המאחז הערבי הבלתי חוקי
המאחז הערבי הבלתי חוקיצילום: רגבים

ביום שני הקרוב צפוי שר הביטחון אביגדור ליברמן להגיש את עמדתו לבג"ץ בתגובה לעתירת ארגון השמאל "שומרי משפט", הדורשת מהמנהל האזרחי למנוע את אכיפת החוק נגד המבנים שהוקמו ללא היתר במאחז הערבי הבלתי חוקי ליד היישוב סוסיא בהר חברון.

הבוקר פורסם ב'הארץ' כי בכירים בממשל האמריקאי מפעילים בשבועיים האחרונים לחץ כבד על לשכת ראש הממשלה ומשרד הביטחון בדרישה שלא לאכוף את צווי ההריסה נגד בתי המקבץ הבלתי חוקי, וכי במידה ותתקיים אכיפה במקום "ארה"ב תגיב על כך בצורה חריפה ביותר".

בנוסף צוין כי מסרים דומים בנושא הגיעו בשבועיים האחרונים גם מהאיחוד האירופי, מממשלת בריטניה ומגופים בינלאומיים נוספים.

כזכור, בשנת 2013 אסר ביהמ"ש על המשך הבניה במקום בעקבות עתירה של 'רגבים', ובשנת 2014 הורה בית המשפט להרוס את המבנים שהוקמו חרף צו הביניים שאסר על הבניה בשטח.

בנוסף, במאי 2015 דחה בג”ץ את בקשת העותרים שביקשו צו ביניים שיאסור על רשויות החוק לבצע במקום פעילות אכיפה, בנימוק שהעותרים עושים דין לעצמם שוב ושוב.

בתנועת רגבים מציינים כי הלחץ הזר, והאמריקאי בפרט, נגד אכיפת החוק במקום איננו חדש והוא מהווה חלק מקמפיין שקרי שלפיו הולכים להרוס את "כל בתי הכפר", בעוד שפסק הדין כאמור התייחס רק למבנים שנבנו לאחר צו הביניים ולאחר ההנחיה של בג”ץ לאסור המשך בנייה במאחז.

"אנו קוראים לשר הביטחון אביגדור ליברמן להתעלם מההתערבות הפסולה של מדינות זרות בענייניה הפנימיים של ישראל, המזלזלות בממשלת ישראל ובמערכת המשפט הישראלית", אמרו ב''רגבים''.

"מדובר באיומי סרק שהוזמנו על ידי ארגוני השמאל הקיצוני, אשר עושים דין לעצמם ומנצלים לרעה שוב ושוב את ההליך השיפוטי בבג"ץ", הוסיפו בתנועה.

יוחאי דמרי ראש מועצת הר חברון הגיב גם הוא ואמר, "נחרדתי לקרוא את הסיפור שעלה הבוקר ב'הארץ' על התערבותה הבוטה של ארה"ב בעניין הפולשים לסוסיא".

"הסיפור של סוסיא נדון כבר שנים בבית המשפט הישראלי. מדובר בחמולה עבריינית מיטא שפלשה בחמש עשרה שנה האחרונות ובנתה בניגוד לחוק. העניין נדון והוכרע אחרי אינספור עתירות וסחבת ארוכה לפנותם", מבהיר דמרי.

הוא מוסיף כי "לא יתכן שממשלת ארצות הברית תתערב בשיקולים משפטים. באם הדבר נכון מדובר על ניסיון הטיית משפט במדינה זרה והוא חמור מאין כמותו. מתי שמענו מדינה שמתערבת למדינה בעניינה המשפטיים או מתערבת לבית המשפט בענייניו המשפטיים?".

"אני תקווה שממשלת ישראל תדע לעמוד על עקרונותיה כממשלה ריבונית ושבית המשפט הנכבד לא יכניס שיקולים אלה בהכרעות שכבר נתקבלו", מסכם ראש מועצת הר חברון.