זלמן שובל
זלמן שובלצילום: שלומי יוסף

הועידה הרפובליקנית כבר מאחורינו - ולפני שיא המירוץ שהולך ומתקרב בין הילארי קלינטון ודונלד טראמפ, מצהיר זלמן שובל - שגרירנו לשעבר בארה"ב כי אין מועמד מועדף מבחינה ישראלית.

"תהיה זו טעות להגיע למסקנות נמהרות לגבי המדיניות האמריקנית אחרי הבחירות – בממשל הבא וזה לא משנה כעת מי ייבחר – הילארי קלינטון או דונלד טראמפ. מצד אחד, יש מימד מסוים של המשכיות בממשל האמריקני. מצד שני, בכל זאת כל נשיא ינסה להטביע במידת יכולתו את הגישה שלו על מדיניות החוץ", אומר שובל בראיון לערוץ 7.

יש מועמד שנחשב טוב יותר לישראל, לדעתך?

"כששואלים אותי מי משני המועמדים טוב יותר לישראל – התשובה שלי היא מי שייבחר. אסור לנו בכלל וזה גם מטופש להביע דעה. אין בזה טעם – כי יש אינטרסים. העניין אישי חשוב אבל במשורה".

"אנחנו היום לא מביעים שום דעה – כי גם הנשיא הבא ימצא את שביל הזהב בין המסורת של ההמשכיות לבין השקפת העולם שלו. אנחנו איננו יודעים באופן מדוייק מה ההשקפות העולם של המועמדים – ומה שאנחנו מכירים אצל הילארי קלינטון - זה לא בהכרח מה שיהיה בעתיד".

"לא כדאי לחשוב מי יותר או פחות טוב. על סמך המידע שבידינו אין מסקנה טובה, כי תלוי מה יהיה בעולם, מה יהיו ההתפתחויות במזרח התיכון ומה יהיה בסופו של דבר הזיכרון שהנשיא או הנשיאה החדשים ירצו להשאיר בהיסטוריה וזה יקרה בזמן שהם ימשלו – וללא קשר לנאומי הבחירות שלהם".

יחסי ישראל וארה"ב נמצאים לדעתך בנקודת זמן בעייתית?

"היחסים הבסיסיים בין ישראל וארה"ב הם מוצקים וחזקים כפי שהיו וכפי שאני מקווה שיהיו בעתיד – אבל בהחלט חלו שינויים. למעשה, הויכוח שקיים לגבי ההסכם הבטחוני לעשר השנים הבאות – מסמל גם את החיובי וגם את השלילי".

"החיובי הוא שבאמת ההתחייבות האמריקנית לסיוע בטחוני היא מוצקה וארוכת טווח. השלילי הוא שלא תמיד ממשל אובמה יוצא מגדרו, בלשון המעטה, כדי להתחשב באמת בדברים המיוחדים שנוגעים לישראל ובדאגות של ישראל בסביבה שהיא חיה".

ומה לגבי היוזמות המדיניות של צרפת ומדינות נוספות שנראה שהאמריקנים לא עוצרים אותן.

"זו שאלה מאוד אקוטית שמאוד מדאיגה את ישראל – ובצדק. המדיניות האמריקנית המסורתית היא למנוע כל יוזמה מצד שלישי שתמנע משא ומתן אמיתי בין הצדדים. כבר היו ניסיונות, גם בעבר של האירופים, להכריח את שני הצדדים כביכול – לקבל תכתיב מלמעלה והאמריקנים התנגדו. הם עדיין טוענים שהם מתנגדים".

"אבל יש שמועות, שהן לא בלתי מבוססות וממקורות טובים – שיכול הנשיא לפני סוף ממשלו ואני מדבר על התקופה שאחרי הבחירות ועד לחילופין בבית הלבן שהוא יבוא עם נאום שיקבע פרמטרים להסדר בעתיד או אפילו ירחיק לכת ולא יצביע נגד יוזמה של האירופים".