עימות שמטרתו כנראה צבירת הון פוליטי. נתניהו ובנט
עימות שמטרתו כנראה צבירת הון פוליטי. נתניהו ובנטמארק ישראל סלם, פול, פלאש 90

בבית היהודי ובליכוד מנסים להרגיע את הרוחות אחרי חילופי דברים קשים בשבוע וחצי האחרונים, שהידרדרו במהרה לעימות מכוער למדי. הקשר בין תחילתו לסופו נראה מקרי בהחלט, למעט ניסיון לצבור הון פוליטי.

הקרב בין נתניהו ובנט על 'צוק איתן' אינו חדש, אבל עלה לכותרות שוב בימים האחרונים לקראת פרסום דו"ח המבקר על המבצע. במוצאי השבת האחרונה פורסמה בדף הפייסבוק של הליכוד הודעה לפיה "בדיוק כמו בזמן מבצע 'צוק איתן', בנט ממשיך לעסוק בחפירת מנהרות פוליטיות כדי לפגוע בראש הממשלה ובשלטון הליכוד. לצורך זה הוא לא בוחל בשום אמצעי - כולל שקרים". בהמשך הוצגה גרסתו של נתניהו לגבי דיוני הקבינט והמנהרות.

השר נפתלי בנט ענה לדברים טרם ישיבת הממשלה, וציין כי לדעתו דו"ח המבקר חייב לקבל יחס רציני. "מבקר המדינה השקיע חודשים ארוכים בלימוד החומר על מנת שנוכל לקבל תמונת אמת ממה שקרה ועל מנת שנוכל להשתפר. אני סומך את ידיי על מבקר המדינה ואנחנו צריכים לקבל את ההמלצות וליישמן".

בתגובה, נשלחו כמה מבכירי הליכוד לרמוז לבנט שאסור לשבור את הכלים. אחד משרי המפלגה אמר בערוץ 7 כי "בנט מתגרה כל הזמן בנתניהו וחבל. בסוף יימאס לנתניהו והוא ייאלץ להעיף אותו מהממשלה. אנחנו מכירים את הביקורת של חברי סיעתו ומפלגתו של בנט על התנהלותו מול ראש הממשלה, וטוב שיקשיב לחבריו".

ראש הממשלה הבהיר באותו ערב שאין לו שום כוונה להוציא את הבית היהודי מהממשלה, אבל לא הסתיר את רצונו להרחיב את הממשלה. לשאלת 'בשבע' בתדרוך שניתן לתא הכתבים המדיניים בעניין הרחבת הממשלה על חשבון הבית היהודי השיב נתניהו: "אני מעוניין להרחיב – לא לכווץ ולהרחיב", ברומזו שמעמד הבית היהודי בממשלה איתן.

"נגמרו ימי ילדי הכאפות"

בישיבת הממשלה גם סערו הרוחות סביב תאגיד השידור הציבורי. בליכוד טענו כי בבית היהודי הדליפו מתוך ישיבת הממשלה את דברי השרה מירי רגב שטענה "לא יכול להיות שנקים תאגיד ולא נשלוט בו", ואת דברי שר המדע אופיר אקוניס שמחה על כך שיש בתאגיד כיפות סרוגות אבל אין אחרים, וכן את תגובות שרי הבית היהודי שלא קיבלו את הדברים.

באותו ערב הוציא הליכוד הודעה רשמית שבה נאמר כי "בנט ושקד הם יקירי השמאל ונוני מוזס, שתומכים במאמצים הבלתי נלאים שלהם לפגוע בראש הממשלה נתניהו ובשלטון הליכוד".

בבית היהודי ראו שאנשי הליכוד לא עוצרים את המתקפות, וגם שמעו את הדברים שיצאו מהתדרוך של נתניהו לגבי צירוף העבודה. השר נפתלי בנט הורה למפלגתו להפסיק להבליג. "נתניהו שוב יורה בתוך הנגמ"ש. כמו שירה בנגמ"ש כשהצביע בעד ההתנתקות והריסת גוש קטיף, כמו שירה בנגמ"ש כששחרר הכי הרבה מחבלים בתולדות המדינה, כשהקפיא בנייה, כשנכנע לחמאס וכמו כשהכריז על הקמת פלשתין בבר-אילן, וכאשר הוא סופר כיפות של כתבים דתיים בתקשורת", נאמר בהודעה שפרסמה הבית היהודי ביום שני בבוקר. "הכי מגוחך, שהוא יורה בנגמ"ש כדי להכניס לתוכו את בוז'י, שפיר, מיכאלי ויוסי יונה. רגע לפני הבחירות הוא תמיד מתחנף לציבור הימני והדתי ('היכנסו מתחת לאלונקה'), ודקה אחרי הבחירות הוא זורק אותם ובז להם. נגמרו ימי ילדי הכאפות", לשון הודעת המפלגה.

בליכוד החליטו להמשיך וללבות את האש, בהודעה חריפה במיוחד: "בנט בפאניקה כי הוא יודע את האמת. מי שנבחר בקולות הימין, משמר את מורשתו של דרוויש בבתי הספר של ילדי ישראל ונאבק בכל דרך לשמר את ההגמוניה של השמאל בתקשורת".

