אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

מיליונר הולנדי הנחשב בכיר בענף הטקסטיל שחקר את התנהגות משפחתו בתקופת השואה חשף כי בני משפחתו ניצלו את מתחריהם היהודים, השתמשו בעובדי כפייה יהודים והתנהגו באופן "חסר לב".

מוריס ברנינקמייר, שנולד לאחת המשפחות העשירות באירופה, אמר לעיתון 'צייט' כי נחרד במיוחד כשנודע לו על הפקעת רכוש שביצעה המשפחה.

הוא אמר שהוא מאמין שמשפחתו "פשוט חשבה על העסק, איבדה קשר עם הערכים שלנו וקיבלה החלטות לא-אתיות". הוא הוסיף שהוא בטוח שבני המשפחה לא היו נאצים אדוקים אבל מצד שני, "הלוואי שזה היה קורה אחרת".

ברנינקמייר הוא בעליה של רשת החנויות C&A, עליה אמר המגזין פורבס כי היא "אחת החברות אפופות הסוד בעולם". הוא אמר שהגילויים לגבי השימוש שעשתה החברה בעבדים והרווחים שלה ממכירת רכוש יהודי היו "מזעזעים" עבורו ועבור קרוביו.

סוכנות הידיעות JTA דיווחה כי המשפחה שכרה את שירותיו של ההיסטוריון מארק שפורר, פרופסור מאוניברסיטת רגנסבורג, בכדי לצלול לתוך הארכיונים של החברה. ההחלטה התקבלה בעקבות תערוכה מ-2011 שנערכה במלאת מאה שנים לבית העסק. התערוכה חשפה כמה פרטים אודות עסקי המשפחה בתקופת הרייך השלישי.

"רצינו לוודא שאנחנו באמת יודעים את ההיסטוריה של משפחתנו", הסביר ברנינקמייר ל'צייט'.

'צייט' דיווח כי האגף הגרמני של המשפחה הרוויח מההלאמה ("אריאניזציה") של הרכוש היהודי ומעבודתם של עובדי כפיה יהודים ולא יהודים בגטו לודז' ובברלין. החברה שילמה ככל הנראה פיצויים כלשהם אחרי השואה, אבל סיפור תולדותיה במהלך שנות מלחמת העולם השנייה נותר בגדר תעלומה.

במהלך 20 השנים האחרונות, מספר חברות גרמניות גדולות, כמו גם בנקים ומשרדי ממשלה – בהם פולקסוואגן, דרזנר בנק ומשרד החוץ – הזמינו היסטוריונים חיצוניים בכדי לנבור בארכיונים שלהם ולחשוף את האמת על התנהלותן בתקופה הנאצית.

מאות חברות גרמניות, גדולות כקטנות, תרמו ל"קרן הממשל והתעשייה הגרמנית" - שנוסדה לפני כעשור בכדי לסייע לעובדי כפייה לשעבר ולתמוך בתוכניות חינוכיות בהן ילמדו על השימוש הנאצי בעבדים.

כמה חברות גדולות מהססות עדיין לפתוח את הארכיונים שלהן – והדבר גורם לחשדות כי יש להן מה להסתיר.