הלך לעולמו הנדבן היהודי מרכוס כץ

הנדבן היהודי מרכוס כץ הלך הלילה לעולמו והוא בן 89.

הלווייתו תתקיים מחר (חמישי) בהר המנוחות - גבעת שאול בשעה חמש וחצי אחר הצהריים.

כץ, ניצול שואה, ד"ר לשם כבוד מאוניברסיטת בר אילן ומהישיבה אוניברסיטה בניו יורק, נודע בתרומתו לקידום החיבור בין המודרנה ובין ההלכה ואף ייסד קרן מיוחדת - "פרס מרכוס כץ", שהעניקה מדי שנה סיוע למיזמים שקדמו את התחום.

בין זוכי פרס מרכוס כץ לאורך 41 שנות קיומו: הרב זלמן נחמיה גולדברג - דיין ומגדולי הפוסקים, הרב לורד ד"ר יונתן זקס - תיאולוג, פילוסוף ולשעבר הרב הראשי של אנגליה, הרב יהושע ישעיה נויבירט זצ"ל - ראש ישיבה מגדולי הפוסקים ומחבר הספר 'שמירת שבת כהלכתה', הרב צבי (הרשל) שכטר ראש ישיבה וראש כולל בישיבת הרב יצחק אלחנן בישיבה יוניברסיטי - מגדולי הפוסקים בארה"ב, ד"ר חנה קטן ומכון משפטי ארץ בראשות הרב אבי גיסר.

כץ הגיע לישראל בגיל 14, אחרי שמשפחתו לקחה את גורלה בידה וברחה מגרמניה הנאצית. לאחר מספר חודשים, הצטרף אליו אביו ושנתיים מאוחר יותר גם אמו מגיעה לישראל.

ב-1947 הגיע כץ בעקבות משפחתו למקסיקו ובהיותו בן 20 התמנה למנהל בית הספר היהודי בעיר מוטרי.

לאחר כשלוש שנים במקסיקו הצטרפה אליו עדינה ויחד הם החלו לבנות את חייהם המשותפם.

למרות שבנו את חייהם הרחק מישראל, מצפנם הערכי של עדינה ומרכוס כץ כוון כל העת לכיוונה של מדינת ישראל - והם פעלו לחיזוק הקשרים עימה, להשפעה על בניית כוחה ועל גיבוש זהותה היהודית והציונית.

כץ התבלט מיד כתעשיין מצליח, כמשפטן וכמנהיג בולט בקהילה היהודית, אך מעל הכל כמורה ואיש חינוך אשר הבין את חשיבות הקשר שבין העם היהודי בגולה עם מדינת ישראל.

עם הידיעה על מותה של אמו גולדה, עדינה ומרכוס כץ החליטו להפוך את דרך חייהם למפעל חייהם. בשנת 1975 הם ייסדו את "פרס כץ ליישום ההלכה בחיים המודרניים ע"ש גולדה כץ".

במשך 40 שנות פעילות, הפרס הוענק לאישים ומפעלים, שבעשייתם, הגותם, יצירתם ומנהיגותם מקרבים את ההלכה הדתית ואת המסורת לעולם העכשווי והמודרני.

בשנת 1985 הקימו השניים את ישיבת 'אמונה' במקסיקו שהיקנתה ומקנה עד היום חינוך דתי ציוני מודרני לילדים מכיתה א' ועד בני נוער בכיתה י"ב.

כץ ייעץ וטיפח חברויות אמת עם אישים בולטים בחברה ובפוליטיקה הישראלית, תוך שהוא ממשיך להשפיע על חיזוק הקשרים בין ישראל לתפוצות.

פעילותה של משפחת כץ התרחבה עם השנים לתחומי פעילות נוספים. מרכוס ועדינה כץ הקדישו את מירב זמנם למען החברה הישראלית. הם תרמו לעשרות גופים, מוסדות ופרוייקטים בישראל בתחומי החינוך, הבריאות והתעשייה.