הדרום סובל, והפוליטיקאים?
הדרום סובל, והפוליטיקאים?צילום: תומר נאוברג

על סוגיית הוראתו של השר ליברמן לרמטכ"ל שלא לשגר חיילים להתנדבות בגני ילדים של מסתננים שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם פסח האוספאטר, רכז תנועת 'דרור ישראל' ויו"ר 'הנוער העובד והלומד', הסבור כי מאחורי הסוגיה כולה עומד ניצול ציני של פוליטיקאים מימין ומשמאל המבקשים לגרוף כותרות ולא למצוא פתרון אמתי לסוגיה.

"העניין רחב ומורכב יותר מהשאלה הספציפית הזו", פותח הואספאטר ואומר. "הדבר העצוב והקשה מבחינתנו זה ההון הפוליטי שכל הצדדים עושים על המצב המאוד קשה של שתי אוכלוסיות ספציפיות".

האוכלוסייה הראשונה שעליה מדבר האוספאטר היא "אזרחי ישראל שמתגוררים בעוטף התחנה המרכזית, שמצבם נורא ואיום ולא מעניינם אף אחד. זה דבר נורא וקשה שמביך אותי כאזרחי מדינת ישראל". האוכלוסייה השנייה שעליה הוא מדבר היא "פליטי רצח העם, שלדבריו מספרם נמוך מאוד, כ-3000 עד 4000 איש בסך הכול.

בדבריו פורט האוספאטר את הרכב האוכלוסייה הזרה בישראל, אוכלוסייה המונה כ-227 אלף זרים, אך מתוכם כ-43 אלף מסתננים, כ-91 אלף תיירים ללא אשרה, אחרים הם עובדים זרים ללא אשרה וכיוצא באלה, אך הקבוצה הבעייתית מונה כ-43 אלף המרוכזים בדרום תל אביב "ומתוכם מעטים הם זכאי הגדרה כפליט", שכאמור מספרם נאמר באלפים בודדים. באשר לעשרות אלפי האחרים הוא אומר: "ליבי עליהם כי הגיעו מתוך כל מיני בעיות אבל מדינת ישראל לא צריכה להיות מקום חפץ לכל מי שהמציאות התאכזרה עליו. היעלה על הדעת שתושבי דרום תל אביב ישלמו את המחיר?".

בדבריו מצטט האוספאטר מתוך מאמרו של גיל עדני המספר על גברת בר נתן שבכל פעם שהיא יורדת למכולת היא נאלצת להתקשר ליס"מניקים שילוו אותה בדרכה. "זו מציאות חייה הבלתי אפשרית. למה ממשלת ישראל וכל הגופים האחרים שטוענים שתושבי דרום תל אביב גזענים, לא מתגייסים לפתור את מצוקת תושבי עוטף התחנה המרכזית?", הוא שואל וקובע כי "כל ההתעסקות בסיוע החיילים זה ציני שבציני". זאת מאחר ובכוחם של עושי הכותרות סביב פרשת החיילים, בין אם מימין ובין אם משמאל, לסייע באמת, אך הם מעדיפים שלא לנקוט בצעד כלשהו.

"בואו נפתור את הבעיה. אם יש הסכמים עם אריתריאה שנותנת הגנה קבוצתית לאותם 43 אלף נאריתראים – למה שלא יבוא היועמ"ש ויקבע שאין הגנה קבוצתית. זה גם בידו של שר הביטחון".

האוספאטר מציין בדבריו כי אותם פליטי החרב הראויים באמת להגדרה זו נטמעים במאבק הפופוליסטי של ארגוני סיוע המגדירים את כל אותם תיירים ללא אשרות והמסתננים כפליטים בעוד אינם ראויים לכך. זאת בעוד דווקא תושבי דרום תל אביב הם שנהגו בפליטי החרב האמיתיים ברוח יהודית של ממש, חיבקו וסייעו להם. "בשום מקום לא נהגו בהם בצורה יהודית כל כך".

"המרקם הרוחני תרבותי לא יכול לשאת מספר כזה של בני אדם", הוא אומר בהתייחסו לכלל המסתננים והעובדים הזרים, וקובע: עושים כאן הון פוליטי משמאל וימין, חילוניים ולצערי גם דתיים". לדבריו פתרון ראשוני פשוט ומתחייב שניתן לנקוט בו מהיום למחר הוא פיזורה של אוכלוסיית הזרים בכל רחבי הארץ מבלי להותיר את כל העול על כתפיהם של תושבי דרום תל אביב.

את דבריו הוא חותם בתזכורת ולפיה כעת נמצא בכותרות סיפור הוראת שר הביטחון "וכולם חוגגים על זה, יהודי או לא, יפה או לא", אך מחר כל זה ייגמר וגברת בר נתן תישאר עם הקושי לצאת למכולת ללא ליווי של יס"מניקים.