"כרגע חסרים לנו נתונים כדי לדעת מה היכולות של ההסדרה בעמונה, גם מבחינת נכסי נפקדים ועוד כמה דברים שאנחנו בודקים. נדע זאת עד סוף השבוע, ואני מקווה שנוכל לדעת לאן מתקדמים מכאן", אומר לעיתון 'בשבע' השר אורי אריאל.

השר אריאל היה מעורב בתחילת השבוע במהלך שמנע דחייה בשבועיים של העלאת הצעת חוק ההסדרה, בוועדת השרים לחקיקה.

עוד לפני ישיבת ועדת השרים – בישיבת ראשי מפלגות הקואליציה, הופיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וטען כי חוק ההסדרה לא יעמוד במבחן בג"ץ ועל כן אין לקדמו. הוא העלה הצעות משלו לפתרון הסוגיה, ובהן העתקת היישוב לקרקע הקרובה ליישוב כיום, מהלך שלא יהיה צורך בחקיקה מיוחדת כדי ליישמו.

על פי ההצעה של מנדלבליט, תוכשר קרקע הצמודה לעמונה ונחשבת לאדמת נפקדים, להעתקת היישוב למקום. מבחינה משפטית, ניתן להעביר נכס המוגדר כאדמת נפקדים לאחריות המדינה, ובמידה שיימצאו בעליו של הנכס בעתיד הוא יפוצה כספית.

שר הביטחון אביגדור ליברמן ביקש לדחות בשבועיים את הדיון בהצעת החוק בוועדת השרים כדי לתת למשרדו לבחון את הפתרונות המוצעים. אלא שהשר אריאל, יחד עם שרת המשפטים איילת שקד והשר זאב אלקין, התנגדו והבהירו שדחייה בשבועיים תהיה קרובה מדי לפגרה ותמסמס את האפשרות לחוקק את החוק.

"לא הסכמנו לדחייה הזאת ולכן זה נדחה בשבוע. אנחנו מכירים את הדחיות האלה ואת משמעותן", מבהיר לנו השר אריאל. ראש הממשלה בסופו של דבר אכן אישר את הדחייה בשבוע.

השאלה המרכזית היא האם לפתרון ההסדרה שעומד על הפרק יהיו מחויבות כל סיעות הקואליציה. השר אריאל מעריך שהתשובה חיובית. "ברור לכולם שהרצון הוא להסדיר. כולם רתומים, גם החרדים שקצת פחות מצהירים שיתמכו במה שהקואליציה תחליט. גם 'כולנו' יפעלו בדיוק כפי שתקבע הקואליציה", אומר השר.

האם יוזמת החקיקה ירדה מהפרק? השר אריאל טוען כי "אחרי שנדע מה ההתפתחויות, נהיה ערוכים גם ליום ראשון הבא", כשהוא מתכוון לאפשרות שהחוק יעלה בכל זאת, אם אופציות ההסדרה ירדו מהפרק.

גם שטייניץ תומך

חברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי, שיזמה את חוק ההסדרה, מבהירה ל'בשבע' כי היא טרם ויתרה עליו. "הסיפור של עמונה הוא מצעד רשע שנמשך שנים ועל הממשלה לתקן את זה. תושבי עמונה אינם עבריינים ולא השתלטו על קרקע על דעת עצמם. מדובר כאן ב‑40 משפחות שנשלחו ליישב את המקום בעידוד המדינה – ועל המדינה להסדיר את מעמדו המשפטי של המקום. זו אחריותה של הממשלה שהמראות שנראו בעמונה לפני עשור לא ישובו על עצמם", היא אומרת.

מטה המאבק ביישוב עמונה עומד על כך שיש להמשיך ולהתקדם בנושא החקיקה. "החוק להסדרת עמונה וההתיישבות הוא חוק מוסרי, הגיוני וצודק שמבטא את המחויבות של המדינה כלפי אזרחיה שנשלחו ליישב את הארץ בעידודה ובמימונה, זאת לצד פיצוי הוגן ונדיב לבעלי הקרקע. דחיית החוק מסכנת יותר מאלפיים בתים ביו״ש הנמצאים במעמד משפטי דומה", נמסר לנו מהמטה.

מי שהפתיע השבוע בתמיכתו במאבק על עתיד עמונה הוא השר יובל שטייניץ. במליאת הכנסת הוא נשא נאום נחרץ בנושא: "עמונה זו קהילה שיושבת שנים על הקרקע. מגיעים פיצויים למי שהוכיח בעלות על הקרקע, אבל אי אפשר לפנות קהילות שלמות או יישובים שלמים - כמו שאי אפשר לפנות שכונות שלמות ברעננה, כפר סבא או רמת אביב ג'".

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לנושא השבוע במליאת הכנסת, ואמר כי הוא מעדיף הסדרה על חקיקה. "שוחחתי עם שר הביטחון ושרת המשפטים. כולם אמרו שמה שצריך זו הסדרה, והיא עדיפה על פני חקיקה או העתקה לקרקע שאינה פרטית. כך אנחנו פועלים. עמונה זו שאלה של עשיית צדק מול מציאות רבת שנים. הועלו מספר הצעות – כולל העתקה או הסדרה. שר הביטחון ביקש לבחון במשך מספר ימים את הסוגיה. כל הגורמים מעדיפים את פתרון ההסדרה על החקיקה בעניין".

השבוע הגיעו צעירי המפלגה לביקור ביישוב בקריאה לממשלה שלא לאפשר בשום מצב את הפינוי. יו"ר צעירי הליכוד, דוד שאין, הבהיר: "לא ייתכן שערכינו הלאומיים יירמסו ברגל גסה בעוד מפלגת הליכוד משמשת כמפלגת שלטון. אנו מחזקים את ראש הממשלה, השרים וחברי הכנסת אל מול ארגוני השמאל הקיצוני והלחצים הבינלאומיים – ומאמינים בכוחם להביא להסדרת היישוב עמונה".