עץ המייפל סימלה של קנדה
עץ המייפל סימלה של קנדהצילום: קובי פינקלר

עצי המייפל נראים בכל פינה ברחבי קנדה וטורונטו.

עץ המייפל
עץ המייפל

העץ המיוחד הזה שעליו הפכו לסימלה של קנדה, המדינה השניה בגודלה בעולם, גדל בכל חצר, בכל מתחם ציבורי ופרטי ואפילו בגינות בתי הכנסת הרבים הפזורים ברחבי העיר טורונטו, הגדולה בעריה של קנדה, לא נפקד מקומו של העץ הזה. עד כדי כך לא נפקד שהעיריה דואגת מידי מספר ימים לגיזום, לעידור, לזיבול ולהשקייתו.

אבל זו רק פינה אחת מבין הפינות הרבות והמעניינות התופסות את העיר היפה הזו שלפי נתוני הקהילה חיים בה כ 300 אלף יהודים ואלפים רבים של חרדים ודתיים. זו היא הקהילה הרביעית בגודלה בעולם ואתרים יהודיים רבים ספונים בה ובראשם מאות רבות של בתי כנסת.

בית יעקב
בית יעקב

כל מי שהולך ברחובה הראשי Bathurst Street לא יכול שלא לשים לב לקהילה החרדית והדתית הרבה באזור. בתי כנסת בכל פינה, החל מבית המדרש דה טאראנטא, בתי הכנסת של חב"ד, בית יעקב, בתי מדרש, מסעדות רבות ובתי קפה כשרים למהדרין, בהם תמצאו בשפע חלב ישראל, מרכול ענק שכל כולו מוצרים בהשגחה מחמירה עם כל סוגי המאפים והלחמים, מבחר ענק של ארוחות מבושלות כולל קיגלים, פשטידות וממולאים, והיד עוד נטויה.

עיר ומחוז טובלים בירק ובמים היא טורונטו ומחוז אונטריו שהיא בירתו.

אגם מוסקוקו שבמחוז אונטריו
אגם מוסקוקו שבמחוז אונטריו

על אף היותם מיעוט קטן, יהודי קנדה תרמו רבות לעיצובה של המדינה לאורך השנים. כיום חיים בקנדה קרוב ל-350,000 יהודים, נתון שהופך את הקהילה לרביעית בגודלה בעולם.

בטורונטו, פועלת קהילה יהודית גדולה ופעילה, אליה הצטרפו בשנים האחרונות גם מספר גדל והולך של ישראלים לשעבר, אין בעיה למצוא מסעדה כשרה או בית כנסת.

לאחר מלחמת העולם השנייה ממשלת קנדה החליטה להקל על אפשרויות ההגירה למדינה, צעד שהביא לגדילתה המואצת של קהילת היהודים בטורונטו. הוקמו בתי ספר יהודיים רבים, בתי כנסת נוספים וחיי הקהילה הלכו והתחזקו. בתי כנסת רבים ובהם קהילת "בית יעקב". נבנו בידי יוצאי השואה שהיגרו לכאן לאחר השואה.

כל אלו לצד רחובות קטנים ושלוים, מרכזי קניות, פינות מוצלות ובתי קפה בכל פינה.

טיסה במטוס החלומות

מסבירי פנים הם הקנדים. לכל שאלה הם עונים בנחת ובשלוה. כך גם בחברת התעופה הלאומית שלהם אייר קנדה. ראשית המטוס החדיש שלהם שמקצר את זמן הטיסה וזה כבר טוב. מדובר ב"מטוס החלומות" - הדרימליינר - בואינג 787, שנחשב למטוס החדש ביותר של יצרנית המטוסים האמריקנית, שפעיל כעת רק בקו טורונטו – ת"א ולהיפך.

אוכל כשר למהדרין

ברחוב סמוך, רחוב אגלינטון 994 פתח המסעדן ששי חבה מסעדה חדשה "אש תנור" השואבת השראה מהאווירה המיוחדת של מסעדת חבה בשוק מחנה יהודה בירושלים.

