטות להחלישו, לציירו ככזה או להופכו לכזה".

"כאשר גורמים מתוך ההנהגה מסיתים נגד הקצונה הבכירה בצה"ל, הם פוגעים בכוח ההרתעה של ישראל. כאשר גורמים בהנהגה שותקים נוכח הסתה הם נותנים לה יד", הוסיף ראש האופוזיציה. "גיבוי מפקדי הצבא והגנה על הקוד האתי ופקודות הצבא אינו יכול להינתן בקריצה, בפלפולי לשון או במדיניות של דלת מסתובבת".

לדבריו, "על ממשלת ישראל, חברי הכנסת, מנהיגי ציבור ורבנים לגלות אחריות בנושא הזה ואני קורא לכם, הסירו ידיכם מהמסיתים, בקרבכם ובקרב תומכיכם, חזקו את מפקדי צה"ל, אשר בידיהם הפקדנו את גורל בנינו ובנותינו – כי הם הראויים ביותר לכך".