שולי מועלם
שולי מועלםצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בדיון שנערך היום (שני) בוועדת העבודה והרווחה הודיעו נציגי משרד הביטחון כי יגישו לסגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן נוהל מתוקן להענקת תשלומי משפחה לחיילי צה"ל, כפי שהתחייבו בבג''צ.

הדיון התקיים ביוזמת יו״ר סיעת הבית היהודי ח״כ שולי מועלם-רפאלי והפורום המשפטי למען ישראל. נציגי משרד הביטחון התבקשו בתוך חודשיים להביא את הקריטריונים החדשים גם לידיעת חברי הוועדה.

כזכור, בעקבות עתירת הפורום המשפטי למען ישראל לפני כחמש שנים הודיע משרד הביטחון כי יתקן את נוהל התשלומים בצה״ל שכיום מפלה בצורה חריפה בין חיילים נשואים יהודים לבין חיילים נשואים שאינם יהודים.

במהלך הדיון בוועדה הציגו נציגי משרד הביטחון את העקרונות שינחו אותם בגיבוש הנוהל החדש והסבירו כי עבודת המטה מתבצעת לאור מגמות משתנות בשנים האחרונות.

נציגי המשרד חשפו כי כיום ישנם 3,250 חיילים הזכאים לתשמש וכי התקציב העומד לשם כך הינו כ-130 מיליון ש״ח. בנוסף עדכנו כי נשקלת האפשרות להעביר חלק מהאחריות לתשלומי המשפחה לביטוח הלאומי.

ח״כ שולי מועלם-רפאלי אמרה בדיון כי ״אי אפשר ללכת עם ולהרגיש בלי כי בפועל הקריטריונים שמעמידים בפני החיילים יוצרים הבדלים בין החיילים. המציאות הזו שבה יש הפלייה בין חיילים נשואים ועוד על רקע של דת ומסורת אינה מקובלת. הצבא צריך להגדיר כללים אחידים כלפי חיילים שבוחרים להתחתן״.

עו״ד יצחק בם מהפורום המשפטי למען ישראל תקף בדיון את משרד הביטחון מאחר ועל פי תשובת משרד הביטחון לבג''צ עולה כי כבר גובש נוהל חדש אך הוא גרוע מקודמו. ״למרבה הצער תוצאת העתירה הינה שלילית והקריטריונים ישונו לרעה. קובעים כי אשת חייל לא יהודי תהיה פטורה מחובת ההוכחה לכושר השתכרות אם תצהיר שאינה יכולה לצאת לעבוד מטעמי תרבות ומסורת, וזאת בעוד שאישה יהודייה מחוייבת בכך.

''למעשה מעודדים את הנשים הלא יהודיות לא לצאת לעבודה ולא לקבל השכלה. איזה מסר זה מעביר לנשים הדרוזיות והבדואיות? זה ישראבלוף ומצער שאגף דוח האדם מנסה למכור את הישראבלוף לכנסת״.