בני משפחת חבה עלו לארץ ישראל בשנות החמישים מעירק. שם, הם התמחו בחיטה,באפיה ובקיצור בלחם. אך טבעי היה המעבר. שמו של המקום נגזר מבעליו, משפחת חבה שמסוף שנות החמישים עוסקת באזור מחנה יהודה בתחומי האפייה והקונדיטוריה. עכשיו אחרי בירת ישראל בא ששי חבה ופתח מסעדה באותו הרעיון.

השם "אש תנור" מבוסס על כינויה בירושלים של הפיתה העיראקית בשם "עייש תנור" לחם היוצא חם מהתנור. המילה עייש בערבית משמעותה חיים.

על קירות המסעדה החדשה תמונת קיר של שוק מחנה יהודה. כמה מזכיר את האוירה הירושלמית בניכר.

במסעדה, הכשרה למהדרין, מגוון של מאכלים ישראליים משקשוקה בתוך לחם, לאפה, סביח, חציל על האש עם טחינה, מרק, סמבוסק ועד סטייקים, צלעות כבש, שווארמה, קבאב, שיפודים, אמנון (טלפיה), פורל (טרוטה) לצד מגוון גדול של סלטים ופסטלים, וקינוחים.

קינוח באש תנור
קינוח באש תנורצילום:קובי פינקלר

לפרטים נוספים בטלפון 647.352.5535

לצידה של המסעדה, מסעדת מרון, ומסעדה כשרה נוספת. כמה עשרות מטרים משם בית כנסת גדול.

רוצים עוד משהו שחולמים עליו ?Ammmazing Donuts דונטס כשר למהדרין. השם אומר הכל- סופגניות או לא להיות. וגם כשרות.

בקרן הרחובות, מסעדת סושי כשרה למהדרין שמתמחה בלחמים טריים ומאפים.

שעה וחצי נסיעה דרומה לגבול עם ארצות הברית, מובילה אותנו למפלי הניאגרה האדירים. "מה רבו מעשיך ה' זה כאן". גם.

מפלים
מפלים

חב"ד במפלים

מידי שנה בחודשי הקיץ, עם תחילת החופש הגדול, הופכים מפלי 'הניאגרה', שבמדינת קנדה, למוקד עלייה לרגל של מאות אלפי תיירים מרחבי ארה"ב, קנדה והעולם כולו.

בין התיירים הרבים, מגיעים למקום מאות יהודים הנוטלים חלק במנייני התפילות הנערכים ע"י בית חב"ד במקום, בראשות השלוחים הרב זלמן ורעייתו פרלה זלצמן.

"כמות התיירים היהודים שגודשים את המקום, גורמת לכך שהאוניברסיטה המקומית שנסגרת למשך חודשי הקיץ הופכת לבית חב"ד זמני, בו נערכים התפילות, בהם משתתפים בכל מניין בין 50 ל-100 אנשים, כאשר המקום נראה כשטיבל לכל דבר", מספר השליח הרב זלצמן.

בית חב"ד
בית חב"ד

במהלך החודשים הללו בית חב"ד במקום פותח מסעדה בשרית כשרה למהדרין, עם שחיטה ליובאוויטש, כאשר בימים אלו נפתחה במקום חנות פיצה חדשה – חלק ממסעדה חלבית, אף היא תחת הכשר הבית חב"ד, הממוקמת בלב מרכז התיירות של המפלים, אליהם מגיעים בשנה למעלה מ-17 מיליון תיירים.

בית חב"ד מזמין את המבקרים לבקר בבית חב"ד הזמני, להשתתף במניינים ולהנות כמובן מהמסעדה הבשרית וחנות הפיצה החדשה.

לכניסה לאתר חנות הפיצה החדשה: www.NiagaraKosherPizza.com

אבל, דווקא עיירה קטנה שנמצאת ליד, Niagara-on-the-Lake, היא הרבה יותר נחמדה מהעיירה ניאגרה עצמה, שבאמת מפוצצת בתיירים. ב- ´ניאגרה על האגם´ יש את הכל ההיצע הרגיל של מלונות וכמה שווקים נחמדים. יש לעיירה גם אתר אינטרנט נוח ומפורט, שם כתוב על האירועים המתקיימים במקום מדי פעם: www.niagaraonthelake.com

ניאגרה און דה לייק
ניאגרה און דה לייק

ובחזרה לטורונטו.

