בית משפט
בית משפטצילום: אייסטוק

שופטי בית המשפט לערעורים בורשה, בירת פולין, קבעו ביום שני כי אגתה טושינסקה, סופרת פולניה שהאשימה את ולדיסלב שפילמן "הפסנתרן" בשיתוף פעולה עם הנאצים בגטו ורשה, תיאלץ להתנצל פומבית על ההאשמות.

בשנת 2010 פירסמה טושינסקה ספר ביוגרפי על חייה של ויירה גראן, זמרת פולניה-יהודיה שנהגה להופיע בפני הנאצים.

במהלך הראיונות שביצעה טושינסקה עם גראן לפני כתיבת הספר, האשימה הזמרת את ולדיסלב שפילמן, גיבור הסרט "הפסנתרן" של רומן פולנסקי, כי היה למעשה משתף פעולה של הנאצים וסייע להם נגד היהודים שהיו בגטו.

משפחתו של שפילמן הגישה תביעת דיבה נגד הסופרת בטענה כי השחירה את שמו וכי הוא מעולם לא היה משתף פעולה עם הנאצים.

בשנת 2013 דחו השופטים את התביעה לאחר שקבעו כי הסופרת הפולניה ציטטה את האשמותיה של גראן כנגד שפילמן, אך לא הביעה את דעתה או תמכה בהם.

"לאדם הכותב ביוגרפיה ישנה הזכות לצטט אנשים על בסיס חופש הביטוי. זה יהיה בלתי אפשרי לכתוב ביוגרפיה של מנוח ללא להכעיס מישהו. הסופרת עצמה הביעה ספקות באשר להאשמות של הזמרת הפולניה ויירה גראן כנגד שפילמן", ציינו השופטים בערכאה הראשונה.

משפחתו של "הפסנתרן" החליטה שלא לוותר ופנתה לבית המשפט לערעורים בורשה, בדרישה להפוך את ההחלטה. השופטים בבית משפט לערעורים החליטו לקבל את התביעה, והורו לטושינסקה לפרסם התנצלות פומבית במהלך 15 הימים הקרובים, ולהסיר את הציטוטים הפוגעניים מכל המהדורות הבאות של הספר.

"הפסיקה הזו תאפשר לשפר את הסטנדרטים של האתיקה בפולין, ולהעמיד בסימן שאלה את הפירוש האומלל של חופש הביטוי" אמר בנו של ולדיסלב שפילמן, אנדז'יי. הסופרת עצמה גינתה את פסק הדין.

"שוב הם סגרו את פיה של ויירה גראן. אני מאוד מצטערת על כך", הגיבה טושיסנקה לפסק הדין.