הטקס בבית הנשיא
הטקס בבית הנשיאצילום: מארק ניימן/ לע"מ

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, נשא דברים היום בטקס השבעת שופטים צבאיים שנערך בבית הנשיא, במהלכו מונו נשיא בית הדין הצבאי לערעורים ושלושה שופטים צבאיים נוספים לכהונת שופטים בערכאה ראשונה.

תת אלוף דורון פיילס, שהתמנה לנשיא בית הדין הצבאי לערעורים הועלה במהלך הטקס לדרגת אלוף, את הדרגות העניקו לו רעייתו נורית פיילס ושלושת ילדיו, יחד עם הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט.

בטקס השתתפו שר הביטחון, אביגדור ליברמן, נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, נשיא בית הדין הצבאי לערעורים היוצא אלוף שי יניב, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, נציגי פורום מטכ"ל, שופטי בתי הדין הצבאיים, חברי הוועדה לבחירת שופטים, ובני משפחות המתמנים.

"מדינת ישראל בחרה כבר בימיה הראשונים, לראות במלחמה רע הכרחי שאיננו מתיר את פריצת כל הגבולות והשתקת כל החוקים", אמר הנשיא בפתח דבריו והוסיף, "חוקת המשפט הצבאי התפרסמה כבר בתש"ח ועיצבה את צבא ההגנה לישראל כצבא שכפוף לחוק, פועל מכוח החוק ועל פי חוק. מערכת המשפט הצבאי מורכבת משופטים-חיילים הכפופים לחוק, עצמאים בפרשנותם, ובעלי סמכות מלאה לדון ולהכריע. המערכת הזו על מורכבותה ואתגריה, היא חלק מהותי מהמבנה של צבא ההגנה לישראל כצבא המייצג את הריבון, העם, ואת מוסדותיו הנבחרים במדינה היהודית והדמוקרטית, הדמוקרטית והיהודית".

"אתם מושבעים היום לכהן במערכת המשפט של צבא ההגנה לישראל שלנו. השיח הציבורי רווי בימים הללו בטענות כאלה ואחרות ביחס למערכת המשפט הצבאית", פנה הנשיא בדבריו אל השופטים המתמנים והמשיך, "יהיו אשר יהיו הטענות עלינו לזכור, כי הדין הצבאי על מכלול פרטיו מעוגן בחקיקה שהתקבלה במוסדות הדמוקרטיים של מדינת ישראל. אתם פועלים מכוח החוק הזה ומחויבים להוראותיו ולרוחו. הנוכחות כאן של שר הביטחון וראש המטה הכללי, מצביעה על כך שראשי המערכת מכירים ללא סייג, בעצמאותה של מערכת המשפט הצבאית ובמצוינות השיפוטית שלכם בשמה נבחרתם".

"פעמים רבות במפגשים שיש לי עם ראשי מדינות, אני מנסה להסביר את המורכבות איתה מתמודדים החיילים שלנו", אמר הנשיא והדגיש, "את הקשי להבחין בין מחבל לבלתי מעורב, בין שגרת חיים המתחלפת בשניות לשגרה מאיימת- את המתח והפחד המצטברים. את הצורך להכריע בשבריר של שנייה. באותה נשימה, אני מדגיש במפגשים אלה תמיד את מחויבותנו הקדושה שלא לעבור את הגבול שנחקק בדין של פקודה בלתי חוקית שדגל שחור מתנוסס מעליה, עקרון עליו מחונך צה"ל לדורותיו. לאתגר היסודי הזה אנחנו מחויבים ובו כוחנו."

"התמניתם לתפקידכם בין היתר בגלל שאתם מכירים היטב את המערכת הצבאית על שלל פעולותיה" אמר הנשיא בסיום דבריו לשופטים המתמנים והוסיף, "אין לי ספק שאתם מבינים היטב את המציאות המבצעית המורכבת אתה מתמודדים החיילים שלנו- הבנים והבנות שלנו, שנשלחו על ידינו לחזית. אני סמוך ובטוח שההכרעות השיפוטיות שלכם יעשו מתוך תבונה ורגישות, מתוך שקילת כל השקולים והנסיבות שיובאו בפניכם ומתוך דאגה מלאה לזכויות וחובות הבאים בדין בפניכם."

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, אמר באירוע "אני מאחל לכם הצלחה בתפקידכם החדש. אני משוכנע שהוועדה בחרה את הטובים ביותר ואני סמוך ובטוח כי אתם מודעים לגודל התפקיד ולחשיבותו."

נשיא בית הדין הצבאי לערעורים הנכנס, האלוף פייליס נשא דברים בטקס ואמר "בתי הדין הצבאיים הם חלק מצה"ל. אותם שופטים הם גם קציני צבא, מנוסים ובכירים, אשר חיים את הצבא, ומכירים אותו מתוכו- את מבנהו ואורחותיו. את צרכי אכיפת החוק, המשמעת והטמעת ערכי המוסר, אשר הכרחיים להתנהלותו התקינה והם אשר מעניקים לצבא את חוסנו. אותם שופטים מכירים, מקרוב, את הנדונים בפניהם, את מצוקות החיילים אשר מתגייסים לצבא מכל השכבות והקבוצות שמהן בנויה החברה בישראל.

להם המומחיות בעריכת האיזונים שבין הצורך בענישה לבין הרצון להחזיר אותם חיילים שמעדו לשירות תקין מועיל ובסופו של דבר, בתום שירותם, לשלבם כאזרחים נורמטיביים בחברה. לבתי הדין הצבאיים יצאו מוניטין של מי שעורכים מלאכת איזון זו, שאינה קלה, בקפדנות, כשניתן לנאשמים יומם בבית הדין, בהגינות ובאורך רוח. את הפיקדון היום אני מקבל מידיו של מפקדי, מורי וחברי, האלוף שי יניב. שי הוליך את מערכת השיפוט הצבאית בשנים האחרונות להישגים יוצאי דופן- משפטיים וארגוניים. בשם כל יחידת בתי הדין הצבאיים ויחידת בתי המשפט הצבאיים אנו מודים לך שהולכת אותנו בדרכך ומאחלים לך כי תשגה ותפרח בדרכך החדשה".