מגדל סי אן (באנגלית: CN Tower) הוא מגדל תקשורת בטורונטו שבקנדה, המושך אליו כשני מיליון תיירים בשנה ומהווה אחד מסמלי העיר. גובהו של המבנה הוא 553.33 מטרים. בהקמתו ובמשך יותר משלושים שנה היה המבנה הגבוה בעולם, שעמד על תלו ללא תמיכה חיצונית. מאז 2010 הוא נותר המבנה הגבוה ביותר ביבשת אמריקה.

מגדל סי אן
מגדל סי אן

בנייתו של הבניין החלה בשנת 1973 ונמשכה שלוש שנים. ייעודו של המגדל היה לשימוש התקשורת (רדיו וטלוויזיה). האתר הסתבר כרווחי יותר כאטקרציה תיירותית מאשר כמגדל שידור. האותיות CN המופיעות בשמו של המגדל, ציינו במקור את ראשי התיבות של חברת הרכבות Canadian National, שיזמה את בניית המגדל בשטח שהיה בבעלותה. ב-1995, עם הפרטת החברה ומכירת המגדל, שונה פירוש ראשי התיבות ל-Canada's National (כלומר, שמו Canada's National Tower - המגדל הלאומי של קנדה) כדי לשמר את השם המקורי.

בראש המגדל נמצאת מסעדה מסתובבת, המסתובבת סיבוב שלם כל שעה ועשר דקות. המסעדה נחשבת למסעדה הגבוהה בעולם. האנטנה שנמצאת בראש הבניין הותקנה באמצעות מסוק. באחת ממרפסות התצפית, בגובה 342 מטרים, ישנה רצפת זכוכית המהווה אטרקציה לתיירים. עלות בנייתו של המגדל 63 מיליון דולר. בסמוך לו נמצא הסקיי דום.

במגדל מצויות 1,776 מדרגות מתכת המגיעות עד לגובה של 447 מטרים. הזמן הממוצע לטיפוס במדרגות עד לבסיס כיפת הרדאר הוא כ-30 דקות, ומהירות הטיפוס הגבוהה ביותר שהושגה היא 7 דקות ו-58 שניות. (מתוך ויקיפדיה).

לא הרחק משם, הדיסטילרי דיסטריקט, אתר שימור אתרים קנדי. רק חסר השלט של המועצה לשימור אתרים בארץ.. זהו אזור המבשלת ההיסטורי, שהוא מדרחוב שהוקם על חורבות מבשלת שיכר ענקית שהחלה את פעולתה עוד ב-1832 ובשיאה שיווקה לא פחות מ-8 מיליון ליטרים וויסקי לשנה.

עם תקופת היובש בארצות הברית ירד המפעל מגדולתו עד שננטש לפני כעשור. במקום נותרו רק מבני התעשייה הייחודיים בעלי הלבנים האדומות. בשנים האחרונות האזור שוקם והפך לאתר היסטורי, יפה ומעניין.

אתר לשימור
אתר לשימור

הרחוב הארוך בעולם

ואי אפשר לבקר במדינה ובעיר בלי למצוא את רחוב יאנג שהוא הרחוב הארוך בעולם, שנחשב לציר התנועה הראשי במדינת אונטריו שבקנדה.

רחוב יאנג
רחוב יאנג

הרחוב מתחיל משפת אגם טורונטו וממשיך צפונה לאורך כביש 11 עד נהר רייני שבגבול עם מינסוטה. רחוב יאנג רשום בספר השיאים של גינס כרחוב הארוך בעולם והוא נמתח לאורך 87 ק"מ. בניית הרחוב נחשבה לאירוע בעל משמעות היסטורית לאומית.

לאורכו של הרחוב, אתרים יהודיים רבים, בהם בית עלמין יהודי, בתי כנסת ומסעדות וכמובן עצי מייפל רבים. אחרת לא נרגיש שאנו בקנדה.