נשיא פולין Andrzej Duda
נשיא פולין Andrzej Dudaצילום: רויטרס

ראש עיריית ז'דוובנה (Jedwabne) הצטרף לקולות הקוראים לפתוח את קבר האחים בו נטמנו מאות יהודים שנרצחו בחודש יולי, 1941, כדי לנסות ולהוכיח שמי שרצח אותם היו חיילים גרמנים ולא פולנים מקומיים.

מיכאל חג'בסקי, ראש עיריית ז'דוובנה שבצפון מזרח פולין, אמר לעיתון מקומי שהוא תומך בהוצאת הגופות. דבריו נאמרו לאחר ששרת החינוך הפולנית אמרה בטלוויזיה שלמרות שהיסטוריונים רשמיים ואישים אחרים טוענים שפולנים רצחו את היהודים, היא אינה יודעת מי רצח אותם.

"כן, אעשה זאת", אמר חג'בסקי כשנשאל אם יחתום על עצומה למען הוצאת הגופות. "צריך לקבוע כמה אנשים נרצחו ועל ידי מי, בכדי לפזר את ערפל האי-ודאות".

המכון לזיכרון לאומי, שנמצא בבעלות המדינה, קבע בעבר כי כמה עשרות מקומיים הם אלה שרצחו לפחות 340 יהודים בז'דוובנה, כאשר את חלקם שרפו חיים בתוך אסם.

סיפור הטבח התפרסם ברבים ב-2001, בספרו של ההיסטוריון יאן גרוס. הספר תיעד כ-20 פוגרומים שבוצעו ע"י פולנים בזמן השואה ומיד אחריה.

'העסק לא ברור'

לדברי חג'בסקי המכון "אמר שבזירת הפשע נמצאו עשרות קליעים". מכך הסיק כי "העסק כולו לא כל כך ברור".

היסטוריונים מסויימים טוענים שהימצאות קליעים פירושה שחיילים גרמניים ביצעו כנראה את הטבח, משום שלפולנים היה אסור לשאת נשק ביולי של 1941, ואילו צבא גרמניה כבר נכח בשטח. ואולם – לפי עשרות עדויות של עדים וניצולים, מקומיים הם אלה שביצעו את הטבח מרצונם החופשי.

הטבח בז'דוובנה מעסיק את הפולנים משום שרבים מהם רואים את העם שלהם כמי שהיה קורבן לכיבוש הנאצי, לא פחות מהיהודים. הנאצים רצחו כ-3 מיליון פולנים לא-יהודים, ומספר דומה של יהודי פולין. התגלית בז'דוובנה מוכיחה שהפולנים היו גם הם חלק מטבח היהודים, ולא רק קורבנות כפי שהם מעדיפים לחשוב.

ב-2001 בוצעו חפירות פורנזיות חלקיות בז'דוובנה אך הופסקו מחשש שהן פוגעות בכבוד המת על פי היהדות. ואולם, הדרישות להוציא את הגופות התחדשו ביתר שאת עם היבחרו של הנשיא אנדז'יי דודה הימני.

דודה לא מגלה עקביות באמירותיו בנושא. הוא הודה בתחילת חודש זה שפולנים השתתפו ברצח יהודים אבל בשנה שעברה תקף את הנשיא הקודם על כך שהתנצל ב-2011 על ז'דוובנה, והכחיש שאירועים מעין אלה התרחשו בכלל. "בניגוד להאשמות השקריות שמטיחים בנו, לא השתתפנו בשואה", אמר דודה בדיון טלוויזיוני ב-2015. "א-להים יודע שפולנים לא השתתפו בשואה".