ח"כ מירב מיכאלי
ח"כ מירב מיכאליצילום: פלאש 90

קרב בין האופוזיציה לקואליציה על רקע הצעת חוק התקציב.

מרכזת האופוזיציה, ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני) פנתה במכתב בהול ליו"ר הכנסת ודרשה את התערבותו במה שהגדירה "הודעת יו"ר הקואליציה על התנגדות גורפת ולא עניינית לחקיקת האופוזיציה".

מיכאלי כתבה ליולי אדלשטיין כי "יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, הודיע הבוקר שהקואליציה תתנגד היום במליאה לכל הצעות החוק של האופוזיציה, בהן הצעות חוק שקיבלו את תמיכת ועדת שרים לחקיקה, בשל 'התנהלות נציגי הסיעות בוועדת הכספים אמש'''.

לדבריה ח"כ ביטן חזר על הדברים בוועדת הכנסת הבוקר, ואמר שהוא מתנגד שיעלו הצעות חוק של האופוזיציה בקריאה שניה ושלישית בשבוע הבא במליאה.

מיכאלי הוסיפה כי "התנהגות האופוזיציה אליה התייחס יו"ר הקואליציה היתה פיליבסטר והעלאת הסתייגות בהתנגדות לחוק לא-חוקתי של תקציב דו-שנתי, כלי בסיסי של האופוזיציה בעבודת הכנסת".

מיכאלי הבהירה שהאופוזיציה לא תסכים להמשך התנהלות כזו. "לדידנו, מדובר בשבירת כל מוסכמה בהתנהלות פרלמנטרית סבירה. האופוזיציה תחרים את המליאה עד שהקואליציה תחזור בה מההחלטה הבריונית השערורייתית. אני קוראת לך להתערב לאלתר ולמצוא פתרון מיידי למצב".

ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג טען כי "יו"ר הקואליציה ח"כ ביטן מתנהג כמו בריון. האיומים הריקים שלו הם ניסיון עלוב להלך אימים על חברי כנסת שמובילים מאבק ראוי וצודק בחוק שדורס את מעמדה של הכנסת ואת כוחם של ועדת הכספים ושליחי הציבור".

"המאבק שהובילו אמש ח"כ סתיו שפיר, יעל כהן פארן, יוסי יונה ומיקי לוי הוא מאבק על היסוד הדמוקרטי שהולך ונשחק בישראל פשוט כי נתניהו מעדיף שלטון יחיד, כמעט מלוכני, בו אין דין ואין דיין - רק הישרדות. אנחנו לא ניתן לכנסת להפוך לחותמת הגומי של הגחמות של נתניהו ובריוניו", הוסיף הרצוג.

כזכור, ביטן הודיע הבוקר (שלישי) לראשי סיעות יש עתיד והמחנה הציוני כי הקואליציה תתנגד לכל הצעות החוק שלהם ללא קשר להחלטת ועדת השרים לחקיקה - וזאת, לטענתו, בשל התנהלות נציגי הסיעות בוועדת הכספים אמש בניגוד למוסכם ולמקובל.

לדברי ביטן, "הקואליציה עד היום הייתה עניינית בכל הצעות החוק ללא קשר אם הן שייכות לאופוזיציה או לקואליציה. במקום שהאופוזיציה תנהג באופן דומה, היא שוברת את כל המוסכמות ועשה צחוק מעבודת ועדת הכספים במקום לדון ברצינות בנושאים שעל הפרק".

יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין התייחס במליאת הכנסת להחלטת האופוזיציה להחרים את דיוני המליאה ואמר, "אני כל הבוקר מקבל כאן הודעות משמעת וכל מיני צעדים שהקואליציה מתכוונת לנקוט, ועכשיו ההודעה הזו של האופוזיציה. זו לא הדרך לקיים את הפרלמנט".

"מי שרוצה - יש ועדת הסכמות כל יום שני, שם מדברים, לא תמיד מסכימים. יש מספיק תרגילים פרלמנטרים שאפשר לעשות והרבה דרכים שהתקנון מאפשר. אם נגיע פה לצעדי ענישה וחרמות משני הצדדים, לא יישאר הרבה מהמוסד הזה ולא מהמליאה ובסוף כולם ניזוקים, גם חברי הכנסת וגם הציבור בישראל", דברי אדלשטיין.