הציגו בקשה שלא לדון בחוק. מנדלבליט עם נתניהו
הציגו בקשה שלא לדון בחוק. מנדלבליט עם נתניהוצילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90

ועדת השרים לחקיקה התכנסה בתחילת השבוע לדון בחוק ההסדרה של ח"כ שולי מועלם-רפאלי, אך החליטה להמתין להבהרות מהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בנוגע להסדרת היישוב באמצעות חוק נכסי נפקדים ולהמתין ליום רביעי לדיון נוסף.

בישיבת ראשי מפלגות הקואליציה בתחילת השבוע התברר שההסדרה באמצעות חוק נכסי נפקדים אכן עולה יפה ומתקדמת לקראת פתרון. למשתתפים הובהר כי התושבים לא יפונו בכל מקרה, עד שיעמדו בתים חדשים בנויים ומוכנים למגורים. על כן סוכם לדחות את הדיון, בתקווה שבתוך שלושה ימים יבהיר מנדלבליט האם יתמוך במתווה המסתמן או יתנגד לו.

אלא שאתמול התכנסה שוב הוועדה כדי לדון בחוק ההסדרה, ובפני השרים הוצגה בקשה מטעם ראש הממשלה והיועץ המשפטי לממשלה שלא לדון בחוק, ולאפשר להם לנסות ולמצוא את הנוסחה להסדרת היישוב עמונה עד לסוף חודש אוגוסט. פנייה בנושא הועברה ליו"ר הוועדה, שרת המשפטים איילת שקד, שהעלתה אותה בפני השרים וציינה כי גם אם ידונו בחוק - הוא לא יוכל לעלות בקריאה טרומית במליאת הכנסת בקרוב מסיבות טכניות.

גורם המעורה בניסיונות ההסדרה אמר ל'בשבע' כי מנדלבליט הסביר שאם יעבור חוק ההסדרה, יהיה לו הרבה יותר קשה להגן בבג"ץ על ניסיונות ההסדרה דרך נכסי נפקדים. הוא אף העריך כי כל פתרון שיועלה יצטרך בסופו של דבר להתמודד עם עתירות לבג"ץ.

הגורם מוסיף כי היועץ המשפטי הבהיר כי הוא מחפש את הנוסחה שתביא פתרון מוסכם שלא יצריך חקיקה ויעמוד במבחן בג"ץ.

השר אורי אריאל, עם זאת, שב וטוען כי יש להמשיך ולהיאבק למען חוק ההסדרה, במקביל לניסיונות להתקדם בלי חוק. "יש אנשים שחושבים שכדאי לוותר על החוק. אני מאלה שחושבים שנכון לעת הזאת להעביר את חוק ההסדרה בקריאה טרומית, ואחרי זה לפני ההתפתחויות להעביר גם לקריאה שנייה ושלישית".

ממטה המאבק למען עמונה נמסר ל'בשבע' בתגובה להחלטת ועדת השרים שלא לדון בחוק ההסדרה: "אנחנו מצרים על כך שנדחה חוק ההסדרה, אך אנחנו דורשים שעמונה תוסדר, בין אם בחוק ובין אם בהצעה אחרת. האחריות היא של ראש הממשלה, שר הביטחון, שרת המשפטים ושאר חברי הממשלה. אם זה לא יקרה, נערוך מאבק חריף על ביתנו".