כלא, אילוסטרציה
כלא, אילוסטרציהThinkstock

יהודי רפורמי שנידון למוות במדינת קנטקי שבארה"ב תובע את בית הסוהר בו הוא מוחזק, משום שהוציא אותו מהתוכנית לאספקת אוכל כשר לאסירים.

בתביעה שהוגשה בשבוע שעבר לבית המשפט הפדרלי, טען האסיר, וויליאם הנרי מיס, כי הוא נענש באופן לא הוגן, משום שאכל עוף בגריל ללא אישור כשרות. כך מוסרת סוכנות JTA בהסתמך על העיתון לואיוויל קורייר-ג'ורנל.

מיס טוען בתביעה שהגיש כי בתור יהודי רפורמי מותר לו לאכול בשר ללא אישור כשרות, וכי שמירת הכשרות שלו מתבטאת בכך שהוא לא אוכל בשר חזיר ופירות ים, ולא מערבב בשר וחלב. העוף בו מדובר נרכש מהקנטינה של בית הסוהר.

מאז 2008, קנטקי דורשת מאסירים המקבלים ארוחות כשרות להתחייב שלא "לרכוש, להחזיק או לצרוך כל מוצר מאכל שאינו מותר על פי כללי הדת" שלהם.

רביי דוד אריאל-ג'ואל אמר לקורייר-ג'ורנל שהוא תומך בעמדתו של מיס. "יהודים לא שומרים כשרות בדרך אחת, אלא בדרכים רבות", הסביר.

ליסה לאם, דוברת עבור שירות בתי הסוהר של קנטקי, סירבה להתייחס מכיוון שהנושא נמצא בהליכים משפטיים.

קנטקי מעוניינת להגביל את מספר האסירים הזכאים לאוכל כשר משום שארוחות כשרות עולות 72% יותר מארוחות רגילות, והמדינה חושדת שחלק מהאסירים מצהירים שהם יהודים למרות שאינם כאלה, רק בכדי לקבל ארוחות שלפי דעתם הן באיכות טובה יותר.

הרב אריה בלאוט, מנהל חברת "שירותי בתי סוהר יהודיים בינלאומיים", המספקת שירותים שונים לאסירים יהודיים, אמר שמדיניותה של קנטקי היא סבירה, ואינה חריגה.

"אם התקבלת לתוכנית הארוחות הכשרות, אתה צריך להיות עקבי", הוא אמר לקורייר-ג'ורנל.

מיס, בן 43, נידון למוות ב-2006 בגין רציחתם של שלושה בני משפחה בקנטקי: ג'וסף ואליזבת וולניץ, ובנם דניס. הוא התעקש שהוא חף מפשע ושהודאתו הוצאה ממנו בכוח.

ב-2013, מיס הפסיד בתביעה אחרת, במסגרתה דרש להתפלל בשבתות לצד אסירים יהודיים אחרים באולם התפילה של הכלא. בית המשפט לערעורים דחה את הבקשה לאחר שקבע כי מיס מסוכן מדי בכדי שירשו לו להצטרף לאוכלוסיית הכלא הכללית.