"מי שתומך בטרור נגד מדינת ישראל ואזרחיה – לא יכהן בכנסת ישראל." ראש הממשלה בנימין נתניהו
"מי שתומך בטרור נגד מדינת ישראל ואזרחיה – לא יכהן בכנסת ישראל." ראש הממשלה בנימין נתניהוצילום: קובי גדעון, לע"מ

החוק נועד לטפל בין היתר בהתבטאויות הקשות של ח"כ חנין זועבי, אך גורמים בכירים בקואליציה העריכו מיד לאחר אישורו בשיחה עם העיתון 'בשבע' כי ספק גדול אם יהיה ניתן ליישמו בפועל.

רגע לפני שהחל הדיון, שהיה צפוי לארוך כשמונה שעות בשל מאות ההסתייגויות שהגישו חברי האופוזיציה – החליטו באופוזיציה במפתיע לנצל את חסרונם של חברי הקואליציה, להסיר בבת אחת את כל ההסתייגויות וביקשו לקיים הצבעה באופן מיידי.

באופוזיציה אף ניסו למצוא צידוק שלא לאפשר ליו"ר ועדת החוקה, ח"כ סלומינסקי, לסכם את הדיון, מכיוון שלא הושמעו הסתייגויות. עם זאת סלומינסקי קיבל את רשות הדיבור, אך דבריו שוסעו שוב ושוב על ידי חברי האופוזיציה.

לאחר מכן עלה לדוכן השר זאב אלקין כדי למשוך זמן עד להגעת חברי הקואליציה, בעוד חברי האופוזיציה מפריעים לנאומו. בסיום דבריו הספיק אלקין לתקוף את חברי האופוזיציה ואמר להם: "היום התברר שמפלגת העבודה ויש עתיד עובדים אצל חנין זועבי. תתביישו לכם". יצוין כי ח"כ זועבי עצמה לא נכחה בדיון ואף לא הצביעה בו.

ח"כ ניסן סלומינסקי אמר לאחר האישור: "כולנו יודעים שהרתעה - הכוח שלה הוא הרבה יותר מהביצוע. אני מקווה שאם יש איזה שהוא ח"כ שחושב לעסוק בגזענות, החוק הזה ירתיע אותו ולא נצטרך להשתמש בזה. אין שום בעיה חוקתית בחוק, החוק הזה נעשה במשנה זהירות".

ראש הממשלה נתניהו ציין: "אישרנו את חוק ההדחה ושמנו סוף לאבסורד: מי שתומך בטרור נגד מדינת ישראל ואזרחיה – לא יכהן בכנסת ישראל. כמו לכל דמוקרטיה בעולם – גם לדמוקרטיה הישראלית עומדת הזכות והחובה להגן על עצמה".

האופוזיציה בכללה ובעיקר הסיעות הערביות נלחמו בחוק לאורך השבועות האחרונים. בצעד יוצא דופן שלח ח"כ יוסף ג'בארין מכתבים לשגרירים הזרים הפועלים בישראל בניסיון להסביר את החשש של הציבור הערבי מהחקיקה.

כזכור, הצעת החוק קובעת כי הכנסת תהיה רשאית ברוב של 90 מחבריה, להפסיק את חברותו של חבר כנסת אם קבעה שלאחר היבחרותו לכנסת הנוכחית פעל נגד המדינה כמוגדר בחוק – הסית לגזענות או תמך במאבק אלים נגד המדינה.

הליך ההדחה יחל לאחר שעל בקשת ההדחה יחתמו 70 חברי כנסת, מתוכם 10 חברי כנסת שאינם חברים בקואליציה. לא יהיה ניתן להדיח ח"כ בתקופת בחירות (180 יום לפני הבחירות או מיום שהכנסת החליטה על התפזרותה).

ההליך יחל בבקשה אשר תוגש ליו"ר הכנסת, שיעביר אותה לדיון בוועדת הכנסת. אישור הבקשה יחייב תמיכת רוב של שלושה רבעים מחברי הוועדה. לאחר אישור הוועדה, החוק יועבר לאישור סופי של מליאת הכנסת.

חבר כנסת שחברותו הופסקה, משרתו תתפנה כעבור 14 ימים מיום החלטת הכנסת. חבר הכנסת המודח יהיה רשאי לערער על ההחלטה לבית המשפט העליון.