הרב יונה גודמן
הרב יונה גודמןמכללת אורות ישראל

בחופש הגדול הילדים מבלים שעות רבות בבית ונוצרים מפגשים עם ההורים.

הרב יונה גודמן מדבר בפינתו השבועית בערוץ 7 על הדרך בה צריך לשוחח עם הילדים והילדות, הנערים והנערות, על אירועי החדשות והנושאים העולים מהשיח התקשורתי.

לדדבריו, הורים רבים מעדיפים לא לדבר עם ילדיהם על מגוון הסוגיות הציבוריות שמסעירות את הציבוריות שלנו, דוגמת דבריו של הרב יגאל לוינשטיין או הדברים שאמר המיועד לתפקיד הרב הראשי הצבאי החדש וסוגיות אחרות.

כמו כן ההורים מקווים שבני הנוער שבביתם אינם שומעים את הדיווחים על מחלוקות בין רבנים או בין ציבורים שונים בתוך הציבור הדתי-לאומי ובעיקר שאינם שומעים מילה על הדיון הציבורי המתמשך, גם בתוכנו, ביחס לבעלי נטיות הפוכות.

לדעת הרב, בכל הקשור לבני נוער, גישה זו אינה נבונה ואינה נכונה, "לגבי בני נוער, בל נשלה את עצמינו. רבים מהם חשופים ברמות שונות לנושאים. הם שומעים חדשות בנסיעה בטרמפ, באוטובוס או איתנו (עד שאנו מעבירים ערוץ...); הם מדפדפים בעיתונים שנכנסים הביתה ולעתים מתפתח דיון בנושאים אלו בין החבר'ה שלהם או אפילו מעבירים על זה פעולה בערב שבת".

"לא נכון שאת הפרשנות היחידה לנושאים חשובים אלו יקבלו בני הנוער שלנו מהעיתונאי או מהחבר באוטובוס", אומר הרב גודמן וממשיך, "עדיף וראוי שדווקא בנושאים אלו, חלקם רגישים, הם ישמעו את עמדתנו, שיוצג מתוך דו-שיח כן ומברר ובעין תורנית-חינוכית. הם שומעים ומעורים במגוון הסוגיות. אך אנו שותקים, כביכול בשם שמירת התמימות שלהם, עת התמימים העיקריים הם אנחנו בעצמנו".

הרב גודמן מוסיף שיקול נוסף. "לעתים נדמה שהורים וילדים בגיל הנעורים חיים זה ליד זה. בני הנוער שקועים בעולמם: משחקים, פנאי, חברה ובע"ה אפילו תפילה או לימוד תורה, ואילו אנו שקועים בעולמנו. נכון, יש אהבה, וחום, וחופש משפחתי, ואפילו דבר תורה בשולחן השבת. אך לא תמיד יש שיח ערכי ורוחני על סוגיות יסוד בהשקפת עולמנו".

לדבריו, "יתכן והתיאור שלי נשמע חריף, אף אם נבדוק את עצמינו, נגלה שאצל חלקינו, האמת אינה כה רחוקה מתיאור זה".

משום כך, "עד כמה שזה יישמע מוזר, כדאי 'לנצל' את הדיונים המתוקשרים כדי לפתח שיחה נעימה עם ילדינו על יסודות בהשקפת עולמנו", כך לדברי הרב גודמן, "לא נדרשת שיחה ארוכה, וכל שיחה קצרה מצטברת. יחדיו ניתן לסייע לילדינו לטפח: ידע בנושאים חשובים, יכולת הקשבה לדעות, גיבוש תפיסה עצמית של עולמנו התורני, הבנה של סוגיות ציבוריות בוערות ועוד".

הרב מסיים באומרו, "דווקא בימי בין-המצרים, ראוי להעמיק את הקשר עם ילדינו, בעיקר בגיל הנעורים, כקשר שאינו בנוי רק על חום ואהבה, אלא גם על מפגש ודיון משמעותי העוסק בעולמנו הרוחני, אשר חרף הקשיים הולך בע"ה ונבנה בד בבד עם העם ששב לארצו ולעצמו".