בימים אלה, של ימי בין המיצרים ובתוככי מנהרות הכותל, באולם ממלוכי מפואר, נפתח אתר תיירות ראשון מסוגו בשם: "המסע לירושלים", אשר מספר את סיפור נדודי העם היהודי, מכל קצוות תבל, עד שובו לירושלים.

כל מבקר במרכז מוזמן לצאת למסלול אישי (על פי ארץ מוצאו), בו ניתן לעמוד בצמתי ההכרעה הדרמטיים של התפוצה היהודית ממנה הגיע ולקבל את ההחלטות שקיבלו אבות אבותינו במהלך שנות הגלות הארוכה.

"המסע לירושלים" עושה שימוש בטכנולוגיה אינטראקטיבית מתקדמת, המשלבת בין למעלה ממאה סצנות דרמטיות וסרטי מידע אנימטיביים, אשר יוצרים הזדהות והבנה עם סיפורו המופלא של העם היהודי.

במשך למעלה מעשר שנים עמל צוות ההקמה על בניית מפת נדודי היהודים בעולם ועריכת תחקיר מעמיק על כל אחת מתפוצות ישראל, שבעקבותיהם נכתבו תסריטים דרמטיים הפותחים צוהר אל חייהם של יהודים בכל שנות הגלות ובכל קצוות תבל - האתגרים, התלאות והגעגועים התמידיים לירושלים ולארץ ישראל.

המסע לירושלים מעמיד על נס את הישגו המופלא של העם היהודי- השמירה על זהותו הרוחנית, המוסרית והתרבותית בכל מקום ובכל תנאי. במשך אלפיים שנה נשאו יהודים את עיניהם מכל מקום בעולם אל מקום אחד – לירושלים, אל שריד בית המקדש.

עוד פרטים מעניינים על תהליך הקמת האתר "המסע לירושלים"

בחמש השנים הראשונות הפרויקט מיפה את מפת נדודי היהודים במשך 2500 שנה למכלול שלם הכולל מפת ענק של תנועתם על פני הגלובוס.

הוכנו 63 "ספרי תפוצה" בכל ספר הסיפור המלא של תולדות היהודים מהגעתם ועד צאתם מאותה תפוצה.

צוות קבוע של 17 אנשים ליווה את הפרויקט מתחילתו ואליהם הצטרפו מאות בעלי מקצוע שונים (אוצרים, תחקירנים, תסריטאים, במאים, מתרגמים, מגיהים, עורכים ועוד עשרות בעלי מקצוע נוספים)

הפרויקט שינה את מיקומו שלוש פעמים שבכל פעם המטרז' המיועד הכפיל את עצמו.

צולמו 128 דרמות תקופתיות בהשתתפות למעלה מ- 420 שחקנים וכ- 700 ניצבים להם נתפרו 420 תלבושות ייחודיות.

למעלה מרבע מיליון תמונות נסרקו לצורך הכנת הסרטונים. התוכנה כוללת 600 קטעי אנימציה.

הסרטונים עוסקים בנדודים לירושלים מ-9 ארצות מוצא: מערב אירופה, מזרח אירופה, המסלול הפרסי-עיראקי, צפון אפריקה, צפון אמריקה, דרום אמריקה, הודו, תימן אתיופיה ומסלול ארץ ישראל.

רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים הרב שמואל רבינוביץ אומר: "המסע לירושלים חושף את הקשר העמוק של כולנו לשרשרת הדורות היהודית. לדורות עברו הייתה משאת נפש וכיסופים לירושלים והתפילה לבניינה. שנות הגלות והסבל לא עמעמו את הרצון לשוב אל ציון ומקום המקדש. האתר הזה מאפשר לכל אדם להתחבר אל ירושלים ממקומו הוא, ולהיחשף אל המסע שערכה משפחתו בדרך לירושלים. הוא קושר אותנו אל מורשת העבר המפואר של העם היהודי כמשפחה וכאומה".

לפרטים ולהזמנת סיורים ניתן לפנות בטלפון- 5958* ו/או באתר האינטרנט של הקרן למורשת הכותל המערבי- www.thekotel.org