"בנט כבר מזמן לא בתוך הנגמ"ש. יחד עם האח לפיד הוא כל הזמן חופר מנהרות מתחת לשלטון הליכוד. מי שהתגייס לטובת האינטרסים של נוני מוזס לסגור את 'ישראל היום' כדי לזכות בעוד כותרת מחמיאה ב'ידיעות' ועוד ליטוף ב‑Ynet, אינו דואג לתקשורת חופשית", טענו בליכוד.

הוויכוח סביב 'צוק איתן' הלך והתגמד בגלל תאגיד השידור הציבורי. למותר לציין שבבית היהודי, עד לישיבת הממשלה הנוכחית ולמתקפה על חובשי הכיפות – דווקא הלכו עם נתניהו בנושא התאגיד. ראש הממשלה אף חרג מהקו שלו ותקף בקולו בישיבת הסיעה את השרים בנט ושקד, בלי לומר את שמם במפורש.

השרה איילת שקד אמרה ל'בשבע' כי בליכוד צריכים להבין את המציאות. "משרד התקשורת נמצא בידיים של הליכוד כבר כמה שנים – אז שיעבדו ויעשו שינויים. לא צריך להתבכיין ולהאשים אנשים אחרים. אני במשרד המשפטים עובדת כדי לשנות".

גורם בכיר בבית היהודי אומר ל'בשבע' שהדברים של נתניהו והקרב שהוא מנהל הם יותר אישיים ממפלגתיים. לדבריו, "מבדיקה שערכנו עלה שמרבית הח"כים והשרים של הליכוד מתנערים מההודעות הקשות שהוציא הליכוד".

הוא מעריך כי "הסיבה שנתניהו רב עם הבית היהודי היא פחות התאגיד, אלא החשש שלו שהמפלגה ושריה יטרפדו לו את הרפורמה שהוא מתכוון לערוך בערוצי השידור המסחריים. לכן כבר מעכשיו הוא שולח האשמות כדי להבטיח את ההצבעה שלנו. למפלגה לא הייתה בעיה עם התאגיד ותמכנו בו לכל אורך הדרך. לא היה כלל ויכוח בינינו. הוא יצר מריבה שאין לנו מושג למה היא החלה".

השר נפתלי בנט מבקש להרגיע את הרוחות. הוא אומר לנו כי "מבחינתנו המטרה היא שהממשלה תשלים את ימיה. אנחנו הן במשרד החינוך והן במשרד המשפטים מחוללים שינויים דרמטיים בהתמדה ובעקביות. השנים הללו יאפשרו לנו להשלים את המהלכים הגדולים. לכן יש לנו רצון שהממשלה תמשיך לכהן, והערכתי היא שאכן היא תמשיך עד סוף כהונתה".

דיכטר: בנט משקר

גם אחרי שהושג השלום הקר, ניסה יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן להדליק את האש מחדש. "נמאס לנו מהעניין הזה. אנחנו לא קבלן ביצוע של הבית היהודי. הם מאיימים ועושים בעיות עם חוקים. אנחנו יודעים שאנחנו חייבים אותם בקואליציה כי הם שמונה מנדטים. נדאג שזה ייגמר", איים ביטן על אנשי השותפה.

קשה היה למצוא השבוע בכירים בליכוד שיתייחסו בשמם להתנגשות הזאת, לפחות בהקשר לתאגיד. עם זאת, בליכוד יש מי שיוצא להגנת נתניהו בנוגע למבצע 'צוק איתן'. יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אבי דיכטר, אומר כי דווקא נתניהו צודק בעימות לגבי המנהרות. ל'בשבע' הוא מספר: "כאחד שמכיר את הנתונים והעובדות, אני אומר שהייתה סדרת דיונים בקבינט בשנתיים שלפני 'צוק איתן' שבהם סוגיית המנהרות, כולל המנהרות החודרות, הייתה סוגיה מרכזית. לכל חבר קבינט שלא מגיע לישיבה עומדת היכולת לקרוא את הפרוטוקולים. אני מניח שבנט אולי לא היה ולא קרא את הפרוטוקולים, משום שזה הדבר היחיד שמסביר את האמירה האומללה והכל כך שקרית שלו. זה לא עניין של אמת או שקר, אלא עניין של עובדות".

"מי שמבין מה זה סקירה של גורם מקצועי של איום המנהרות, מבין שלדבר במונחים של 'זה עלה רק לשתי דקות' זה לא מכובד ולא רציני. היו דיונים מעמיקים ומי שבאמת לא הבין מהדברים האלה את מה שהיה בישיבות, לא ראוי לכהן כשר בישראל כי ההבנה שלו בעייתית מאוד. זה שקר מוחלט", מוסיף דיכטר.

השבוע יצאה הכנסת לפגרת הקיץ. משה כחלון, יו"ר מפלגת כולנו, הציע הצעה מקורית להרגעת הרוחות בריאיון בגלי צה"ל וטען כי "צריך להוציא את הממשלה הזאת לחופש. להוציא אותם דחוף מאוד לחופש, לפני אשפוז. את כל הממשלה". במערכת הפוליטית עונים לבדיחה ואומרים כי לא בטוח שהממשלה זקוקה לחופש, אבל אין ספק שהיא צריכה באופן דחוף להתכנס סביב מכנה משותף משמעותי.