הרב עזריאל אריאל
הרב עזריאל אריאלעצמי

לקראת הקמת בית המדרש לענייני חברה של ארגון חותם, מתייחס ראש מחלקת חברה ורווחה בארגון חותם, הרב עזריאל אריאל, לתופעת הקשרים הרומנטיים במקומות העבודה, וקורא לגבש קוד התנהגות בין גברים ונשים במטרה למנוע קשרים פסולים הגורמים לפירוק משפחות.

"בהלכה היהודית רוצים שאדם יעבוד, אבל העבודה תפקידה לשרת את המשפחה ולפרנס אותה, וצריך להיזהר שהגולם לא יקום על יוצרו", אומר הרב אריאל, רב היישוב עטרת בבנימין.

''לכן חובה להציב קו מאוד ברור שאדם ידע שאם מקום העבודה דורש ממנו להגמיש או לפרוץ את הקו האדום שלו, עדיף להתפטר ממקום העבודה ולהישאר ללא פרנסה מאשר להסתכן בפירוק המשפחה", אומר הרב אריאל.

"ברגע שיש קו מפורסם ואחיד, אז אם אני אחרוג מהקו והקולגה לידי תשים לב, תידלק לה נורה אדומה ואולי היא תזהיר אותי", אומר הרב אריאל ומעיד על אישה שהצילה בצורה כזו משפחה מפירוק, לאחר שזיהתה צורת קשר לא בריאה במקום עבודה.

הרב אריאל מתייחס לדילמות שקיימות במציאות החיים המודרנית. "מצד אחד הנשים היום משכילות לא פחות מגברים, ואפשר לשוחח על נושאים רבים בצורה עניינית. זה נימוק הלכתי להקל.

מצד שני ריבוי השעות שגברים ונשים נמצאים ביחד והאווירה המתירנית שמקיפה אותנו כיום, אלו סיבות שדורשות להחמיר מאוד בהלכה, ובשני דברים להחמיר אף מעבר למה שההלכה דורשת. אחד מהם זה שמירת נגיעה מכל סוג שהוא. אפילו לחיצת יד נימוסית במקום העבודה - חד משמעית לא, כיון שאם תיכשל בגבול הזה מאוד תתקשה להציב גבול אחר. דבר שני זה ייחוד גבר ואשה במקום עבודה".

הרב אריאל מציין כי הקושי נעוץ במצבי הביניים. "מתי שיחה מקצועית גולשת לשיחה אישית? מתי זה 'סמול טוק' שמקובל בין עמיתים לעבודה ומתי אני מוצא את עצמי משתף את הקולגה בדברים אישיים מחיי? גם סגנון הדיבור, האם כל מילה עסיסית בערבית זה ניבול פה?".

הרב אריאל מדגיש כי "אשה שמבהירה שבנוכחותה לא נשמעת אף מילה שיכולה להיות בעייתית, משדרת מחיצה ברורה שאני לא פרטנר לדברים לא ראויים. אותו דבר גבר. כשאני הייתי במילואים, אם קצין היה מעז לדבר בנוכחותי מילה לא ראויה הייתי שם את הידיים על הזקן והייתי אומר: סליחה, לזקן שלי זה לא מתאים".

"אני לא חושב שצריך לעשות אידיאולוגיה לא מעבודה נפרדת ולא מעבודה מעורבת", אומר הרב אריאל. "מה שחשוב זה שיהיו קווים. יש תקנון של הציבור החרדי, יש מסמך שכתבתי עם אשתי על הנושא. אין בעיה גם שמישהו שחולק עלי ערכית יכתוב תקנון אחר, ובלבד שהערכים של שלמות המשפחה יהיו נר לרגליו, ויוצבו גבולות הגיוניים לפחות לדעתם של מנסחי הגבולות".

מחר (ה') יתקיים יום עיון של בית המדרש לחברה הממוקם בישוב ניצן, אשר יעסוק בנושאי המשפחה. לדברי הרב אריאל על המדינה לעודד עבודה במשרה חלקית לאמהות, על ידי שינוי המדיניות בסבסוד המעונות, בכדי שיוכלו להשקיע יותר בבית. בנוסף לזאת הוא מבקש להצביע על כך שפעמים רבות קשרים רומנטיים במקומות העבודה נוצרים בגלל משהו לא מטופל בזוגיות עצמה.

"זוגות צריכים להשקיע כל הזמן בטיפוח הקשר ביניהם עצמם ולדעת שלסדקים שנוצרים בניהם יכולה להיכנס אישיות זרה. היום יש לימודים אקדמיים, עבודות תובעניות, ומתי ישבו לשיחות עומק מעבר לשגרה?

נדרש כאן שינוי מדיניות, שכן משרד הכלכלה ממש מאלץ נשים לעבודה משרה מלאה כיון שהתנאי לקבל הנחה לתשלום המעונות הוא עבודה במשרה מלאה. ומה עם אמא שרוצה להשקיע בבית ובילדים? המדינה במקום לעודד אותה, פוגעת בה. זו משימה לאומית. אפשר להעלות את גיל הפנסיה לנשים כדי לעודד נשים לעבוד במשרה חלקית ושיפתחו קריירה אחר כך".