"להגדיר את גבולות הציונות הדתית"

בכנסת התקיים בצהריים (שלישי) כינוס מיוחד תחת הכותרת "את אחי אנוכי מבקש", בעקבות הסערות שפקדו את הציבור הדתי בשבועות האחרונים.

בכינוס, אותו יזם ח"כ אלעזר שטרן תחת הכותרת "את אחי אנוכי מבקש", השתתפו חברי כנסת דתיים מכל סיעות הבית.

בין המשתתפים היו הרבנים יעקב מדן, דב זינגר, בני לאו, יהודה גלעד, צבי קורן ושאול פרבר והרבניות מלכה פיוטרקובסקי, רחלי פרנקל, אביטל אנגלברג, חנה פרידמן ומיכל נגן.

משתתפים נוספים בכינוס היו ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי), יפעת סלע מ"אלומה", נדב שוורץ מ"שוב"ל", שרה עברון ממינהל חינוך ירושלים ושמואל שטח מנאמני תורה ועבודה ואיש התקשורת מוטי שקלאר.

ח"כ אלעזר שטרן סיפר בפתח הכינוס על שיתוף הפעולה עם ח"כ יהודה גליק שהחל בעיצומו של השבוע הסוער שעבר על הציונות הדתית. "כשפנינו ליהודה להזמין אותו לכנס התברר שהוא עובד במקביל על כנס דומה אז החלטנו לשתף פעולה".

"יש רבנים שלא הסכימו לבוא לכנס בגלל שהם לא רצו לשבת עם רבנים אחרים", חשף שטרן.

ח"כ יהודה גליק דיבר גם הוא על חוסר קשב מצד גורמים שונים בציונות הדתית. "הרגשתי שבגלל התבטאויות מאד לא מוצלחות של הרב לוינשטיין לא הקשיבו לנאום שלו. קיוויתי שנוכל להושיב את כל הגורמים יחד ואני מצטער שלא הצלחתי. אני רוצה להאמין שהם לא באו מפאת הזמן הקצר".

הרבנית מלכה פיוטרקובסקי הייתה הנחרצת מבין הדוברים, "אם הייתי יודעת שמדברים כאן רק דברים טובים לא הייתי באה. כשאנחנו מחרישים אנחנו אומרים שמי שדיבר על משהו - יעשה את זה. הטכני הפך לתוכן. אני מודיעה לכם שלא היה לי צל של ספק עם מי אני אשב כאן היום. הבעיה הכי גדולה של הציונות הדתית היא שאנשים בציונות הדתית לא מוכנים להקשיב"

" עייפתי מלנסות ליצור דיאלוג ממי שלא רואה בדיאלוג איתי ערך", הוסיפה. "מספיק עם זה. גמרנו. אני מודה מעומק ליבי לרב לוינשטיין. אני מודה לו חרף זה שכל כך הסכמתי על חלק מהדברים שאמר וכל כך כעסתי על חלק מהדברים. הרב לוינשטיין אמר: אנחנו קובעים מה נכון מה אמת מה ראוי מה צריך ומי שלא עושה מה שאנחנו אמרנו הוא לא בסדר".

עוד אמרה הרבנית פיוטרקובסקי, "יהיה לא פחות מלא לגיטימי לומר שמי שלא מכריז על שותפות כערך ומי שמזמינים אותו למפגש אומר דבר ראשון עם מי הוא לא ישב - אין לי לא כוחות ולא ערך להפגש איתו".

דבריה עוררו ויכוח, בין היתר מצידם של ח"כ יהודה גליק וראש ישיבת מקור חיים, הרב דב זינגר אשר ביקש לקבוע את סוג השיח.

פיוטרקובסקי טענה בתגובה, "צריך להגדיר מחדש את גבולות הציונות הדתית". הרבנית רחלי פרנקל ציינה מנגד, "יש לי הרגשה שרוב 300 הרבנים שחתמו על העצומה מחו על משטרת המחשבות. אני מניחה שלא כל חתימה כזו באה לחזק כינוי גנאי".