אנטישמיות
אנטישמיותצילום: רויטרס

מדו"ח חדש של הליגה נגד השמצה שהוצג היום (שלישי) בוועדת העלייה והקליטה עולה כי בשנת 2015 אירעו 941 אירועים אנטישמיים בארה"ב, 2-3 תקריות אנטישמיות מדי שבוע.

מדובר בגידול של 3% מהשנה שעברה. הסקר אף מציג עלייה של כ50% בתקריות אלימות, ובסך הכל 56 אירועים בשנה, כשמרבית האירועים בניו-יורק.

לדברי יו"ר הועדה, ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד), "קשה להאמין שהדברים הללו קורים במדינה הכי ידידותית לישראל ולעם היהודי".

קארול נוריאל, מנכ"לית הליגה שהציגה את המחקר ציינה כי בדרך כלל מדובר בתקיפות בדרך לבית הכנסת והוסיפה כי יש תת-דיווח בנושא של אירועים אנטישמיים, והמרחב העיקרי כיום של האנטישמיות הוא בסייבר.

כמו כן, על פי הסקר הסטודנטים בקמפוסים חשים בטוחים יותר, אך התקריות האנטישמיות במכללות ובאוניברסיטאות כמעט הוכפלו בשנה שעברה. בשנת 2015 תועד סך של 90 תקריות ב-60 קמפוסים של מכללות, לעומת 47 תקריות בקמפוסים בשנת 2014.

טענה זאת נשללה על ידי חברי הועדה, ויו"ר הועדה נגוסה סיפר כי "כשהייתי בארה"ב נפגשתי עם הסטודנטים ששידרו חוסר אונים. ישבתי גם עם הקונסול, ויש אווירה כללית כזו הן מבחינת המשאבים הקטנים העומדים לרשותם אל מול ארגונים ענקיים וממשלות-זרות, והן מבחינת חוסר שיתוף הפעולה של ראשי האוניברסיטאות".

לדברי יואב קרסנטי, נציג משרד התפוצות, "דווקא במדינות הליברליות ביותר בארה"ב שם מספר התקיפות הוא הגבוה ביותר. זאת תופעה מדאיגה הקשורה לאווירה של תנועת החרם". לדבריו, מופעל מוקד ניטור שמטרתו לבחון מי רוכש את 'מיין קעמף' באינטרנט ועניינים דומים.

ח"כ יהודה גליק (הליכוד) הוסיף כי "הרשתות החברתיות הפכו לכך שהחברה מתבהמת ויש עלייה בפשעי שנאה וייתכן שחלק מהמגמה האנטישמית קשורה בכך. צריך לזכור שמדובר באחוז זניח מתוך 200 מיליון היהודים בארה"ב. ארה"ב היא לא צרפת, והיהודים שם לא חיים בחרדה מתמדת. כמובן שכל מקרה צריך להיות מטופל, אבל צריך פרופורציות".

אלישבע, סטודנטית מניו יורק המתמחה אצל ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) סיפרה כי "אינני חשה אנטישמיות ביום-יום. אולם, ביום הראשון שלי באוניברסיטה, שמתי מזוזה בדלת, יומיים לאחר מכן חזרתי והמזוזה לא הייתה".

עקיבא טור, נציג משרד החוץ ציין כי "אין בעיה מהותית של אנטישמיות בארה"ב. יש תקריות, הנושא מטופל על ידי רשויות החוק, ולשני המועמדים לנשיאות ילד הנשוי ליהודי. הבעיה היא בצרפת ובבלגיה ושם צריך לשים את הדגש. בעניין ההסתה ברשת, לטוויטר ולפייסבוק יש כללים פנימיים האוסרים שיח-שנאה אך הם לא מיושמים".